AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Hei, jeg har bestilt kopi av fødselsattesten min. Det står at foreldre er oppført med det navnet de hadde på fødselstidspunktet mitt. Og om barnet er adoptert er adoptivforeldrenes navn oppført. Men det er her jeg ikke blir klok. Mamma er oppført med det navnet hun tok da hun og pappa giftet seg. Men de giftet seg ikke før jeg var over 6 måneder. Det er ikke mammas pikenavn som er oppført, selv om hun hadde det da jeg ble født. Noen som har noen formening om hva dette kan være? Anonymkode: efca9...e2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Lever moren din eller faren din? Spør dem :-) Anonymkode: 91c04...180
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lever moren din eller faren din? Spør dem :-) Anonymkode: 91c04...180 Ja mamma lever, men ikke pappa. Har ikke lyst å spørre mamma, i frykt for dårlig stemning. Anonymkode: efca9...e2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Hvorfor skulle det bli dårlig stemning av det? Kan du ikke bare si i helt vanlig stemme noe slik som "så rart, du står oppført som Kari Nordmann her, jeg trodde du ikke tok det navnet før du og pappa giftet dere da jeg var 6 mnd? Husker jeg helt feil her? Eller var det andre regler på den tida, så man endret navnene på attesten om foreldrene skiftet navn eller noe slik?" Det er jo ikke noe konfronterende med et slik spørsmål, bare nysgjerrighet? Anonymkode: d8ec3...542 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har bestilt kopi av fødselsattesten min. Det står at foreldre er oppført med det navnet de hadde på fødselstidspunktet mitt. Og om barnet er adoptert er adoptivforeldrenes navn oppført. Men det er her jeg ikke blir klok. Mamma er oppført med det navnet hun tok da hun og pappa giftet seg. Men de giftet seg ikke før jeg var over 6 måneder. Det er ikke mammas pikenavn som er oppført, selv om hun hadde det da jeg ble født. Noen som har noen formening om hva dette kan være? Anonymkode: efca9...e2d Hvor og fra hvilken instans er det du har bestilt ny fødselsattest? Anonymkode: 41506...ea6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 Kan det være at de sendte deg den nyeste fødselsattesten? På mitt barns første fødselsattest står kun mitt navn, da det ble endret fikk vi tilsendt en ny med begges navn på. Har foreldrene dine (eller de som styrer med fødselsattester, husker ikke hvem for øyeblikket) kanskje sendt inn endringer slik at din mor står med riktig navn? Anonymkode: cc110...db6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor og fra hvilken instans er det du har bestilt ny fødselsattest? Anonymkode: 41506...ea6 Hvor tror du man får slikt fra? Banken? Eh nei, skatteetaten. Det står annerket at jeg har byttet navn da jeg giftet meg. Mammas navn står oppført med navnet hun tok fea pappa, ingen anmerkninger ang det. Hun har i tillegg tatt pikenavnet tilbake for 20 år siden. Det står nederst: Foreldres navn er det navnet de hadde på tidspunkt for fødsel. Er barnet adoptert er adoptivforeldre opført som foreldre. Mamma het "Kari Nordmann" da jeg var født, etter de giftet seg da jeg var 6-7 mnd byttet hun til "Kari Nordmannsen". Det navnet står i attesten. Og det stemmer ikke for hun hadde pikenavnet da. Anonymkode: efca9...e2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor tror du man får slikt fra? Banken? Eh nei, skatteetaten. Det står annerket at jeg har byttet navn da jeg giftet meg. Mammas navn står oppført med navnet hun tok fea pappa, ingen anmerkninger ang det. Hun har i tillegg tatt pikenavnet tilbake for 20 år siden. Det står nederst: Foreldres navn er det navnet de hadde på tidspunkt for fødsel. Er barnet adoptert er adoptivforeldre opført som foreldre. Mamma het "Kari Nordmann" da jeg var født, etter de giftet seg da jeg var 6-7 mnd byttet hun til "Kari Nordmannsen". Det navnet står i attesten. Og det stemmer ikke for hun hadde pikenavnet da. Anonymkode: efca9...e2d Norn av oss har faktisk fødselsattest fra fødeklinikken. Har nesten ikke lyst til å hjelpe deg fordi de svarer som du gjør. Anonymkode: 41506...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norn av oss har faktisk fødselsattest fra fødeklinikken. Har nesten ikke lyst til å hjelpe deg fordi de svarer som du gjør. Anonymkode: 41506...ea6 Det er jo helt og holdent opp til deg selv. Men det normale i dag er å bestille slikt fra skatteetaten. Anonymkode: efca9...e2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja mamma lever, men ikke pappa. Har ikke lyst å spørre mamma, i frykt for dårlig stemning. Anonymkode: efca9...e2d Hvorfor skal det bli dårlig stemning av det? Hater hun faren din og ikke vil høre navnet hans f.eks?? Det er jo ingen andre enn hun som kan svare deg på det.. Anonymkode: 6db26...197
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #11 Skrevet 27. april 2017 vel, det ts kan gjøre err å ta en telefon til Statsarkivet og spørre om de har eller hvor hennes mors fødejournal befinner seg. Der ber ts om at hun er interessert i å få opplyst om vekt, lengde og fødetidspunkt. Hun vil da bli bedt om å opplyse om mors navn og fødselsdato. En annen fremgangsmåte er å kontakte Fylkesmannen og spørre om du er adoptert. Anonymkode: 41506...ea6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #12 Skrevet 27. april 2017 Spiller det virkelig noen rolle? Anonymkode: 82ea0...f8f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå