Gå til innhold

Anna Rasmussen


Gjest Gregor Clegane

Anbefalte innlegg

Gjest marie_82
19 minutter siden, Hege899 skrev:
 

OT, men betyr dette at fotografen kan bruke alle bilder til eget bruk? Jeg var hos fotograf igår med mine barn, og har ikke delt et eneste bilde på sosiale medier av barna mine. Kan fotografen dele bildene på FB uten å spør meg?

Du må lese kontrakten, men uansett så kan du be om at bilder av barn ikke deles på sosiale medier eller brukes av fotografen for å reklamere for egen bedrift. De respekterer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kontorotta skrev:
 

Hun er nå ikke alene om å reklamere for disse idiotiske tingene som ikke fungerer. Placebo er en fin ting. 

Nei, uff hun er ikke alene om det.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, marie_82 skrev:
 

Du må lese kontrakten, men uansett så kan du be om at bilder av barn ikke deles på sosiale medier eller brukes av fotografen for å reklamere for egen bedrift. De respekterer det. 

Jeg har en fotograf på vennelista på FB. Hun har spesialisert seg på nyfødtfotografering. Nesten hver dag deler hun bilder hun har tatt av nyfødte barn både på FB og Insta. Hun tar også bilder av større barn som hun deler innimellom. Hvis man må ha tilatelse til å dele bildene i SoMe, må jeg jammen si det er mange som synes det er greit at bilder av barna deres deles.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener fortsatt til salt i grøten, men gått ned en million i inntekt fra året før:

I fjor var det Anna «Mamma til Michelle» Rasmussen som var inntektsvinner i influencer-bransjen. Da dro hun inn 2 235 298 kroner, mens hun i år har gått ned nesten en million i inntekt til 1.377.659 kroner.

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24486704/saa-mye-tjener-influencerne-flere-tar-ut-solide-millionloenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege899 skrev:
 

OT, men betyr dette at fotografen kan bruke alle bilder til eget bruk? Jeg var hos fotograf igår med mine barn, og har ikke delt et eneste bilde på sosiale medier av barna mine. Kan fotografen dele bildene på FB uten å spør meg?

De aller fleste fotografer har i dag (etter GDPR) en boks som må hukes av i kontrakten der det står tillatelse for fotografen å publisere på sosiale medier. Fotografen har ikke lov å publisere uten AKTIVT samtykke fra den som er avfotografert/foresatte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Diamant said:
 

Jeg har en fotograf på vennelista på FB. Hun har spesialisert seg på nyfødtfotografering. Nesten hver dag deler hun bilder hun har tatt av nyfødte barn både på FB og Insta. Hun tar også bilder av større barn som hun deler innimellom. Hvis man må ha tilatelse til å dele bildene i SoMe, må jeg jammen si det er mange som synes det er greit at bilder av barna deres deles.

Man får en stadardkontrakt man signerer der fotografen har all rett til å bruke bildene på SoMe som en del av avtalen. Har aldri sett f.eks et alternativ hvor man kan velge dette bort i kontrakten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vil Anna ha ut av dette? På en måte virker det som at hun bevisst ødelegger for deg selv. Kan da ikke tro ut av å gjøre alt hun har gjort den siste tiden skulle få hun til å framstå som den uskyldige?

Trenger virkelig noe hjelp og veiledning fremover hvis hun ikke vil gå helt konkurs. Uff, og stakkars familien som ufrivillig blir dratt inn i dette kaoset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, elvane skrev:
 

Man får en stadardkontrakt man signerer der fotografen har all rett til å bruke bildene på SoMe som en del av avtalen. Har aldri sett f.eks et alternativ hvor man kan velge dette bort i kontrakten. 

Beklager for avsporing(er bare veldig stresset nå), men vi skrev ikke kontakt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kontorotta skrev:
 

Hva jeg mener personlig om Anna er en ting. Hva jeg ser ut av bildene på facebook, så hadde jeg aldri valgt den bakeren. Kontrakten burde vært skrevet annerledes. Men dårlig vare, fortjener ikke god omtale, selv om den er aldri så billig eller gratis.

Om du hadde valgt den bakeren eller ikke er irrelevant. AR har nok også sett bilder, og mest sannsynlig prøvesmakt og vært med underveis i prosessen -hun har selv skrevet at hun er kontrollfrik - og hun valgte å skrive kontrakt med bakeren.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kontorotta skrev:
 

Det er synd hun og mange andre roser produkter hvor det er dokumentert at de ikke har en virkning. Det er derfor jeg kom med placebo kommentaren. Det er mange som tar diverse remedier og tror virkelig at de fungerer for dem. Samtidig skjønner jeg så klart at bloggerne får sine inntekter fra disse firmaene. Jeg vet jo så klart at det er her de henter lønna si.

Samtidig er jeg for at det er bra om hun ikke reklamerer for kaker, om de ikke var bra. Det er ganske stor fare for at både folk som skal gifte seg og barnefamilier i Kristiansandsområdet vil bestille kaker fra den aktuelle bakeren om Anna hadde reklamert for dem. Synd å betale noen tusen for ei kake som ikke lever opp til forventninger.

Hun har jo ikke engang sagt at produktet var dårlig. Hun kom med en barnslig kommentar når VG konfronterte henne, som kunne tolkes mange veier, og sier i innlegget at hun ikke anbefaler å bruke en hobbybaker, men hun gir da ingen begrunnelse for hvorfor.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

 

4 timer siden, Hege899 skrev:
 

OT, men betyr dette at fotografen kan bruke alle bilder til eget bruk? Jeg var hos fotograf igår med mine barn, og har ikke delt et eneste bilde på sosiale medier av barna mine. Kan fotografen dele bildene på FB uten å spør meg?

Fotografer deler ikke fullt navn på barn de har tatt bilde av. På facebook ol skriver de gjerne kun fornavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, neiognei skrev:
 

Hun har jo ikke engang sagt at produktet var dårlig. Hun kom med en barnslig kommentar når VG konfronterte henne, som kunne tolkes mange veier, og sier i innlegget at hun ikke anbefaler å bruke en hobbybaker, men hun gir da ingen begrunnelse for hvorfor.

Nettopp!

Dette er sakset fra saken "Anna Rasmussen i kakebråk" på VG.no. De fikk en kommentar fra Anna via SMS:

"Hun skriver videre at hun ikke ønsker å anbefale noe hun ikke er fornøyd med til leserne sine."

Hun sa ikke noe om hvorfor hun ikke er fornøyd og derfor ikke ønsker å anbefale det til leserne og på bloggen skrev hun heller ingenting om hvorfor hun ikke anbefaler å bruke en hobbybaker.

Som Kristina Andresen påpekte i kommentarfeltet burde Anna tatt kontakt med bakeren om hun ikke var fornøyd, men det har hun ikke gjort. Når bakeren har etterlyst den avtalte reklamen, har Anna skyldt på at det tok tid å få bildene fra fotografen og derfor drøyde det også med innlegget. Først når VG kom på banen gav Anna uttrykk for sin misnøye.

Anna er sur for at bakeren gjorde at saken kom i VG og i stedet for å oppføre seg som en profesjonell voksen person slenger hun med leppa som en furten drittunge.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marie_82
4 timer siden, Diamant skrev:
 

Jeg har en fotograf på vennelista på FB. Hun har spesialisert seg på nyfødtfotografering. Nesten hver dag deler hun bilder hun har tatt av nyfødte barn både på FB og Insta. Hun tar også bilder av større barn som hun deler innimellom. Hvis man må ha tilatelse til å dele bildene i SoMe, må jeg jammen si det er mange som synes det er greit at bilder av barna deres deles.

Fotografen eier faktisk bildene og trenger ikke spørre foreldrene før hun deler bildene, det er foreldrenes som må be om at bildene ikke deles. Dette bør fotografene generelt bli flinkere til å informere foreldre om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba

Det er mye jeg ikke forstår, og en av de tingene er menneskene rundt AR. Hvorfor er det ingen, mor eller svigermor, som forteller henne hvordan man skal oppføre seg.

Det ser jo ut som om hele bloggen sakte men sikkert går åt skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren
4 minutter siden, Macimba skrev:
 

Det er mye jeg ikke forstår, og en av de tingene er menneskene rundt AR. Hvorfor er det ingen, mor eller svigermor, som forteller henne hvordan man skal oppføre seg.

Det ser jo ut som om hele bloggen sakte men sikkert går åt skogen.

Familien rundt henne har prøvd, men hun ønsker ikke å høre på de - fordi hun alltid har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Macimba skrev:
 

Det er mye jeg ikke forstår, og en av de tingene er menneskene rundt AR. Hvorfor er det ingen, mor eller svigermor, som forteller henne hvordan man skal oppføre seg.

Det ser jo ut som om hele bloggen sakte men sikkert går åt skogen.

Og hva med Jan, er han bare en logrende hund som lar henne holde på sånn?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, Kontorotta skrev:
 

Jeg ser noe av poenget for kritikken, men samtidig er jeg for ærlighet. Når det gjelder kakene, så er jeg glad hun ikke skryter dem opp i skyene om hun ikke mener de er verd det. Kanskje bakeren går glipp av en type kunder, men det kan også hende hun har fått noen andre kunder av medlidenhet. Hvert fall om man ser en del svar her inne.

Når det gjelder fortografen, så kjenner vi ikke til hva som gjør at Anna eventuelt er misfornøyd. 

 

Se for deg at det er fotoshoot for Dressmann. De skal ha noen herrer i alle aldre som representerer kundene sine og har engasjert Arne 47, John 35 og OIe 22 som alle er modeller . Midt i innspillingen sier Ole helt ut av det blå: jeg nekter å gå med den genseren der, og hvis dere tar flere bilder av meg med den på så kommer jeg til å skjele, skjære grimaser og vise fingeren på alle bildene for den genseren klør og dessuten kler jeg ikke fargen!

Nei, det hadde ikke gått. Det hjelper ikke at Ole har rett i alt han sier - han har fått betalt for å mene noe annet.

Vi må slutte å tro på at Ærlige Bloggina som har "fått lov å dele" et eller annet med sine lesere finnes. Alt bloggerne anbefaler er de betalt for å anbefale og da har de altså ikke anledning til å være ærlige.

Hadde Anna betalt full pris for kakene så kan hun klage - da er hun nemlig en alminnelig forbruker. Det betyr imidlertid at hun må sette seg inn i hva hun har kjøpt - ref. den manglende forståelsen for fotografens opphavsrett.

Når hun oppfører seg som en fullpriskunde og klager på varer hun har fått sponset og når hun klager på fotografen som forholder seg til kontrakten dummer hun seg bare ut. Det blir ikke ærlige Anna ut av det - det blir bare fordummende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at bakeren har engasjert advokat. Merker at jeg er veldig spent på hva som blir utfallet av denne kakekrigen. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...