Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet i en skikkelig kjip situasjon. Jeg har mistrives i jobben i lang tid, men bitt tennene sammen og holdt ut og tenkt at det blir bedre. Sannheten er at det har blitt verre og verre og nå er det såpass ille at jeg sitter i spenn hele dagen og er klar for å "flykte" ved enhver ubehagelig situasjon. Dette har bygd seg opp over tid med dårlig ledelse og oppgaver jeg har blitt tildelt som jeg ikke er komfortabel med. Det har også blitt satt krav til oss som er helt urimelige. Jeg kan si såpass at bedriften heller ikke følger arbeidsmiljøloven. Jeg har prøvd å ta opp visse ting internt, men kommer ingen vei, og har nå innsett at jeg vil bytte jobb. Vurderer faktisk å si opp jobben før jeg har funnet ny, så ille er det. Nå gruer jeg meg skikkelig til å gå på jobb, hater virkelig jobben min og sjefen min (som sitter like ved meg)

Merker at dette har smittet over privat. Jeg har lite energi, kjempetrøtt hele tida, humørsvingninger, er tungsinnet m.m. Sliter også med en kronisk sykdom som er litt i ulage som også kan gi slike symptomer som over. I tillegg har faren min slitt med alvorlig sykdom i mange år og jeg har vært på tå hev i alle disse årene. Tror det er kombinasjonen av alt her som gjør meg utmattet og lei. På jobb klarer jeg ikke å konsentrere meg en gang og bare surrer og stresser. Lurer på om jeg er utbrent/ har en begynnende depresjon

Jeg tenkte å gå til legen og føler jeg har behov for en sykemelding en periode slik at jeg får slappet av. Kanskje det hjelper litt på alt?  Et annet problem er at fastlegen min har permisjon og har vikar. Vikaren er moren til en som sønnen min går på idrett med, så vi har møttes en del ganger der. Jeg synes et er litt flaut å sitte og utlevere meg slik, men det er vel ikke noe annet valg enn å bytte fastlege? Såvidt jeg vet kan man ikke ha en annen fastlege fram til den egentlige fastlegen er tilbake. Jeg kjenner egentlig ikke legevikaren noe særlig som lege, men det jeg er redd for enten jeg fortsetter å bruke henne eller en ny er at de ikke tar problemene mine på alvor og nekter meg sykemelding. Tror jeg kommer til å sette meg ned og grine da. Jeg har aldri vært utbrent e.l. før så er redd de ikke tar det på alvor. 

Og jeg har heller ikke lyst til å fortelle hva som feiler meg til jobben hvis jeg blir sykemeldt. Men får de ikke vite det automatisk? Mener det står grunn på sykemeldingen. Hva skal jeg si til dem? De kommer jo til å spørre av nysgjerrighet alle sammen. Kan ikke si at jeg nekter å si det heller så bør finne på noe lurt. 

Hva ville dere ha gjort i min situasjon? Også med tanke på ny jobb osv. Holder ikke ut i jobben min til jeg har funnet meg noe nytt tror jeg. Huff, er frustrert over alt nå og trenger noen innspill :) Noen som har erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk på ny jobb alt du kan, og hold deg i jobb frem til su har fått ny. Ingen vil ansette en som er i sykemelding, det blir bare verre for deg selv. For øvrig er jeg av den mening at hvis du tenker over hvilken legen du ber om sykemelding hos trenger du ikke sykemelding, trenger du det driter du i hvem som er legen. 

Anonymkode: 12115...488

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk på ny jobb alt du kan, og hold deg i jobb frem til su har fått ny. Ingen vil ansette en som er i sykemelding, det blir bare verre for deg selv. For øvrig er jeg av den mening at hvis du tenker over hvilken legen du ber om sykemelding hos trenger du ikke sykemelding, trenger du det driter du i hvem som er legen. 

Men har jo ikke tenkt til å fortelle en evt ny arbeidsgiver at jeg har en kortere sykemelding, oppgir jo bare hvor jeg jobber. Har også tenkt til å skrive i søknader at den skal behandles konfidensielt ovenfor nåværende arbeidsgiver ettersom jeg ikke ønsker at de vet at jeg søker, og har heller ingen referanse e.l. som jeg ønsker å bruke der. 

Har ikke planer om å være langtidssykemeldt,  men akkurat nå føler jeg at en sykemelding på noen uker er på sin plass, så får vi se hvordan jeg føler meg etter det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, lady90 skrev:

Men har jo ikke tenkt til å fortelle en evt ny arbeidsgiver at jeg har en kortere sykemelding, oppgir jo bare hvor jeg jobber. Har også tenkt til å skrive i søknader at den skal behandles konfidensielt ovenfor nåværende arbeidsgiver ettersom jeg ikke ønsker at de vet at jeg søker, og har heller ingen referanse e.l. som jeg ønsker å bruke der. 

Har ikke planer om å være langtidssykemeldt,  men akkurat nå føler jeg at en sykemelding på noen uker er på sin plass, så får vi se hvordan jeg føler meg etter det. 

Heldigvis går man ikke til en lege og bestiller et par ukers sykemelding fordi det er det du har lyst på, så det er bra at leger stiller spørsmål med folk med en slik innstilling. Og det skurrer i alle fall for fremtidige arbeidsgivere når ingen (hverken sjefer eller kolleger) fra den gamle arbeidsplassen skal vite at du søker jobb, hva har du å skjule da tenker jeg. Det er mange idiotsjefer der ute, det vet alle, men det er jaggu mange arbeidstakere som er på tur også.  

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver får ikke vite hvorfor du er sykmeldt. En sykmelding kommer i fire deler; del A sendes til NAV, del B beholder du selv, del C skal arbeidsgiver ha, og del D skal arbeidsgiver ha de første 16 dager, så skal de sendes til NAV. Del C og D inneholder ingen diagnose (B er jeg usikker på), kun perioden du er sykmeldt og prosenten.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis går man ikke til en lege og bestiller et par ukers sykemelding fordi det er det du har lyst på, så det er bra at leger stiller spørsmål med folk med en slik innstilling. Og det skurrer i alle fall for fremtidige arbeidsgivere når ingen (hverken sjefer eller kolleger) fra den gamle arbeidsplassen skal vite at du søker jobb, hva har du å skjule da tenker jeg. Det er mange idiotsjefer der ute, det vet alle, men det er jaggu mange arbeidstakere som er på tur også.  

Det er veldig vanlig praksis å ikke fortelle sjefen at du søker nye jobber. Jeg har jo ingenting å skjule, men med de små "konfliktene" jeg har hatt med sjefen (som jeg ikke kom noen vei med) ønsker jeg heller ikke at han får vite at jeg søker jobber. Det kan jo ta en stund å få jobb og det blir neppe noe triveligere av å jobbe framover da. Utifra hvordan tidligere ansatte har blitt behandlet når de har sluttet er ikke dette noe jeg ønsker nei. 

Jeg har flere tidligere referanser som kan oppgis uten problemer, bl.a fra forrige arbeidsplass for 4-5 år siden. 

Jeg har heller ikke tenkt til å bestille en sykemelding nei, men hva gjør man når man for øyeblikket ikke orker  tanken på å gå på jobb og jeg sliter psykisk pga dette? Hele kroppen er i helspenn til enhver tid. Føler jeg skal få nervesammenbrudd snart

• Liker 2
Skrevet

Om det er et legekontor med flere leger; ring og forklar at du ønsker en annen lege enn vikaren siden dere omgås privat. Arbeidsgiver får ikke innsikt i sykdomsbildet til sykemeldt arbeidstaker. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Om det er et legekontor med flere leger; ring og forklar at du ønsker en annen lege enn vikaren siden dere omgås privat. Arbeidsgiver får ikke innsikt i sykdomsbildet til sykemeldt arbeidstaker. 

Men er det ikke noe med at arbeidsgiver skal få vite grunnen hvis sykefraværet skyldes arbeidet (delvis i mitt tilfelle)

Skrevet
19 minutter siden, lady90 skrev:

Men er det ikke noe med at arbeidsgiver skal få vite grunnen hvis sykefraværet skyldes arbeidet (delvis i mitt tilfelle)

Noe kan trolig komme frem, indirekte, om det blir snakk om et dialogmøte med deg, arbeidsgiver og lege. Men spesifik årsak skal være mellom deg og legen din. 

Skrevet
3 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Noe kan trolig komme frem, indirekte, om det blir snakk om et dialogmøte med deg, arbeidsgiver og lege. Men spesifik årsak skal være mellom deg og legen din. 

Mener jeg leste noe om at legen må sende inn en detaljert rapport hvis fraværet skyldes arbeidsplassen, og at arbeidsgiver kan lese denne/får kopi e.l.a? Det fordi at man ikke skal kunne bli sykemeldt pga jobben, og at arb.giver må få mulighet til å tilrettelegge.

Dersom dette er tilfelle blir jo hele situasjonen enda verre for meg, ønsker ikke at arb.giver skal vite at de delvis er årsaken til mine problemer nå

AnonymBruker
Skrevet

Holdt på slik som deg, til slutt var kroppen så utslitt at jeg aldri ble utvilt, var også konstant stresset og selvtilliten raste.

Jeg sa opp, søker nå nye jobber. Merker kroppen har falt til ro og jeg våknet uthvilt, gleden begynner å komme tilbake, så det kan være et godt valg å "velge seg selv". Kroppen skal jo vare i jobb maange år, så den må bli lyttet til.

Lykke til, stol på deg selv.

Anonymkode: 6d498...f75

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, lady90 skrev:

Mener jeg leste noe om at legen må sende inn en detaljert rapport hvis fraværet skyldes arbeidsplassen, og at arbeidsgiver kan lese denne/får kopi e.l.a? Det fordi at man ikke skal kunne bli sykemeldt pga jobben, og at arb.giver må få mulighet til å tilrettelegge.

Dersom dette er tilfelle blir jo hele situasjonen enda verre for meg, ønsker ikke at arb.giver skal vite at de delvis er årsaken til mine problemer nå

Var i en slik situasjon ( ekstrem arbeidsplass, "fri flyt sted"/ mobbing ) legen nektet og møte de, nav / saksbeh ) trakk seg tilbake og jeg sa opp til slutt, fikk støtte av saksb på nav tilog med.

Etter dette velger jeg arbeidsplasser med omhu.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var i en slik situasjon ( ekstrem arbeidsplass, "fri flyt sted"/ mobbing ) legen nektet og møte de, nav / saksbeh ) trakk seg tilbake og jeg sa opp til slutt, fikk støtte av saksb på nav tilog med.

Etter dette velger jeg arbeidsplasser med omhu.

Vil legge til at ingen detaljerte rapporter fra legen kom til den arb plassen, kun sykemelding, jeg nektet også og stille til møte. Men dette var svært ødeleggende forhold, jeg ble syk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vill tatt meg en time hos Nav.

Ikke det at de har alle svarene, men det er faktisk ting de kan hjelpe deg med :) Du kan få en avtale om at dersom du sier opp selv, så slipper du karantene for å få dagpenger. Legg frem saken din, både om legesituasjonen og jobbsituasjonen, og be om hjelp.

Anonymkode: 179f1...bfc

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vill tatt meg en time hos Nav.

Ikke det at de har alle svarene, men det er faktisk ting de kan hjelpe deg med :) Du kan få en avtale om at dersom du sier opp selv, så slipper du karantene for å få dagpenger. Legg frem saken din, både om legesituasjonen og jobbsituasjonen, og be om hjelp.

Har aldri hørt om at man kan slippe karantene? Hva er vilkårene for det tro?

Skrevet (endret)

Sykemelding er for de som er syke. 

Hva kan du gjøre for å få deg en ny jobb asap? Har du en opodatert cv og linked in profil? Har du tatt kontakt med bemanningsbyråer, vikarbyråer ig rekrutteringsbyråer? Har du kontaktet tidligere studiekamerater, venner, tidligere kollegaer og ledere samt referanser og sagt at du er på leting etter ny jobb og bedt om en prat for å brainstorme mulighetet?

Trenger du en ferie, så ta deg en ferieuke.

Endret av Ild
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, lady90 skrev:

Har aldri hørt om at man kan slippe karantene? Hva er vilkårene for det tro?

Jeg kjenner ikke til at det er noen spesielle vilkår. Jeg kjenner ei som gjorde dette, og situasjonen hennes var veldig lik TS sin situasjon. Alternativet til å slutte frivillig var å bli utbrent og sykemeldt. Da ville selvsagt NAV heller at hun skulle slutte frivillig, holde seg frisk og få seg ny jobb. Hun hadde avtalt dette FØR hun sa opp.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke til at det er noen spesielle vilkår. Jeg kjenner ei som gjorde dette, og situasjonen hennes var veldig lik TS sin situasjon. Alternativet til å slutte frivillig var å bli utbrent og sykemeldt. Da ville selvsagt NAV heller at hun skulle slutte frivillig, holde seg frisk og få seg ny jobb. Hun hadde avtalt dette FØR hun sa opp.

Når var dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slapp karantene, årsaken var lovmessig.

Forklarte saken på brev, sendte til saksbehandler.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slapp karantene, årsaken var lovmessig.

Forklarte saken på brev, sendte til saksbehandler.

Hva mener du med lovmessig?

Avtalte du med NAV før du sa opp jobben?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...