Gå til innhold

Hvordan mener du som forelder at SFO skal være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva forventer du?

Bør SFO utelukkende være barnas fritid, og bare inneholde frilek og selvbestemmelse? Eller synes du at det er ok at SFO pålegger barna obligatoriske akitiviteter som de MÅ være med på?

Jeg har nemlig jobbet en stund på SFO, og har merket at det er en del tvang. De er nødt til å spise, og er nødt til å være med på diverse aktiviteter (elevene deles ofte opp trinnvis). Det er en stor SFO med mange barn, så jeg kan forstå at det er ok å dele opp barna litt i blant. Men jeg mener det bør være frivillig, og heller dele det på tvers av trinnene. Når jeg hører tredje og fjerdeklassinger omtaler SFO på en svært negativ måte og med sterke ord, tenker jeg at noe ikke stemmer.

Personlig syns jeg er SFO har blitt en slags skoledag- del 2, og det syns jeg blir feil. Jeg har ikke turt å fronte meningene mine så mye, siden jeg ikke er utdannet og de som bestemmer sikkert har peiling på hva de gjør.

Så hva mener foreldrene, eller andre generelt?

Anonymkode: 75007...74f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med nødt til å være med på en del aktiviteter? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Hva mener du med nødt til å være med på en del aktiviteter? 

Ukentlige, og gjerne 2-3 av dagene i uka. Det kan være turer, gym, data, eller annet.

Skrevet

Jeg synes ikke SFO bør være som en ny skoledag, langt i fra. Men jeg hadde synes det var topp hvis man hadde 1 time etter "lunsj" der man kunne gjøre lekser. (Men det er kanskje sånn?) Har ikke SFO barn. Tenker at man bør kunne gjøre leksene sine på SFO, slik at når man kommer hjem 16-17 på ettermiddagen er det utelukkende middag og kveldskos før kvelds. :)

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ukentlige, og gjerne 2-3 av dagene i uka. Det kan være turer, gym, data, eller annet.

Barna tvinges til å gå i gymsalen? :fnise: Det burde jo være frivillig. Jeg har hørt at her er det sånn at du må bli påmeldt aktiviteter og hvis du er påmeldt så må du gå, men foreldrene kan melde av når som helst. Jeg har alltid tenkt på SFO som et fristed. Vi lekte, vi var ute og ble skikkelig gjørmete :fnise: Det var null aktiviteter, men ting har jo endret seg siden jeg var liten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der min sønn går legger de veldig vekt på at SFO er barnas fritid og at de hovedsakelig skal velge selv. Selvsagt må de sitte ved bordet ved måltidene, men det må de jo hjemme også. Men ingen tvinges til å spise.

De har obligatoriske aktiviteter unntaksvis, kanskje 1 gang i mnd. Ellers er det tilbud om diverse aktiviteter som barna selv velger om de vil være med på. Noen må man melde seg på i forkant, og der har vi fått streng beskjed om at det er opp til barna om de vil melde seg på, vi foreldre skal ikke tvinge dem, da det er deres fritid. Dessuten blir det vanskelig å gjennomføre noen av aktivitetene hvis halvparten av barna ikke er motivert for det.

Jeg synes det er helt topp. Det å få bestemme mer selv var det sønnen min gledet seg mest til da han skulle over fra barnehage til sfo. :)

Anonymkode: 1c566...edf

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes SFO skal være et avslappende sted hvor barna selv kan velge hva de vil gjøre (slappe av og bygge lego, lese bok, høre på musikk, leke ute, herje) og henge med andre barn uten noe særlig styring fra voksne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, maid skrev:

Jeg synes ikke SFO bør være som en ny skoledag, langt i fra. Men jeg hadde synes det var topp hvis man hadde 1 time etter "lunsj" der man kunne gjøre lekser. (Men det er kanskje sånn?) Har ikke SFO barn. Tenker at man bør kunne gjøre leksene sine på SFO, slik at når man kommer hjem 16-17 på ettermiddagen er det utelukkende middag og kveldskos før kvelds. :)

Absolutt!

Anonymkode: 93bcd...4ae

Skrevet

Jeg synes ikke det er et problem med obligatoriske aktiviteter hvis det ikke er for mange. Her har hvert trinn på SFO faste turdager. Da går hele trinnet og skulle noen nektet dette måtte en av de ansatte da blitt igjen for å passe på de få som ikke blir med (dårlig utnyttelse av ressurser) eller de som ikke ville bli med måtte akseptere å være sammen med et annet trinn. Jeg ser i grunnen ikke problemet med at alle MÅ på tur når det er tur. De har godt av å komme seg ut. Utover det er det så vidt jeg vet ingen obligatoriske aktiviteter (jeg regner ikke spising som en aktivitet, men alle må være med i spisesalen og sitte der selv om de ikke spiser og det ser jeg heller ingen problemer med). De har et stort utvalg av aktiviteter de kan velge mellom og har stor grad av frihet.

Her er det delt opp trinnvis og det synes jeg er bra. Det er veldig mange barn på SFO og før, når to og to trinn var sammen, gav mange elever uttrykk for at det ble for stort og uoversiktlig.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker mye det samme som deg. Jobber også på sfo og månedsplanen til vår sfo er fylt opp med div. organiserte aktiviteter. Månedsplanen til vår sfo der jeg jobber er mye mer innholdsrik enn månedsplanen til ungene jeg selv har som går i bhg.

På min sønns sfo er det stikk motsatt, der er det kun frilek, film, ute osv.

Jeg tenker at en mellomting hadde vært greit👍🏼

Anonymkode: 20d7e...3c0

Skrevet

Jeg er SFO-leder, og på "min" SFO er det minimalt med styrte, obligatoriske aktiviteter. Noe settes i gang selvfølgelig, da er det helt frivillig å være med! Ellers har jeg senest sagt på foreldremøte i dag at det er barnas fritid vi forvalter, og de skal få velge selv hva de vil innen visse rammer. Det å komme til måltider er obligatorisk, og også det å være ute, men om de spiser eller hva de gjør ute, velger de selv. Det blir altså et par avbrytelser i dagen uansett, og det er nok når det er snakk om fritid. For mange av barna er de par timene på SFO den tiden de har til rådighet på "egenhånd" i løpet av dagen, før det er hjem til lekser, middag, fotball og leggetid. Det betyr ikke at vi voksne ikke engasjerer oss og deltar, for DET gjør vi! Men vi velger ikke hva ungene skal gjøre, vi deltar på deres premisser!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på barneskole. Har fått se litt av SFO på jobben og hva de driver med.

Noen aktiviteter burde jo være obligatorisk syns jeg. Spesielt spisingen. Jeg tror ikke de tvinges til å spise, men det blir satt frem mat en gang i løpet av ettermiddagen. 

Noen barn trenger organiserte aktiviteter for å klare å sosialisere seg. Det er derfor greit i blant. Dessuten åpner det for varierte aktiviteter som maling, håndverk, tur, matlaging osv. Men det er fint med frilek også. En god blanding! Der jeg jobber ser jeg at de er veldig flinke til å variere aktivitetene på SFO, og de har 2-3 valg når det er aktiviteter. 

Anonymkode: 14f4d...c93

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn gikk på SFO for mange år siden, og da var det hverken faste aktiviteter eller obligatorisk med noe. De som ville fikk tilbud om danseskole (privat regi, betalte for dette) da ble de hentet ut av lokalene til SFO og fulgt til gymsalen der danseskolen hadde sitt opplegg. Glimrende opplegg siden mine elsket å danse.

Anonymkode: d3ee7...209

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva forventer du?

Bør SFO utelukkende være barnas fritid, og bare inneholde frilek og selvbestemmelse? Eller synes du at det er ok at SFO pålegger barna obligatoriske akitiviteter som de MÅ være med på?

Jeg har nemlig jobbet en stund på SFO, og har merket at det er en del tvang. De er nødt til å spise, og er nødt til å være med på diverse aktiviteter (elevene deles ofte opp trinnvis). Det er en stor SFO med mange barn, så jeg kan forstå at det er ok å dele opp barna litt i blant. Men jeg mener det bør være frivillig, og heller dele det på tvers av trinnene. Når jeg hører tredje og fjerdeklassinger omtaler SFO på en svært negativ måte og med sterke ord, tenker jeg at noe ikke stemmer.

Personlig syns jeg er SFO har blitt en slags skoledag- del 2, og det syns jeg blir feil. Jeg har ikke turt å fronte meningene mine så mye, siden jeg ikke er utdannet og de som bestemmer sikkert har peiling på hva de gjør.

For min del så ønsker jeg at SFO skal være ett fristed, uten noen form for tvang. 

Noen av mine barn har trivdes på SFO andre ikke, og de som ikke har likt det har fått lov til å slippe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

SFO bør ha lite tvang, ikke engang spising. MEN, de kan ha det slik at barna skal sitte med bordet fram til måltidet er over.

Organiserte aktiviteter bør være frivillige. SFO er jo skole FRITIDSordning, ergo ikke lekser og slikt der. Det har man leksehjelp til. Barna på SFO er opptil 3 klasse, begrenset hvor mye lekser de har da. Foreldrene bør klare å ta det ansvaret selv!

Anonymkode: f69c8...fd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske det var et slags aktivitetstilbud. F.eks. ulike typer sport (fåtball, aerobics, landhockey...), musikk (få kulturskolen inn i SFO!) og et rom der barna kunne gjøre lekser og kanskje få litt assistanse. kanskje det burde vært organisert spill av noe slag (yatzy, monopol, ettellerannet!)

På vår SFO i Trondheim, sitter barnet vårt og tegner. Hun kommer hjem med en bunke ark hver dag, som hun har tegnet, eller fargelagt. Det er virkelig bare oppbevaring av barn. :-(

Anonymkode: 955dd...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske det var et slags aktivitetstilbud. F.eks. ulike typer sport (fåtball, aerobics, landhockey...), musikk (få kulturskolen inn i SFO!) og et rom der barna kunne gjøre lekser og kanskje få litt assistanse. kanskje det burde vært organisert spill av noe slag (yatzy, monopol, ettellerannet!)

På vår SFO i Trondheim, sitter barnet vårt og tegner. Hun kommer hjem med en bunke ark hver dag, som hun har tegnet, eller fargelagt. Det er virkelig bare oppbevaring av barn. :-(

Anonymkode: 955dd...efb

Har de virkelig ingen spill der? Det kan vel ungene sette i gang med selv hvis de ønsker? Jeg satt bare og tegnet og gjorde håndarbeid på SFO husker jeg men det var jo det jeg ville. Men selvsagt kjedelig hvis de ikke har noe de kan finne frem utenom tegning

Anonymkode: 34dcd...2d7

AnonymBruker
Skrevet

På min skole fikk vi klager fra foreldre i perioder med mye aktiviteter, og i perioder med for lite aktiviteter. Så vi har også gjort det slik at barna kan melde seg på ulike ting (håndball, tur i gymsalen, film, forming, etc), slik at det blir på frivillig basis. Det fungerer godt hos oss, og barna kan i større grad styre sin egen ettermiddag. 

Anonymkode: 2e0cc...811

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva forventer du?

Skriver som anonym da jeg ikke vil knytte hvor jeg bor til min profil.

Vi har verdens beste sfo!! Våre barn ville heller på sfo enn å dra på påskeferie  (det fikk de ikke lov til, men det sier litt)

Hos oss går veldig mange av 5. Klasse på sfo som et prøveprosjekt. Vi betaler jo for det, og hadde ikke giddet det om det ikke var for at 5. Klassingen gjerne vil. Begge barna våre vil gjerne være så lenge de kan på sfo. De skal til og med utvide prøveprosjektet til 6. Klassinger til neste år, og så langt har 8 barn fra mitt barn sin klasse meldt seg på. Det er utrolig!!!

Så hvordan fungerer denne sfo'en?

De har masse program, men det er frivillige ting. De vektlegger og legger veldig til rette for maksimalt av fri lek. Noen ting melder man seg på som et kurs (eks svømming, olabil, klatring, skatepark, slalom) noen ting kan man melde seg på der og da (matlaging, ballspill, data) mange ting koster ikke mye for sfo (vannmaling, sjakk, programmering, engelsk, skuespill). Tror også de har mest rimlige ting for de lavere trinnene og enda mer fokus på fri lek der, så brukes mer penger på de eldre barna.

Våre barn har meldt seg på få av de organiserte aktivitetene, de leker veldig gjerne på "legorommet", sisten eller turner på stengene med venner i stedet for slalomkurs (!)

De har veldig klare regler og rutiner som gjør det lett for personalet og som barna og foreldrene lærer seg. Og de får frem det beste i alle sine ansatte

Dette er sfo på eikeli skole, med ca 100 barn på hvert trinn. De ansatte har stålkontroll på hvor barna er og hvilke 'gå-hjem' tider som gjelder hvert barn. Når besteforeldre henter, så vet de til og med hvilke barn som hører til hvilke besteforeldre.

Hvis jeg var deg, ville jeg kontaktet dem for råd og tips, jeg tror mange sfo'er har mye å lære av Eikeli.

Anonymkode: 41fc5...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Når mine gikk på SFO så var alt bortsett fra spisingen frivillig, også måtte de være ute i minst en time, men hva de gjorde ute var opp til barna. Det var ulike aktiviteter som å være i gymsalen, div. formingsaktiviteter og innimellom film, men dette var frivillig. Innimellom så kunne vi melde de på aktiviteter som frivillige sto for, eks dansing, bordtennis, fotball ol. Da var dette en gang i uken i ca 8 uker.

Anonymkode: d8997...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...