AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #1 Skrevet 26. april 2017 Det har seg desverre sånn at jeg har en samlet gjeld på 170 000 som det er anmerkninger på. Jeg er dermed ikke kredittverdig en dritt, og alt fra små ting som å opprette et strømabonnoment er komplett umulig for meg. Jeg eier ikke bolig, bil eller noenting. Får ikke studert videre fordi lånet fra lånekassen er hos SI, og har ikke råd til å studere uten lån/stipend. Dette tærer på meg vær eneste dag fordi dette er noe jeg aldri vil oppleve igjen, og aldri hadde opplevd hadde det ikke vært for at eksen min gjorde meg psykisk syk. Jeg er egentlig veldig sparsom og lever ikke over evne (shopper aldri lenger, bruker kun mascara som sminke osv), handler kun det nødvendige som hygieneprodukter, mat, dopapir og vaskemiddel/skyllemiddel. Har en fast 60% stilling, og lurer på om det er noen her som har fått innvilget forbrukslån eller lignende på gjeld med anmerkninger? Fra banken sin, eller andre steder? Det spiller bokstavelig talt ingenting om jeg må betale 5000-6000 i måneden på lånet, for jeg gjør HVA som helst for at alt gjelda blir samlet til ett og at anmerkningene forsvinner slik at jeg kan studere videre... Anonymkode: f27a6...215
Marissa Skrevet 26. april 2017 #2 Skrevet 26. april 2017 Du må jobbe mer, 60% stilling er ikke mye. Hvis du jobber 100% bør det ikke være noe problem å betale ned lånet på ett års tid, så kan du studere videre fra neste høst. 4
Million Skrevet 26. april 2017 #3 Skrevet 26. april 2017 (endret) Etter hva jeg har hørt på tv-reklame, finnes det banker som kan låne til folk som ikke får lån vanlige steder, som f.eks. Bluestep bank. De reklamerer med "...når andre banker sier nei". Men husk at du får litt høyere rente da, når det er usikret lån til en "risikogruppe"....(folk med betalingsanmerkninger ER det høyere risiko å låne ut penger til, statistisk sett). Sitat: "Hos BlueStep Bank gir vi flere sjansen til å få lån Også du som har betalingsanmerkninger, gjeld hos kemner eller namsfogden, uregelmessig inntekt eller annet som i henhold til de tradisjonelle bankene klassifiseres som avvikende. Det er vår grunnholdning." Endret 26. april 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #4 Skrevet 26. april 2017 ta kontakt med nav for gjeldsrådgivning. Dem kan kanskje gi deg litt tips for å få samlet gjelden din. Om du får samlet gjelden din, og dem kutter renter, og du kan betale tilbake 6000,- pr mnd, så er du gjeldsfri på under 3 år... Anonymkode: ea6ac...50a 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #5 Skrevet 26. april 2017 58 minutter siden, Marissa skrev: Du må jobbe mer, 60% stilling er ikke mye. Hvis du jobber 100% bør det ikke være noe problem å betale ned lånet på ett års tid, så kan du studere videre fra neste høst. Er ikke bare å jobbe 100% ved siden av fulltidsstudie! Ikke bare bare å få 100% fast stilling heller! Anonymkode: f27a6...215
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #6 Skrevet 26. april 2017 38 minutter siden, Million skrev: Etter hva jeg har hørt på tv-reklame, finnes det banker som kan låne til folk som ikke får lån vanlige steder, som f.eks. Bluestep bank. De reklamerer med "...når andre banker sier nei". Men husk at du får litt høyere rente da, når det er usikret lån til en "risikogruppe"....(folk med betalingsanmerkninger ER det høyere risiko å låne ut penger til, statistisk sett). Sitat: "Hos BlueStep Bank gir vi flere sjansen til å få lån Også du som har betalingsanmerkninger, gjeld hos kemner eller namsfogden, uregelmessig inntekt eller annet som i henhold til de tradisjonelle bankene klassifiseres som avvikende. Det er vår grunnholdning." BlueStep gir ikke lån eller refinansiering hvis ikke du eier noe eller har noen som kan være sikkerhet for lånet. Anonymkode: f27a6...215 4
Marissa Skrevet 26. april 2017 #7 Skrevet 26. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er ikke bare å jobbe 100% ved siden av fulltidsstudie! Ikke bare bare å få 100% fast stilling heller! Anonymkode: f27a6...215 Du skriver at du ikke kan studere pga mangel på studielån, da antok jeg at du skulle jobbe for å betale ned gjeld. Å ta opp forbrukslån til skyhøy rente for å betale den gjelden du har pr i dag vil jo bare medføre enda større gjeldsproblemer på sikt. Dermed er det lurere å jobbe maksimalt ett år mens studiene er på pause for å nedbetale nødvendig gjeld. Det er ikke lett å få 100% stilling, men det trenger jo ikke vare samme sted. Går an å fortsett å jobbe der du er i dag, og hvis de ikke har noe mer ledig søke på andre jobber og melde seg som ekstravakt på barnehager, sykehjem, rengjøringsfirma, vikarbyråer osv. 12
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #8 Skrevet 26. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: ta kontakt med nav for gjeldsrådgivning. Dem kan kanskje gi deg litt tips for å få samlet gjelden din. Om du får samlet gjelden din, og dem kutter renter, og du kan betale tilbake 6000,- pr mnd, så er du gjeldsfri på under 3 år... Anonymkode: ea6ac...50a Har allerede snakket med en gjeldsrådgiver på nav her i min kommune, hun kunne ikke hjelpe meg med annet enn å kontakte hver og en som skal ha penger, forså å gjøre avtale med hver og en om en nedbetalingsplan. Ergo, jeg vil ikke få vekk den siste betalingsanmerkningen før om 7 år! Jeg blir seriøst knust og livet mitt blir fullstendig ulevelig om jeg må sette studiene på vent i 7 år! Anonymkode: f27a6...215
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #9 Skrevet 26. april 2017 2 minutter siden, Marissa skrev: Du skriver at du ikke kan studere pga mangel på studielån, da antok jeg at du skulle jobbe for å betale ned gjeld. Å ta opp forbrukslån til skyhøy rente for å betale den gjelden du har pr i dag vil jo bare medføre enda større gjeldsproblemer på sikt. Dermed er det lurere å jobbe maksimalt ett år mens studiene er på pause for å nedbetale nødvendig gjeld. Det er ikke lett å få 100% stilling, men det trenger jo ikke vare samme sted. Går an å fortsett å jobbe der du er i dag, og hvis de ikke har noe mer ledig søke på andre jobber og melde seg som ekstravakt på barnehager, sykehjem, rengjøringsfirma, vikarbyråer osv. Hvordan vil det medføre større gjeldsproblemer på sikt om jeg får samlet absolutt alt av gjelda mi (170 000) i ett lån, og dermed får ny start og blanke ark med ingen betalingsanmerkninger og den psykiske belastningem det faktisk er å ha gjeld i alle kanter? Jeg betaler med glede de pengene det blir i måneden på et slikt lån. Hadde klart meg mer enn bra med å betale det ene lånet ved siden av husleie osv, når jeg studerer og jobber 60%. Når jeg er ferdig utdannet kan jeg kjøpe bolig etterhver som jeg har jobbet litt, og tar da inn det ene refinansierte lånet i huslånet. Da blir det kun to lån videre i framtiden; huslån og studielån. Anonymkode: f27a6...215
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #10 Skrevet 26. april 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg er ferdig utdannet kan jeg kjøpe bolig etterhver som jeg har jobbet litt, og tar da inn det ene refinansierte lånet i huslånet. Da blir det kun to lån videre i framtiden; huslån og studielån. Anonymkode: f27a6...215 Det høres ut som en veldig langsiktig plan, men som nok ikke er så lett å få til på noen år... Den er i så fall antageligvis mange år frem i tid, og innebærer mer enn bare "jobbet litt". Det blir nok mye jobb før planen kan settes i verk, er jeg redd. Boliglån krever 15% egenkapital, hvis ikke dette kravet øker fra myndighetenes side senere, og du har jo ikke fem øre i oppsparte midler, slik jeg forstår innleggene dine. Du må altså sannsynligvis spare i flere år for å få spart sammen nok egenkapital, kanskje flere hundre tusen kroner vil kreves til egenkapital til boligen (avhengig av hvor du bor i landet og prisnivået på boliger). Så må du vente noen år til, mens verdistigningen/prisstigningen i markedet gjør sitt, og egenkapitalen på boligen din øker. Først da kan du kanskje, etter noen år, bake inn de 170.000 i boliglånet... hvis banken sier ja. Du får ikke låne penger til bolig uten egenkapital på 15%, og heller ikke låne 170.000 ekstra til boliglånsrente, når boligen allerede er belånt med 85%. Anonymkode: ed162...afc 4
Leo Skrevet 26. april 2017 #11 Skrevet 26. april 2017 Det er svært lite sannsynlig at du får innvilget et lån på 170.000 kroner så lenge du har betalingsanmerkninger og ikke kan stille noen form for sikkerhet. På den annen side er ikke 170.000 kroner voldsomt mye penger i våre dager så hvis du jobber 100%, eller helst mer, et par år og lever sparsomt så vil du kunne ha nedbetalt gjelden og starte med blanke ark. Eventuelt kan du jo ta et par fag ved siden av hvis du føler at du har tid og kapasitet til det. Når du har gjort det kan du senke skuldrene og studere uten å måtte jobbe så mye som 60% ved siden og til sammen vil det sannsynligvis ikke ta så mye lenger tid enn om du hadde fått et lån nå. Lykke til! 9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #12 Skrevet 26. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vil det medføre større gjeldsproblemer på sikt om jeg får samlet absolutt alt av gjelda mi (170 000) i ett lån, og dermed får ny start og blanke ark med ingen betalingsanmerkninger og den psykiske belastningem det faktisk er å ha gjeld i alle kanter? Jeg betaler med glede de pengene det blir i måneden på et slikt lån. Hadde klart meg mer enn bra med å betale det ene lånet ved siden av husleie osv, når jeg studerer og jobber 60%. Når jeg er ferdig utdannet kan jeg kjøpe bolig etterhver som jeg har jobbet litt, og tar da inn det ene refinansierte lånet i huslånet. Da blir det kun to lån videre i framtiden; huslån og studielån. Anonymkode: f27a6...215 Ingen bank vil gi en som har flust med betalingsanmerkninger forbrukslån på 170 000 uten sikkerhet. Selv vanlige banker har en effektiv rente på ca 20% på denne typen lån, mange av de utlånsselskapene som ikke krever sikkerhet har enda mer. Det betyr at gjelden din ikke vil gå nevneverdig ned selv om du betaler en del tusen i måneden, fordi rentene spiser opp det meste av nedbetalingen. Det er derfor ikke videre realistisk hverken at du skal få refinansiert, eller at det løser deg fra alle dine gjeldsproblemer. Du er også helt urealistisk som tror at du med et digert forbrukslån (om du skulle få det til) vil kunne gå hen og kjøpe deg bolig. Ingen vil gi boliglån til en med langvarig forbruksgjeld av femsifret beløp. For å få lån må du ha oppspart minst 15% egenkapital som en nevner over, og å spare penger samtidig som du har et lån med tosifret rente er å kaste penger ut vinduet. Derfor må du først nedbetale den gjelden du har, deretter spare opp egenkapital. Huslån får du heller ikke med betalinganmerkninger og kreditorer i øst og vest, så planen din om å få huslån for å refinansiere annen gjeld er totalt urealistisk. Ikke alle boliger selges med gevinst heller, det kan påføre deg ytterligere tap. Det absolutt beste du kan gjøre for din egen økonomi er å ta permisjon fra studiene ett år, jobbe alt du makter og få jobb flere steder, betale ned så mye du kan ila det året, og så håpe at du kan holde det som evt er igjen av lånet i sjakk resten av studietiden. Det er kjipt å gå glipp av et studieår når motivasjonen er på topp, men du vil sannsynligvis føle deg mye bedre de siste årene som student. Anonymkode: 7ebb8...2fd 8
Tibbie Skrevet 26. april 2017 #13 Skrevet 26. april 2017 Da jeg ble sammen med min samboer, kom han inn i forholdet med et totalt økonomisk kaos! Han skammet seg sånn at han holdt det hemmelig en stund, men det skal mye til å holde sånt skjult lenge. Jeg tok fullstendig kontroll over hans økonomiske situasjon for å hjelpe han ut. Det virket som om han hadde uendelig med kreditorer, for det var nye brev fra ny sender i posten hver eneste dag. Jeg tok kontakt med KreditNor som kunne ordne en totaloversikt over hans gjeld. Det kostet litt penger, men det var en prioritering han bare måtte investere i. Da fikk vi en oversikt over ALLE han skyldte penger, hvor mye hos hver og hvor mye rentene lå på. Han skyldte 170.000 kroner. Det meste av det var renter, skummelt nok. Jeg kjøpte han en perm der alle papirer med oversikt over kreditorer, betalte regninger og ubetalte regninger. Målet er å ta én kreditor om gangen, og det er nesten litt gøy å betale når man bare kan stryke ut problem etter problem. Jeg lagde en fullmakt han måtte skrive under på, så kontaktet jeg alle hans kreditorer for å forhandle. Så og si alle er villig til å gi et godt avslag mot rask betaling. Nå er han blitt en ansvarsfull mann som ikke lengre tør å la regninger ligge uåpnet. Gjelda er ikke borte helt ennå, men nå er det ikke mye igjen Min anbefaling til deg, TS, er å kontakte et firma som KreditNor. De skaffer deg en totaloversikt og hjelper deg med en nedbetalingsplan basert på din inntekt og dine utgifter. Så godkjenner kreditorene den nedbetalingsplanen, og rentenes løpetid blir satt på vent. Han betalte 10.000 kroner (3.000 hver måned), men herregud så verdt det var! Jeg hadde aldri klart å fulgt opp om det ikke var for jobben de hadde gjort. Også kan du se mye på Luksusfellen for å bli inspirert og å få litt tips og læring Det kan kanskje hjelpe på klumpen i magen å se noen i enda mer deep shit enn det du er Haha 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #14 Skrevet 27. april 2017 Du trenger ikke å betale noen for å lage en oversikt for deg. Ring alle kreditorer som står på skattemeldingen din og få saldo fra dem. I tillegg ringer du Namsmannen i din kommune og spør om det er registrert flere saker på deg da endel inkasso ikke fremkommer på skattemeldingen. Når du har full oversikt kan du prøve å inngå nedbetalingavtaler. Har du mulighet til å låne noe penger av familie eller venner? Selv små summer hjelper. Evt om et familiemedlem er villig til å stille sin bolig som sikkerhet slik at du kan få et refinansieringslån i Bluestep, Bank2 eller Svea. Anonymkode: b97ab...6cf 3
dyptvann Skrevet 27. april 2017 #15 Skrevet 27. april 2017 Hva gjelder SI og studielånet, så er det kun det som er misligholdt av studielånet som har gått til innkreving. Hvis du klarer å betale de terminene som er forfalt og ubetalt og som ligger hos SI, vil det resterende av studielånet blir tilbakeført Lånekassen og du kan fortsette studieløpet ditt. Altså gjør alt du kan for å betale SI først. Men samtidig vær klar over at andre kreditorer kan få utleggstrekk slik at nettlønnen din blir lavere. Betalingsanmerkningene forsvinner ikke, men du kan ihvertfall fortsette å studere! 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #16 Skrevet 27. april 2017 2 minutter siden, dyptvann skrev: Hva gjelder SI og studielånet, så er det kun det som er misligholdt av studielånet som har gått til innkreving. Hvis du klarer å betale de terminene som er forfalt og ubetalt og som ligger hos SI, vil det resterende av studielånet blir tilbakeført Lånekassen og du kan fortsette studieløpet ditt. Altså gjør alt du kan for å betale SI først. Men samtidig vær klar over at andre kreditorer kan få utleggstrekk slik at nettlønnen din blir lavere. Betalingsanmerkningene forsvinner ikke, men du kan ihvertfall fortsette å studere! Hele lånet blir sagt opp ved vesentlig mislighold. Anonymkode: f108a...a4b 1
dyptvann Skrevet 27. april 2017 #17 Skrevet 27. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele lånet blir sagt opp ved vesentlig mislighold. Anonymkode: f108a...a4b Bare hvis kravet har ligget fem år sammenhengede hos SI 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #18 Skrevet 27. april 2017 Når studielånet ditt er hos SI, så får du ikke mer studielån før du har betalt ned det du skylder der. Først da vil du kunne få mer studielån. Annen gjeld spiller ingen rolle når det gjelder dette. Anonymkode: 3379a...b6f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #19 Skrevet 27. april 2017 På 26.4.2017 den 18.06, AnonymBruker skrev: Har allerede snakket med en gjeldsrådgiver på nav her i min kommune, hun kunne ikke hjelpe meg med annet enn å kontakte hver og en som skal ha penger, forså å gjøre avtale med hver og en om en nedbetalingsplan. Ergo, jeg vil ikke få vekk den siste betalingsanmerkningen før om 7 år! Jeg blir seriøst knust og livet mitt blir fullstendig ulevelig om jeg må sette studiene på vent i 7 år! Anonymkode: f27a6...215 om du følger planene hver kreditor gir deg, og strekker deg enda litt lengre så fort du har mulighet, så vil du nok kunne reforhandle avtalene etter en stund. Og om du starter med å få betalt studiegjelden som har gått til inkasso, så vil du kunne få studielån igjen og dermed fortsette studere samtidig som du fortsetter med de andre avtalene. Og siden du har kapasitet til å betale 6000,- i måneden idet du får studielån igjen, så har du jo faktisk veldig stor betalingsevne. Jobber du da ekstra på sommeren, og alle ferier, så vil du nok være gjeldsfri MYE tidligere enn 7 år. Anonymkode: ea6ac...50a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #20 Skrevet 27. april 2017 Er det betalingsanmerkning på de totale 170,000? Eller deler av det? Er gjelden spredt på ulike kreditorer? Få først klarhet i dette. Deretter må du foreta prioriteringer. Du kan ikke studere uten studielån der du jobber for å overleve og samtidig betale ned en slik gjeld. Det at du er villig til å tro at du kan det gjør deg ikke mer egnet, eller kredittverdig. Undersøk muligheten for pause i studiene / permisjon, mens du finner fulltidsarbeid. Jeg antar at du er ung og det føles ut som om ting tar uendelig lang tid, men det er ikke så ille som det virker. Tiden går uansett hva du foretar deg - så foreta deg noe fornuftig. Anonymkode: e2110...11a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå