Gå til innhold

Kan ikke jeg få lov til å bestemme om jeg vil ha barn inn på eiendommen min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig kjøpt hus og flyttet inn. Jeg har også lagt merke til at barn springer inn og gjennom eiendommen min, videre til en annen eiendom og ut på en vei. Det blir en slags snarvei, men det er ingen voksne som bruker den. 

For å ta denne "snarveien" må de 20 m inn på tomten, forbi mitt kjøkkenvindu og bak garasjen. Igår ble det kø der, da tre jenter på sparkesykkel og en gutt på sykkel skulle forbi der. Jeg stod på kjøkkenet, banket på vinduet og ristet på hodet. De snudde og gikk tilbake. 

Idag fikk jeg besøk av en mor som sa at jeg måtte da la barna gå forbi der, de har jo alltid gjort det og de ble lei seg for at jeg ikke lot dem. (Tidligere bodde en småbarnsfamilie her, barna har sikkert sammen med disse barna gått der) Jeg sa at jeg hadde ikke lyst å ha folk inn på tomten min. Moren argumenterte med at det var jo ikke som at de tråkket ned noe plen eller noe. Nei det er sant, men jeg ønsker ikke barn der, beklager. Moren var ikke så blid når hun gikk. 

Er jeg virkelig så teit? Kan ikke jeg bestemme om folk kan bruke min tomt som snarvei? 

Anonymkode: 0a5ae...b78

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syntes du er litt smålig, men det er klart du har all rett til å nekte så lenge det er snakk om innmark. 

Anonymkode: e11f5...64b

• Liker 18
Gjest Cicero
Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil ha masse barn rekende på eiendommen din. Greit nok med en liten snarvei i ny og ne, men jeg hadde også reagert hvis det ble kø utenfor vinduet mitt. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Ulven skrev:

Nei du er ikke teit. Selv om jeg har fire barn og de i sin tid hadde masse besøk, hadde jeg ikke satt pris på å hatt fremmede barn rett forbi vinduene mine. 

Du har nok støtt på en curlingmor.:P Stå på ditt så lenge du kommuniserer med barna på en hyggelig måte. 

enig

Anonymkode: 8e34a...0aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cicero skrev:

Skjønner godt at du ikke vil ha masse barn rekende på eiendommen din. 

Enig.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Du spør om du er teit. Litt både og. Jeg forstår at det er slitsomt med barn rekende på eiendommen din, men jeg ville tenkt nøye over om det er slik du har lyst til å starte naboskapet. Er det virkelig verdt å lage en sak ut av at unger løper gjennom hagen din og risikere sure naboer, eller er du villig til å svelge en liten kamel til fordel for en positiv start? 

Edit. Det jeg mener er bare at jeg forstår deg godt, men av og til må man velge sine kamper. Hvis du er villig til å risikere sure naboer, så er det bare å nekte. Du har retten på din side og jeg forstår. Bare vit hva du risikerer. Er det verdt det?

Endret av altflyter
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt! Foreldrene burde snakket sine barn fra å gå der for lenge siden.

Anonymkode: 21915...c4f

• Liker 19
Skrevet

Sett opp et skikkelig gjerde rundt tomten, så blir det litt vanskeligere og mere tungvindt og dermed ingen snarvei lengre.

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Du spør om du er teit. Litt både og. Jeg forstår at det er slitsomt med barn rekende på eiendommen din, men jeg ville tenkt nøye over om det er slik du har lyst til å starte naboskapet. Er det virkelig verdt å lage en sak ut av at unger løper gjennom hagen din og risikere sure naboer, eller er du villig til å svelge en liten kamel til fordel for en positiv start?

Liten kamel?

Jeg synes ts har all rett i nektet, så for de Få som ikke skjønner det, bare surmuler,

for de fleste skjønner hvorfor.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Sett opp et skikkelig gjerde rundt tomten, så blir det litt vanskeligere og mere tungvindt og dermed ingen snarvei lengre.

Bra forslag

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er en ting du må være klar over og som du kan si til foreldrene:

Det er at hvis barna finner ting de vil leke med på eiendommen din og de skader seg, er det du som blir ansvarlig.

Dette er ikke for å "ta" deg, jeg sier det, men du kunne jo nevnt dette for foreldrene til disse barna

Anonymkode: 3f4c7...f8b

• Liker 15
Skrevet

Du har all rett til å nekte, og jeg forstår deg. Men du sier du er nyinnflyttet. Nå er du nok den nye "drittkjerringa" og siden det var mange barn, altså trolig fra flere familier, har de nok snakket om deg. Jeg synes det var en uklok måte å starte naboskapet på. Jeg hadde heller sagt noe slik som at du kan ikke ha 17.maitog utenfor vinduet og at de primært ikke skal ha dette som hovedvei. En gang i blandt er Ok og hvis man er alene er det Ok. Men ikke opphopning. Da gir du litt men samtidig setter grenser.

får håpe du ikke trenger disse foreldrenes godkjenning eller goodwill til  noe. De kommer garantert ikke til å gi det, selvom du har helt rett.

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig kjøpt hus og flyttet inn. Jeg har også lagt merke til at barn springer inn og gjennom eiendommen min, videre til en annen eiendom og ut på en vei. Det blir en slags snarvei, men det er ingen voksne som bruker den. 

For å ta denne "snarveien" må de 20 m inn på tomten, forbi mitt kjøkkenvindu og bak garasjen. Igår ble det kø der, da tre jenter på sparkesykkel og en gutt på sykkel skulle forbi der. Jeg stod på kjøkkenet, banket på vinduet og ristet på hodet. De snudde og gikk tilbake. 

Idag fikk jeg besøk av en mor som sa at jeg måtte da la barna gå forbi der, de har jo alltid gjort det og de ble lei seg for at jeg ikke lot dem. (Tidligere bodde en småbarnsfamilie her, barna har sikkert sammen med disse barna gått der) Jeg sa at jeg hadde ikke lyst å ha folk inn på tomten min. Moren argumenterte med at det var jo ikke som at de tråkket ned noe plen eller noe. Nei det er sant, men jeg ønsker ikke barn der, beklager. Moren var ikke så blid når hun gikk. 

Er jeg virkelig så teit? Kan ikke jeg bestemme om folk kan bruke min tomt som snarvei? 

Anonymkode: 0a5ae...b78

nei du er ikke teit. din eiendomm. naboe moren har også veldig dårlig argument. fordi noen bodde der før som lot ungene gå der er ikke noe godt argument for at unger skal valse inn på eiendommen din. bare si nei, det er du som bestemmer det uansett :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk streffbart å ferdes på annen manns eiendom!

Anonymkode: 6f3dd...992

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg ser så klart at det er enkelt å ta en snarvei, og ser hvorfor foreldrene mener at det ikke er noen big deal :P 

MEN; det er privat eiendom. Å skulle et av barna skade seg på noe der så er det faktisk du som får svi for det, i tilleg til at man gjerne vil være ute uten risikoen for å bli løpt ned av et barn som kommer rundt et hjørne. Stemmer for gjerde 👌🏼

Anonymkode: 3c134...25b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Naboen hadde besøk av en barnefamilie i påsken og de løp forbi rett ved siden av stuevinduene våre. Er en grunn til at vi flyttet ut på landet med en nabo, vi vil ha fred og ikke unger og voksne som går forbi stua vår mens vi slapper av og eventuelt har sex. 

Kjempeirriterende. Hadde satt opp gjerde om ingenting funket

Anonymkode: f82ea...f97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Strømgjerde og sint hund burde gjøre susen. 

Kan du ikke si at dere vurderer å kjøpe hund og at barna da må finne ny veg og kan like gjerne slutte nå? Eller, best et jo sannheten. Det må de bare tåle.

Anonymkode: 3f18b...ca3

• Liker 4
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ting du må være klar over og som du kan si til foreldrene:

Det er at hvis barna finner ting de vil leke med på eiendommen din og de skader seg, er det du som blir ansvarlig.

Dette er ikke for å "ta" deg, jeg sier det, men du kunne jo nevnt dette for foreldrene til disse barna

Anonymkode: 3f4c7...f8b

Gjelder dette voksne også som blir skadet på annen manns eiendom, og har et erstatningskrav tilbakevirkende kraft? I så tilfelle, hvor langt tilbake?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Fordelen med enebolig og egen tomt er jo nettopp at det er vår egen tomt. Da bør andre respektere dette , og lære barna sine om private eiendommer osv.

her gikk nabobarna og foreldrene rett inn i Hagen vår det første året vi hadde flyttet inn. Åpnet opp huset til kaninene , og brukte trampolinen vår osv. Uten å spørre om det var greit . Nå har vi satt opp mur med gjerde oppå, så man må faktisk helt inn og rundt hele huset for å komme til kaniner og leker. Så nå er det slutt på å bare ta seg tilrette her ☺

Anonymkode: 271ad...077

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...