Gå til innhold

Vil ikke ha barnehagen vi har fått!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått barnehageplass ett sted vi virkelig ikke ønsker. Var ikke en av barnehagene vi hadde søkt på. Barnet er ett og ett halvt år. Hva skjer om man svarer nei til barnehagen og setter seg på venteliste og ikke får annen plass? Jeg kan fortsatt være hjemme ett halvt år men så må vi ha barnehageplass. Mister vi rettigheter i forhold til at vi har krav på plass siden han er ett år da? Kan det være vi gjør så han ikke har noe krav da før neste august? Eller fungerer det ikke sånn? 

Anonymkode: 5a1b0...af8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei:-)

Så ergelig. Jeg mener det er sånn at om du takker nei til barnehageplassen så mister du deres lovfestede rett til plass. Det betyr ikke at du ikke vil kunne få en annen plass, men at dere vil altså ikke vil ha lovfestet rett. De med lovfestet rett vil jo da komme foran dere i kø. Takker dere ja til plassen kan dere fortsatt stå på venteliste andre steder eller evt søke om bytte/overføring til annen barnehage. Da har dere jo allerede plass og det blir en plass ledig der dere søker fra. Altså vil dere ikke havne bakerst i kø. Sjekk med Barnehageopptaket for å være sikker. Eller gå inn på kommunens nettsider for å se hvilken prioritet dere får som overflyttere kontra nye søkere uten lovfestet rett. Lykke til:-)

Anonymkode: 336db...c12

Skrevet

Gi barnehagen er sjans. Vi fikk også plass ett sted vi absolutt ikke ville ha barna. Sto på venteliste til en annen plass, men den trakk vi etter kort tid. Vi kunne ikke fått bedre plass en den vi fikk 😊

Dette medførte store omveier for oss på vei til/fra jobb, men idag er jeg glad de gikk i den barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Du har to muligheter: takk ja og legg inn ny søknad med fem valg (eller hvor mange valg man får i din kommune). Dersom du takker nei risikerer dere å måtte vente til høsten 2018 (altså neste hovedopptak). Det er ingen garanti for at dere får plass i januar, kommer an på hvor god dekning det er der dere bor. I Oslo feks ville jeg ikke gamblet på det. 

Anonymkode: b569d...e23

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei:-)

Så ergelig. Jeg mener det er sånn at om du takker nei til barnehageplassen så mister du deres lovfestede rett til plass. Det betyr ikke at du ikke vil kunne få en annen plass, men at dere vil altså ikke vil ha lovfestet rett. De med lovfestet rett vil jo da komme foran dere i kø. Takker dere ja til plassen kan dere fortsatt stå på venteliste andre steder eller evt søke om bytte/overføring til annen barnehage. Da har dere jo allerede plass og det blir en plass ledig der dere søker fra. Altså vil dere ikke havne bakerst i kø. Sjekk med Barnehageopptaket for å være sikker. Eller gå inn på kommunens nettsider for å se hvilken prioritet dere får som overflyttere kontra nye søkere uten lovfestet rett. Lykke til:-)

Anonymkode: 336db...c12

Jeg tror det er slik at de mister rett til plass inntil neste hovedopptak igjen (Høsten 2018). Men greit å undersøke for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: b569d...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...