AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #1 Skrevet 26. april 2017 Hva skal jeg gjøre? Jeg studerer på universitetet og er dessverre nå i et gruppearbeid. Jeg hater det. Det verste er at jeg føler at jeg har ingenting å bidra med. Jeg prøver, tro meg, men jeg har ingenting verdifullt å komme med. Jeg har nesten lyst til å trekke meg fra hele prosjektet og ta det opp igjen til neste år. Men det vil også være dårlig gjort. Et av problemene mine er at jeg har en psykisk sykdom som ingen av de andre på gruppa vet om, og dette tar nesten over livet mitt og jeg greier ikke fokusere. Jeg prøver så godt jeg kan, jeg vil virkelig ikke være en gratispassasjerer, men helt ærlig: arbeidet mitt er ræva! Det er tre uker igjen med gruppearbeid. Trekker jeg meg blir det mye mer arbeid på resten, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bidra Jeg hater å være den dårlige. Jeg er egentlig vant med å være den flinke som drar lasset. Anonymkode: 9c7da...082
Svartedauden Skrevet 26. april 2017 #2 Skrevet 26. april 2017 Du må bidra eller snakke med professoren om at du har en psykisk sykdom. Var selv med på en gruppe på tre, der en var psykisk syk. Han møtte ikke opp, bare satt der og sa "jeg vet ikke". Det endte opp med at vi leverte inn oppgaven, uten å skrive hans sitt navn på. Det hadde vært noe annet hvis han kom med forslag og viste at han hadde lyst til å bidra til gruppen. Det samme må du og, uansett om det er dårlig eller ikke. Det er ikke snakk om bare din karakter, men andres også. Hvis du ikke klarer å komme med forslag eller i det hele tatt å bidra, så hvorfor er du i gruppen da? Gå til professoren din og få en egen oppgave. Dette skulle du gjort med en gang du fikk beskjed om denne gruppeoppgaven. Nå ødelegger jo du ikke for deg, men for dem andre og. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #3 Skrevet 26. april 2017 Jeg hater også gruppearbeid, nettopp pga folk som deg som kommer med unnskyldninger for hvorfor de ikke bidrar. Jeg driter egentlig i hvilken grunn du har, hvis du ikke gjør din innsats på heller ikke navnet stå på innleveringen. Enten må du gjøre en innsats, lese deg opp og ta din del av arbeidet, eller så må du gi beskjed til skolen at du ikke bidrar og derfor ikke kommer til å bestå. Hele livet har jeg opplevd sånne jævla gratispasasjerer på gruppearbeid, folk vet at andre gjør jobben slik at gruppen som en helhet består og sklir dermed gjennom. Anonymkode: 1cc78...ffd 8
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #4 Skrevet 26. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre? Jeg studerer på universitetet og er dessverre nå i et gruppearbeid. Jeg hater det. Det verste er at jeg føler at jeg har ingenting å bidra med. Jeg prøver, tro meg, men jeg har ingenting verdifullt å komme med. Jeg har nesten lyst til å trekke meg fra hele prosjektet og ta det opp igjen til neste år. Men det vil også være dårlig gjort. Et av problemene mine er at jeg har en psykisk sykdom som ingen av de andre på gruppa vet om, og dette tar nesten over livet mitt og jeg greier ikke fokusere. Jeg prøver så godt jeg kan, jeg vil virkelig ikke være en gratispassasjerer, men helt ærlig: arbeidet mitt er ræva! Det er tre uker igjen med gruppearbeid. Trekker jeg meg blir det mye mer arbeid på resten, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bidra Jeg hater å være den dårlige. Jeg er egentlig vant med å være den flinke som drar lasset. Anonymkode: 9c7da...082 Når du sier dette så tyder det på at du bidrar med noe da. Ingen grupper klarer å fordele alt helt likt, det vil alltid være noen som gjør mer enn andre. Det eneste gruppa kan forlange er at du iallefall prøver. Anonymkode: b19be...35c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 13 timer siden, sommermorgen skrev: Du må bidra eller snakke med professoren om at du har en psykisk sykdom. Var selv med på en gruppe på tre, der en var psykisk syk. Han møtte ikke opp, bare satt der og sa "jeg vet ikke". Det endte opp med at vi leverte inn oppgaven, uten å skrive hans sitt navn på. Det hadde vært noe annet hvis han kom med forslag og viste at han hadde lyst til å bidra til gruppen. Det samme må du og, uansett om det er dårlig eller ikke. Det er ikke snakk om bare din karakter, men andres også. Hvis du ikke klarer å komme med forslag eller i det hele tatt å bidra, så hvorfor er du i gruppen da? Gå til professoren din og få en egen oppgave. Dette skulle du gjort med en gang du fikk beskjed om denne gruppeoppgaven. Nå ødelegger jo du ikke for deg, men for dem andre og. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater også gruppearbeid, nettopp pga folk som deg som kommer med unnskyldninger for hvorfor de ikke bidrar. Jeg driter egentlig i hvilken grunn du har, hvis du ikke gjør din innsats på heller ikke navnet stå på innleveringen. Enten må du gjøre en innsats, lese deg opp og ta din del av arbeidet, eller så må du gi beskjed til skolen at du ikke bidrar og derfor ikke kommer til å bestå. Hele livet har jeg opplevd sånne jævla gratispasasjerer på gruppearbeid, folk vet at andre gjør jobben slik at gruppen som en helhet består og sklir dermed gjennom. Anonymkode: 1cc78...ffd Jeg vil veldig gjerne bidra. Og jeg prøver! Jeg trodde på forhånd at spiseforstyrrelsen jeg har ikke skulle ta så stor plass som det har gjort. Jeg har bidratt med noe selvsagt og de andre på gruppa har ennå ikke sagt noe på arbeidet jeg har gjort. Men jeg kjenner at jeg tappes mer og mer for energi og at det å bidra blir vanskeligere og vanskeligere. Hadde jeg visst dette på forhånd så hadde jeg selvsagt aldri begitt meg ut på dette. Tro meg , jeg er ikke bevisst lat og giddalaus! Jeg prøver så godt jeg kan, men føler at det jeg gjør ikke er godt nok, og at både den psykiske og fysiske helsa begynner å skrante. Anonymkode: 9c7da...082
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 Jeg syns du bare skal være gratispassasjer - det må være lov innimellom. Det er uansett sjeldent at man i gruppearbeid i skolesammenheng klarer å fordele arbeidsoppgaver likt. Det er jo heller ikke din feil at du er dårlig. De andre på gruppa kan ikke kreve at du gjøre noe mer enn det beste du kan. Ikke la dette tullete gruppearbeidet knekke deg! Ved neste gruppearbeid så spør du lærer/foreleser om du kan jobbe på egenhånd i stedet for å være del av en gruppe. Anonymkode: 272c6...34d 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tro meg , jeg er ikke bevisst lat og giddalaus! Jeg prøver så godt jeg kan, men føler at det jeg gjør ikke er godt nok, og at både den psykiske og fysiske helsa begynner å skrante. Anonymkode: 9c7da...082 Men er det reelt, eller bare noe du føler fordi psyken din alltid forteller deg at det du gjør ikke er godt nok uansett? Anonymkode: c57b5...2d6 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 Hva har du bidratt med så langt. Vis med konkrete eksempler. Ut ifra hva du skriver er jeg usikker på om du føler at du ikke gjør nok eller at du faktisk ikke gjør nok. Det er ikke greit å være gratispassasjer, men sykdom kan ramme oss alle. Hva du bør gjøre videre er avhengig av svaret du gir på spørsmålet ovenfor. Jeg sitter nemlig med et inntrykk av at du gjør mer enn det du uttrykker her. Anonymkode: 72535...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du bare skal være gratispassasjer - det må være lov innimellom. Det er uansett sjeldent at man i gruppearbeid i skolesammenheng klarer å fordele arbeidsoppgaver likt. Det er jo heller ikke din feil at du er dårlig. De andre på gruppa kan ikke kreve at du gjøre noe mer enn det beste du kan. Ikke la dette tullete gruppearbeidet knekke deg! Ved neste gruppearbeid så spør du lærer/foreleser om du kan jobbe på egenhånd i stedet for å være del av en gruppe. Anonymkode: 272c6...34d Hva er det du har røyka? Anonymkode: 1af76...17c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 Du kan jo prate med de andre i gruppen sånn at du kan få en mindre del av oppgaven? For eksempel en del du er flinkere på? Det er vanlig at det ikke blir fordelt likt, av og til kan folk være borte pga sykdom eller noe annet. Anonymkode: 043f3...ceb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #11 Skrevet 27. april 2017 På 26.4.2017 den 13.48, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre? Jeg studerer på universitetet og er dessverre nå i et gruppearbeid. Jeg hater det. Det verste er at jeg føler at jeg har ingenting å bidra med. Jeg prøver, tro meg, men jeg har ingenting verdifullt å komme med. Jeg har nesten lyst til å trekke meg fra hele prosjektet og ta det opp igjen til neste år. Men det vil også være dårlig gjort. Et av problemene mine er at jeg har en psykisk sykdom som ingen av de andre på gruppa vet om, og dette tar nesten over livet mitt og jeg greier ikke fokusere. Jeg prøver så godt jeg kan, jeg vil virkelig ikke være en gratispassasjerer, men helt ærlig: arbeidet mitt er ræva! Det er tre uker igjen med gruppearbeid. Trekker jeg meg blir det mye mer arbeid på resten, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bidra Jeg hater å være den dårlige. Jeg er egentlig vant med å være den flinke som drar lasset. Anonymkode: 9c7da...082 Er det kraftverkgruppa? Anonymkode: 4698e...8b0
Gjest førstedamen Skrevet 27. april 2017 #12 Skrevet 27. april 2017 På Wednesday, April 26, 2017 den 13.48, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre? Jeg studerer på universitetet og er dessverre nå i et gruppearbeid. Jeg hater det. Det verste er at jeg føler at jeg har ingenting å bidra med. Jeg prøver, tro meg, men jeg har ingenting verdifullt å komme med. Jeg har nesten lyst til å trekke meg fra hele prosjektet og ta det opp igjen til neste år. Men det vil også være dårlig gjort. Et av problemene mine er at jeg har en psykisk sykdom som ingen av de andre på gruppa vet om, og dette tar nesten over livet mitt og jeg greier ikke fokusere. Jeg prøver så godt jeg kan, jeg vil virkelig ikke være en gratispassasjerer, men helt ærlig: arbeidet mitt er ræva! Det er tre uker igjen med gruppearbeid. Trekker jeg meg blir det mye mer arbeid på resten, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bidra Jeg hater å være den dårlige. Jeg er egentlig vant med å være den flinke som drar lasset. Anonymkode: 9c7da...082 Om du ikke bidrar har det vel ikke noen ting å si for de andre om du trekker deg? Jeg tror du undervurerer deg selv!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #13 Skrevet 28. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du har røyka? Anonymkode: 1af76...17c Jeg har ikke røyka. Noen ganger er livet vanskelig, og da kan gruppearbeid være tungt. Det er bedre å forsone seg med det, enn å gå å ha dårlig samvittighet hver dag fordi man ikke bidrar i gruppa. Det er uansett bare et teit gruppearbeid, som ikke vil ha noe å si for denne personens fremtidige yrkesliv. Jeg kan ikke komme på en eneste jobb som fungerer som gruppearbeid alá universitet/høyskole. Anonymkode: 272c6...34d
Comoros Skrevet 28. april 2017 #14 Skrevet 28. april 2017 Vi har hatt en gratispassasjer dette året på alle innleveringene (2 eller 3 med ham) og for meg går det helt fint siden han var syk. Disse oppgavene var mest for læringsutbyttet uansett. Han skal uansett ikke ta elsamen nå men da slipper han i hvert fall gruppearbeidene til neste år. Poenget er ikke å si hvor "snille" vi er men at gruppen gjerne kan være forståelsesfulle dersom du er ærlig. Hvis du ikke er ærlig kan det derimot bli dårlig stemning fordi de andre på gruppen gjerne antar at du er lat, og det kan det bli dårlig stemning av. Jeg ville prøvd å snakke med en (en slags leder hvis dere har det?) på gruppen eller alle og forklare situasjonen. Hvis du ikke ville fortelle om den psykiske sykdommen er det ok selvsagt, men du kan kanskje si at du ikke synes at du bidrar nok men ikke vet hvoordan du skal bidra mer og få opp kvaliteten på arbeidet. Spør så om en av de er villige til å veilede deg der du sliter.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #15 Skrevet 28. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke røyka. Noen ganger er livet vanskelig, og da kan gruppearbeid være tungt. Det er bedre å forsone seg med det, enn å gå å ha dårlig samvittighet hver dag fordi man ikke bidrar i gruppa. Det er uansett bare et teit gruppearbeid, som ikke vil ha noe å si for denne personens fremtidige yrkesliv. Jeg kan ikke komme på en eneste jobb som fungerer som gruppearbeid alá universitet/høyskole. Anonymkode: 272c6...34d Vi har gruppearbeid som skal bestås for å gå videre i studiet, og vi har gruppearbeid som eksamensform. Så selv om det ikke har noe direkte å si for yrkeslivet, så kan det ha en del å si for å bestå fag, oppnå studiepoeng og ha studieprogresjon. Sist vi hadde gruppearbeid som eksamen hadde vi en gratispassasjer som til tross for rikelige forklaringer fra vår siden bare kom med "jeg forstår ingenting". Hun kunne ikke bidra med noe som helst, og vi andre måtte fordele det som var tildelt henne for å få det hele i havn og ha noe å levere. I tillegg til innlevering skulle vi presentere oppgaven muntlig. Hun forstod fremdeles ingenting, så vi ga henne den letteste delen av presentasjonen, forklare akkurat hva hun skulle si og skrev det på lapper hun kunne lese opp til hver powerpoint slide. Men denne "skjønner ingenting" dama fikk plutselig for seg at hun heller ville formulere ting med egne ord, og tatt i betraktning at hun ikke forstod faget og ikke hadde bidratt med noe, gikk det selvfølgelig ikke videre bra. Alle de andre gruppene bestod med glans, vår gruppe måtte inn i ekstra møte om hvorvidt vi skulle bestå, det det var tydelig at ikke alle hadde deltatt og forstått det vi holdt på med. Vi andre holdt altså på å stryke fordi ett nek av en kjerring ikke klarte å forstå faget og bidra. Heldigvis har vi andre taleevnene i behold, så vi klare å ro oss i land akkurat nok til å stå. Så nei, gratispassasjerer er ikke greit og de bør absolutt ha dårlig samvittighet. Nå skal vi ha et nytt gruppearbeid som eksamen, der vi får forme gruppene selv. Du kan jo gjette hvem ingen vil ha på gruppen sin? Anonymkode: 1cc78...ffd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #16 Skrevet 28. april 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det reelt, eller bare noe du føler fordi psyken din alltid forteller deg at det du gjør ikke er godt nok uansett? Anonymkode: c57b5...2d6 Hva tenker du om dette, TS? Du sier at de andre på gruppa ikke har sagt noe om det du bidrar med, så kan det være at du tillegger dem meninger de ikke har fordi du er for selvkritisk? Anonymkode: 0bbc3...fd2
mm456 Skrevet 28. april 2017 #17 Skrevet 28. april 2017 Er det én av personene på gruppa du føler du stoler litt mer på enn de andre? Jeg er ofte den folk kommer til om det er noe i sånne situasjoner, og det virker som det hjelper å kunne snakke med én om det, i stedet for å si det til hele gruppa. Folk flest er snille, og vil bare hjelpe. Enten det er å være støttende, eller gi deg mer konkret arbeid og hjelpe deg litt mer på vei. Jeg føler hvertfall ofte det løsner når man har en person man stoler mer på og vet man har til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå