Gå til innhold

Misbruk av gjesteparkering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har flyttet i en nybygget liten blokk, hvor alle er pensjonister. Veldig trivelig, og sammensveiset miljø. Blokken har en liten gjesteparkering med plass til 7-8 biler. For å stå parkert må man ha parkeringsbevis. I dag besøkte jeg foreldrene mine, og parkerte på gjesteparkeringen med beviset godt synlig. Det sto én annen bil der, og parkeringen er alltid stort sett tom. Jeg var der i en drøy time, før jeg møtte sønnen min på skolen hans for foreldresamtale. Skolen er naboen til blokka, jeg lot derfor bilen stå der den var. Jeg var borte en snau halvtime, før vi gikk tilbake til bilen for å kjøre hjem.

Når jeg setter meg i bilen får jeg se en eldre dame som står på verandaen og ser på oss. Hun så rasende ut, men resting bitch face er ikke uvanlig etter en viss alder, så jeg smilte til henne. Da begynte hun å gestikulere, og viste med all tydelighet at jeg var frekk som brukte parkeringen. Parkeringsbeviset var fremdeles godt synlig, og hun må ha hatt langt fremskreden stær på begge øynene for ikke å se det. Jeg er veldig ofte hos foreldrene mine, så hun har sett bilen mange ganger før og hun vet sannsynligvis hvem jeg er også.

Så jeg tolker det dithen at det var halvtimen på skolen som var problemet. Hva synes dere, skal man flytte bilen i slike tilfeller?

Anonymkode: 20611...379

Skrevet

Kvinnelig Narvestad du støtte på her ;) Ville ikke brydd meg nevneverdig.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Klart misbruk ja. Hadde det vært et privat parkeringsselskap som håndhevet parkeringen du benyttet så hadde det ligget en parkeringsbot på 500-1000 kr på ruta di når du hentet bilen din. Du slapp dermed billig unna. 

Anonymkode: daac6...3a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ja, i Oslo-området er det vanlig at du bare får gratis parkering for et bestemt formål (f.eks. en butikk) går du til nabobutikken så blir det bot.

Ts har parasittiske parkeringstendenser som ytterligere forsterkes av å demonisere folk i sameie som reagerer på oppførselen hennes. Stygg sak. Tråden bør slettes slik at ts blir beskyttet mot ytterligere hets på KG.

Anonymkode: af511...bf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart misbruk ja. Hadde det vært et privat parkeringsselskap som håndhevet parkeringen du benyttet så hadde det ligget en parkeringsbot på 500-1000 kr på ruta di når du hentet bilen din. Du slapp dermed billig unna. 

Anonymkode: daac6...3a7

Jeg vet at en del butikker og (særlig) bensinstasjoner praktiserer dette. Jeg antar at de må gjøre det slik pga plassmangel. På disse stedene er regelverket tydelig skiltet, noe jeg tror er en forutsetning for å kunne gi bøter. På denne parkeringen står det bare: Parkering kun med gyldig parkeringsbevis (eller noe sånt), noe jeg hadde. Så det er ikke bot som bekymrer meg.

Jeg tenker mer på foreldrene mine, som kanskje opplever sure blikk eller sladder fra denne damen. Hun tok virkelig på vei. Hvis det er vanlig å ha sånn gnien holdning rundt omkring, burde jeg vel kanskje be damen om unnskyldning, slik at foreldrene mine slipper unna. Moren min tar seg veldig nær av sånt. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at en del butikker og (særlig) bensinstasjoner praktiserer dette. Jeg antar at de må gjøre det slik pga plassmangel. På disse stedene er regelverket tydelig skiltet, noe jeg tror er en forutsetning for å kunne gi bøter. På denne parkeringen står det bare: Parkering kun med gyldig parkeringsbevis (eller noe sånt), noe jeg hadde. Så det er ikke bot som bekymrer meg.

Jeg tenker mer på foreldrene mine, som kanskje opplever sure blikk eller sladder fra denne damen. Hun tok virkelig på vei. Hvis det er vanlig å ha sånn gnien holdning rundt omkring, burde jeg vel kanskje be damen om unnskyldning, slik at foreldrene mine slipper unna. Moren min tar seg veldig nær av sånt. 

Ring på hos damen neste gang du er hos dine foreldre og fortell at du fikk inntrykk av at hun reagerte på at du sto på parkeringen og kom fra skolebygget. Si at du hadde vært hos dine foreldre og gikk bare bort og hentet sønnen din etterpå - før dere kjørte hjem. Du trenger ikke nevne foreldresamtalen. Si at du beklager hvis det så ut som du opptok en gjesteparkering. Flytt bilen neste gang du skal på samtale ;-)

• Liker 2
Skrevet

Gjetter at denne plassen blir misbrukt endel siden den ligger ved siden av skolen og at beboere har litt lei av det. Holdningen "jeg skulle bare" er sykt irriterende for alle andre. Ja, dette var kanskje en filleting, men at regler brytes bare for at det passer meg akkurat nå, siver som gift gjennom samfunnet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Gjetter at denne plassen blir misbrukt endel siden den ligger ved siden av skolen og at beboere har litt lei av det. Holdningen "jeg skulle bare" er sykt irriterende for alle andre. Ja, dette var kanskje en filleting, men at regler brytes bare for at det passer meg akkurat nå, siver som gift gjennom samfunnet.

Nei, denne plassen blir sjeldent brukt, den er faktisk stort sett tom! Den ligger ikke særlig sentralt for de som har ærender i området, da parkerer man heller rett utenfor butikken. Og den er ikke ferdigstilt, slik at man må over en høy kant for å komme inn. Vanlige personbiler slår fort nedi (kanskje grunnen til at den er tom?). De fleste gjestene parkerer i parkeringshuset på beboerplasser, for mange har ikke egen bil, og da kan man gå rett inn i heisen. 

Skolen har sin egen parkering, men det slo meg faktisk ikke å starte opp bilen og flytte den noen meter til skolens parkering. Jeg skjønner nå at dette er en stor sak, og at jeg bør be damen om unnskyldning. Kanskje styret i blokka også, siden det tross alt er deres sak? Jeg er ikke ironisk, jeg gjør det når jeg skal besøke foreldrene mine i morgen!

Skrevet

Jeg synes det var fint for miljøet at du valgte å la bilen stå, det kommer denne naboen til gode også 😉 det er ingen stor sak dette synes jeg, og du trenger for all del ikke å unnskylde deg til styret. Du trenger ikke unnskylde deg til noen som helst, men du kan jo ta en prat med naboen hvis du er redd for snakk og sladder. Det er sjeldent en god samtale gjør ting verre.

Parkeringen er ment for gjester, du var en gjest selv om du en liten stund var et annet sted. Om det bestandig var fullt ville jeg forstått at det var irriterende for beboerne, men om det ikke er tilfellet så var det unødvendig av naboen. Synes jeg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

I så fall oppfylte du vilkåret for parkering, du kunne ikke fått bot, og både dama og AB#3 kan ta seg ei bolle. Utenfor butikker er det ofte en "gjelder kun mens man er i butikken" klausul, men dette er ikke vanlig, eller spesielt praktisk i borettslag. Gjesteparkering i borettslag gjelder gjerne flere døgn, siden det er beregnet for lengre besøk som noen ganger inkluderer overnatting, vanligvis er det to/tre døgn for å dekke en normal helg, feks. Selv har jeg benyttet slike parkeringer når jeg besøker venner i byen, og da hadde det jo vært idiotisk om vi måtte sitte inne i leiligheten en hel helg, for å kunne benytte parkeringen, liksom. 

Anonymkode: 0afbb...660

• Liker 1
Skrevet

Ja, strengt tatt misbrukte du vel parkeringen til tross for parkeringsbevis. Parkeringen gjelder jo for boligene, ikke for skolen (selv om den er rett rundt svingen). Jeg personlig hadde aldri orket å lagt meg oppi det. Du hadde tross alt først vært på besøk hos dine foreldre og valgte bare å la bilen stå de 30min ekstra. Hadde parkeringsplassen vært overfull slik at folk som faktisk skulle til boligene ikke hadde fått plass så hadde jeg sett problemet, men i og med at parkeringsplassen omtrent var tom så syntes jeg bare dama var vanskelig. Ikke bry deg noe om det TS.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, denne plassen blir sjeldent brukt, den er faktisk stort sett tom! Den ligger ikke særlig sentralt for de som har ærender i området, da parkerer man heller rett utenfor butikken. Og den er ikke ferdigstilt, slik at man må over en høy kant for å komme inn. Vanlige personbiler slår fort nedi (kanskje grunnen til at den er tom?). De fleste gjestene parkerer i parkeringshuset på beboerplasser, for mange har ikke egen bil, og da kan man gå rett inn i heisen. 

Skolen har sin egen parkering, men det slo meg faktisk ikke å starte opp bilen og flytte den noen meter til skolens parkering. Jeg skjønner nå at dette er en stor sak, og at jeg bør be damen om unnskyldning. Kanskje styret i blokka også, siden det tross alt er deres sak? Jeg er ikke ironisk, jeg gjør det når jeg skal besøke foreldrene mine i morgen!

Jeez, ikke gidd å be om unnskyldning for noe slikt! Det er absolutt ikke en stor sak, og alle disse regelrytterene som kommenterer, gjør seg bare vanskelige. Gamle damer er gamle damer - hva annet har mange av de å gjøre på, enn å irritere seg over det alle andre gjør? Du hadde parkeringsbevis, du sto der en kort stund, og hadde jeg vært i samme situasjon, så hadde jeg gjort det samme. Ærlig talt tror jeg at de fleste hadde gjort det samme, men folk elsker å være lovens håndhevere på vegne av andre. Drit i det, og heller la være å gjøre det neste gang, om det plager deg. Det hadde nok ikke stoppet meg.

Hadde det derimot i åtte måneder stått en avskiltet, slitt varebil, full av rust og med knust rute, på gjesteparkeringen, da hadde jeg forstått at folk klagde.

Anonymkode: c45da...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Formålet med slike reguleringer er forøvrig å hindre beboerne i å misbruke plassen, til feks hensetting av biler, fast parkering av bil nummer to ol. At en faktisk gjest står der en time ekstra er ikke et problem, hverken i henhold til formålet med reglene, eller utformingen av reglene. Så dette er helt innafor. 

Anonymkode: 0afbb...660

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du var jo gjest?  Hva om dere skulle gå en runde i nabolaget mens du var der?  

Nei, ikke bry deg om sure naboer ts! 

Anonymkode: db6fd...3f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at regler finnes for en grunn, og at det blir dumt hvis alle "skal bare". Men jeg tenkte rett og slett ikke over det der og da. Hadde parkeringen vært full, hadde jeg nok flyttet bilen. Siden hun åpenbart ble sur, tenkte jeg å banke på i dag, og komme med en liten unnskyldning.

Jeg rakk ikke å be om unnskyldning, for damen, som viser seg å være styreformann, traff tilfeldigvis mamma i dag. Og ganske riktig hadde parkeringen min irritert henne grenseløst. Særlig siden jeg stadig satt bilen der i flere timer. Moren min hadde nervene på sin side i dag, så hun var litt skarp tilbake. Hun bekreftet at bilen min står der ofte og lenge. Dette fordi moren min har vært veldig syk, og jeg har kjørt henne til og fra leger osv. Da bruker vi bilen hennes, så bilen min står selvfølgelig igjen. I tillegg har jeg vært hos henne, slik at faren min har kunnet gått ut og hatt noen timer for seg selv. Styreformannen fikk bare venne seg til synet av bilen, for dette kom til å fortsette.

Erre mulig! Jeg kjenner at jeg gruer meg til å bli gammel, hvis slike problemer skal fylle dagen. Kanskje de som melder seg frivillig til slike verv har en liten Narvestad i seg i utgangspunktet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problem mange plasser. Vi har også gjesteparkering. To som bor her,parkerer firmabiler der. Pga de har ikke parkering ved hus,kun garasje.Der står privatbilen.  Så mår vi får gjester må de kjøre rundt og finne seg parkering en annen plass

Anonymkode: 0bd7e...c67

AnonymBruker
Skrevet
På Wednesday, April 26, 2017 den 13.18, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine har flyttet i en nybygget liten blokk, hvor alle er pensjonister. Veldig trivelig, og sammensveiset miljø. Blokken har en liten gjesteparkering med plass til 7-8 biler. For å stå parkert må man ha parkeringsbevis. I dag besøkte jeg foreldrene mine, og parkerte på gjesteparkeringen med beviset godt synlig. Det sto én annen bil der, og parkeringen er alltid stort sett tom. Jeg var der i en drøy time, før jeg møtte sønnen min på skolen hans for foreldresamtale. Skolen er naboen til blokka, jeg lot derfor bilen stå der den var. Jeg var borte en snau halvtime, før vi gikk tilbake til bilen for å kjøre hjem.

Når jeg setter meg i bilen får jeg se en eldre dame som står på verandaen og ser på oss. Hun så rasende ut, men resting bitch face er ikke uvanlig etter en viss alder, så jeg smilte til henne. Da begynte hun å gestikulere, og viste med all tydelighet at jeg var frekk som brukte parkeringen. Parkeringsbeviset var fremdeles godt synlig, og hun må ha hatt langt fremskreden stær på begge øynene for ikke å se det. Jeg er veldig ofte hos foreldrene mine, så hun har sett bilen mange ganger før og hun vet sannsynligvis hvem jeg er også.

Så jeg tolker det dithen at det var halvtimen på skolen som var problemet. Hva synes dere, skal man flytte bilen i slike tilfeller?

I all berden er dette for en sympatisk beskrivelse av et eldre menneske? 

Du får være glad for at du ikke fikk bot, eller ble tauet. Gjesteparkering er for gjester. Skolen har vel og gjesteparkering? 

Anonymkode: ebebf...ea8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...