AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #1 Skrevet 26. april 2017 Har en som har vært som en pappa for et barn hele dets liv(10 år) noen sjanse for å få samvær etter brudd? Biologisk far betaler barnebidrag, men har ellers ikke kontakt med barnet. Har sett på Lovdata, men finner ingenting der om det. Håper noen kan hjelpeAnonymkode: f118c...014
Millimani Skrevet 26. april 2017 #2 Skrevet 26. april 2017 Selvsagt er det vel det Det er jo helt opp til dem. Jeg vet om et tilfelle (kjenner ikke de aktuelle, men fikk høre det av andre) hvor biologisk pappa var ute av bildet før barnet ble født. Mammaen fant seg en type det senere ble slutt med. Det er han som har samvær med barnet, det er han som er fars-fgur for barnet, det er han som betaler bidrag på barnet Et annet tilfelle hvor biologisk pappa er død og mammaen skilt fra pappaen til lillebror har storesøster samvær med sin tidligere stefar. Han stiller opp som en god pappa
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #3 Skrevet 26. april 2017 21 minutter siden, Millimani skrev: Selvsagt er det vel det Det er jo helt opp til dem. Jeg vet om et tilfelle (kjenner ikke de aktuelle, men fikk høre det av andre) hvor biologisk pappa var ute av bildet før barnet ble født. Mammaen fant seg en type det senere ble slutt med. Det er han som har samvær med barnet, det er han som er fars-fgur for barnet, det er han som betaler bidrag på barnet Et annet tilfelle hvor biologisk pappa er død og mammaen skilt fra pappaen til lillebror har storesøster samvær med sin tidligere stefar. Han stiller opp som en god pappa Takk for svar Jeg skulle kanskje nevnt at moren ikke alltid er like samarbeidsvillig... Besøk som er planlagt blir avlyst og det skal alltid skje på morens premisser. Jeg vet jo at hun er mor og han "bare" stefar, men han har jo alltid vært der for barnet. Jeg synes det er trist å se at hun gjør det så vanskelig for han, når alt han vil er å fortsette å være en god pappa for barnet. Det jeg tenkte var om han har noen juridiske rettigheter mtp samvær så han kan få en enklere hverdag. Anonymkode: f118c...014
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #4 Skrevet 26. april 2017 Hva med http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/6421746-noen-som-har-adoptert-stebarn/ Anonymkode: 5a968...12f
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #5 Skrevet 26. april 2017 Du har ikke rett på samvær nei, med mindre du har adoptert. Anonymkode: 6caf0...76e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #6 Skrevet 26. april 2017 Dette sto i et av svarene. Han får jo da ikke adoptert siden det er slutt med moren. Men takk for link "Kriteriene er at dere må være gift. I tillegg forventes det at den som adopterer må ha bodd minst 2 år sammen med stebarna. Hvis barnet/barna er over 12 år, å dere sende inn ærklæring fra barnet som skal adopteres. Hvis de er under 12, slepper dere å sende inn det." Anonymkode: f118c...014
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #7 Skrevet 26. april 2017 Ja, eks-steforeldre har sjanser til samvær, men nei, det er ikke noe rettslig. At man har vært tilstede i løpet av oppveksten gir en ingen juridiske rettigheter, det går samarbeidsvilje hos barnets foresatte. Anonymkode: 99e81...4d0
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #8 Skrevet 26. april 2017 Nei, du har ikke krav på samvær med tidligere stebarn. Du vil heller ikke kunne adoptere et barn du ikke bor sammen (foreldrene til tidligere stebarn vil for øvrig heller naturligvis ikke godkjenne at du får adoptere et barn du ikke er i noen form for familie med). Anonymkode: 8071d...ebe
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #9 Skrevet 26. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg skulle kanskje nevnt at moren ikke alltid er like samarbeidsvillig... Besøk som er planlagt blir avlyst og det skal alltid skje på morens premisser. Jeg vet jo at hun er mor og han "bare" stefar, men han har jo alltid vært der for barnet. Jeg synes det er trist å se at hun gjør det så vanskelig for han, når alt han vil er å fortsette å være en god pappa for barnet. Det jeg tenkte var om han har noen juridiske rettigheter mtp samvær så han kan få en enklere hverdag. Anonymkode: f118c...014 Han er ikke, ig har aldri vært, far til barnet. Og har naturligvis ingen juridiske rettigheter. Anonymkode: 8071d...ebe
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #10 Skrevet 26. april 2017 Beklager, steforeldre har ingen rettigheter når det kommer til samvær. Barnet har kun rettigheter om samvær med biologiske foreldre, i noen tilfeller KAN besteforeldre har samværsrett dersom mor/far er død. Dersom stefar ønsker å være med barnet, må han høre med barnets foreldre om det. Anonymkode: 9f3d2...efb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå