Gå til innhold

Barnehagen og rutiner, overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er 2 år og går på småbarnsavdeling. Med jevne mellomrom har avdelingen og hele barnehagen utflukter og arrangementer de er med på, ikke noe galt med det i utgangspunktet. Problemet er at disse dagene er rutinene for måltid og soving helt ute å kjøre, slik har det vært siden hun begynte der som 1 åring. Kjenner nå at jeg gruer meg til dager hvor jeg vet de har en utflukt e.l. på planen. Har tatt det opp med avdelingen på samtaler og i etterkant av slike dager, men det virker som de bare synes jeg er hysterisk og overreagerer. 

Et eksempel er forrige arrangement de hadde:
Vanligvis spiser de lunsj 10.30, denne dagen ble kl 13.00
Jenta mi legger seg 11.30, denne dagen ble hun ikke lagt før kl 14.00

Det er ikke noe gøy å hente en unge som er så sliten, skjønner ikke helt hva slags utbytte hun har av en slik dag. Personalet sier også at hun har vært litt sutrete utover dagen. Jeg mener at de må tilpasse opplegget mer til de minste, eller la de minste bare få være med på deler av disse arrangementene eller være igjen i barnehagen. Alle trenger jo ikke gjøre alt, en 1 åring og en 5 åring har ganske ulike behov. At de ikke følger klokken helt slavisk er ok, men at en 1-2 åring skal sove 2 ½ time senere enn vanlig synes jeg ikke er ok. Hun har ofte en dårlig natt etter en slik dag, som gir henne en dårlig dag dagen etter også. Mange av arrangementene er i barnehagen, feks nissefest, påskefest, temadager. Har fått innkalling til foreldresamtale, ser en gylden mulighet til å ta problemet opp igjen da. 

Overreagerer jeg? 

Anonymkode: a98a6...725

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde reagert jeg og. 

Anonymkode: a4524...31e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange dager er det snakk om i året?  Høres jo ikke ut som det skjer særlig mange ganger i løpet av et år . Jeg reagerer mest på at de ikke får mat før flere timer etter de pleier  ? Du kan ikke ha misforstått akkurat det? For det har jeg vanskelig for å tro. :sjokkert: 

ellers takler unger å ikke sove en dag, eller å sove seinere. 

Anonymkode: 3f87c...4a8

• Liker 18
Skrevet

Jeg har jobbet på småbarnsavdeling i over 5 år. På slike arrangement så legger vi alltid barna som trenger lang og tidligere søvn tidligere enn de andre, selv om det skjer aktiviteter barna kan gå glipp av (aktivistene i seg selv er faktisk ikke like viktig i den alderen). Søvn er jo et grunnleggende behov og avgjørende for at resten av dagen til barnet skal bli god. Det har aldri vært noe problem for oss å tilpasse dette. Vi ser på det som viktig å ta hensyn til hva hvert enkelt barn trenger, for barn er forskjellige. Dette med soving skulle i hvert fall ikke være noe problem å få til for de ansatte, du har all rett til å si ifra uten å tenke at du er hysterisk, for det er du ikke ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du overreagerer nei. I vår bhg går de som sover på dagen glipp av mye, men de får søvnen sin, og det er det viktigste i den alderen. Når de slutter å sove på dagen så er det stort å få være med på det samme som "de store", men før den tid så får de jo ikke med seg hva de går glipp av.

Anonymkode: 82184...1fd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage kommer barnas behov alltid først, slik jeg oppfatter det. Hvis vår gutt blir trøtt tidligere enn vanlig, får han mat og legges, selv om de andre skal spise og legges senere. Aktiviteter tilpasses. Hadde kanskje ikke reagert om det bare dreide seg om et par ganger i året (type nissefest og karneval), men OL det er ukentlig, ville jeg tatt det opp. Kan ikke forstå at det OK for barnehagen heller å ha overtrøtte barn.

Anonymkode: f6192...13a

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer og hadde også sagt i fra om dette. I vår barnehage holder de seg noenlunde til spisetidene enten de er i barnehagen eller på tur. De som sover går naturlig nok glipp av en del, men de får søvnen sin enten den er mens de trilles sammen med de andre eller bare rett utenfor. Er det noe som må vike pga aktiviteter er det heller samlingsstunden eller frilek eller at de går ut til en litt annen tid enn de pleier.

AnonymBruker
Skrevet

8

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt er 2 år og går på småbarnsavdeling. Med jevne mellomrom har avdelingen og hele barnehagen utflukter og arrangementer de er med på, ikke noe galt med det i utgangspunktet. Problemet er at disse dagene er rutinene for måltid og soving helt ute å kjøre, slik har det vært siden hun begynte der som 1 åring. Kjenner nå at jeg gruer meg til dager hvor jeg vet de har en utflukt e.l. på planen. Har tatt det opp med avdelingen på samtaler og i etterkant av slike dager, men det virker som de bare synes jeg er hysterisk og overreagerer. 

Et eksempel er forrige arrangement de hadde:
Vanligvis spiser de lunsj 10.30, denne dagen ble kl 13.00
Jenta mi legger seg 11.30, denne dagen ble hun ikke lagt før kl 14.00

Det er ikke noe gøy å hente en unge som er så sliten, skjønner ikke helt hva slags utbytte hun har av en slik dag. Personalet sier også at hun har vært litt sutrete utover dagen. Jeg mener at de må tilpasse opplegget mer til de minste, eller la de minste bare få være med på deler av disse arrangementene eller være igjen i barnehagen. Alle trenger jo ikke gjøre alt, en 1 åring og en 5 åring har ganske ulike behov. At de ikke følger klokken helt slavisk er ok, men at en 1-2 åring skal sove 2 ½ time senere enn vanlig synes jeg ikke er ok. Hun har ofte en dårlig natt etter en slik dag, som gir henne en dårlig dag dagen etter også. Mange av arrangementene er i barnehagen, feks nissefest, påskefest, temadager. Har fått innkalling til foreldresamtale, ser en gylden mulighet til å ta problemet opp igjen da. 

Overreagerer jeg? 

Så det du her påstår er at barnet ditt og alle andre barn gå uten mat fra tidlig om morgenen og til klokka 13.00 (presis, stoppeklokka står klar?!), fordi barna og barnehagen er på utflukt? Det har jeg vanskelig for å tro. 

Om barnet ditt er to år gammelt, så går de vel ikke på tur, ditt barn trilles vel? Vil ikke barnet sove i vogna på tur, eller får det ikke mulighet til å legge seg ned i vogna? 

Om rutiner skal følges slavisk eller om de avviker noe i barnehagen skader ikke barnet, men om barnet går uten mat i så mange timer som fra frokost til klokka presis 13, så er ikke det akseptabelt. 

Når ditt barn har passert to år, så er du enten eller du er i ferd med å få et barn som ikke vil eller lenger skal sove formiddag lengre. Da blir det en periode med sure, trette barn etter barnehagen. Det er normalt. 

Anonymkode: 82ec4...b92

• Liker 8
Skrevet

Dette er skikkelig dårlig opplegg i barnehagen. Du har all grunn til å reagere. Her tilpasses utfluktene hvert barns behov så godt det lar seg gjøre. Kanskje må et barn legge seg 11 i stedet for 10, men aldri senere enn 12 (de fleste barna legges 11-12, og det er det de tar utgangspunkt i når de planlegger utflukter), og måltidene er hardt innarbeidede rutiner, som de alltid får med seg. Jeg vet bare om en gang at lunsjen ble utsatt, med 30 min, da bussen var full og de måtte vente på neste pga barnevognene. Skal de på arrangement som f.eks teaterforestilling og det er i sovingen til de minste, så drar ikke de minste på forestillingen, men blir heller med før og etter, hvor de da har måltider og lek. Så små barn har mer godt av duppen sin enn f.eks en teaterforestilling.

• Liker 1
Skrevet

Dette ville jeg absolutt tatt opp, synes ikke  det er Ok å vike så mye fra rutinene for så små barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange dager er det snakk om i året?  Høres jo ikke ut som det skjer særlig mange ganger i løpet av et år . Jeg reagerer mest på at de ikke får mat før flere timer etter de pleier  ? Du kan ikke ha misforstått akkurat det? For det har jeg vanskelig for å tro. :sjokkert: 

ellers takler unger å ikke sove en dag, eller å sove seinere. 

Anonymkode: 3f87c...4a8

De har temadag ca en gang i måneden, i tillegg til andre arrangementer, så kanskje 1-2 ganger i måneden. De sier det selv når jeg henter henne, at i dag ble det ikke mat før kl 13, pga aktiviteten de var med på. Hadde det bare vært at den dagen og den ettermiddagen var slitsom for henne, men vi har ringvirkninger på dette dagen etter og gjerne natta etter og. Dessuten ser jeg ikke for meg min unge ha noe utbytte av en slik dag, hun er typen som fungerer best med de vante rutinene sine. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8

Så det du her påstår er at barnet ditt og alle andre barn gå uten mat fra tidlig om morgenen og til klokka 13.00 (presis, stoppeklokka står klar?!), fordi barna og barnehagen er på utflukt? Det har jeg vanskelig for å tro. 

Om barnet ditt er to år gammelt, så går de vel ikke på tur, ditt barn trilles vel? Vil ikke barnet sove i vogna på tur, eller får det ikke mulighet til å legge seg ned i vogna? 

Om rutiner skal følges slavisk eller om de avviker noe i barnehagen skader ikke barnet, men om barnet går uten mat i så mange timer som fra frokost til klokka presis 13, så er ikke det akseptabelt. 

Når ditt barn har passert to år, så er du enten eller du er i ferd med å få et barn som ikke vil eller lenger skal sove formiddag lengre. Da blir det en periode med sure, trette barn etter barnehagen. Det er normalt. 

Det er personalet selv som sier at i dag ble det ikke lunsj før kl 13, pga aktiviteten/utflukten. Hun går stort sett selv om de er på tur, av og til har de med vogn til henne, men hun får jo ikke mat og ny bleie før de er tilbake i barnehagen uansett. 

At de avviker fra rutinene innenfor visse grenser synes jeg er ok, men når det blir så mye synes jeg opplegget ikke er på barnas premisser. Tenker at de minste kanskje hadde hatt en finere dag i en nesten tom barnehage, og om de vil jobbe med temaet kan de heller ha en temasamling. 

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer, kommer til å ta det opp på nytt på foreldresamtalen. Synes det er rart om det bare er jeg og mannen min som reagerer på det.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Derfor skal man ikke ha 1 åringer i barnehager! 

Anonymkode: e8dca...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer, og jeg synes dette skurrer. På en småbarnsavdeling er rutiner veldig viktig. Å utsette barnas måltider og sovetid pga aktiviteter er noe jeg mener er veldig unødvendig. Små barn er avhengige av faste rutiner og struktur. De minste trenger ikke delta på alt som de eldre barna deltar på. Det er noe som heter progresjon i barnehageforløpet. 

Ta opp dette med styrer og foreldreutvalget. 

Anonymkode: cc5b5...60b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det høres greit ut; det er lenge å gå uten mat for en liten kropp

Anonymkode: 4c305...3c3

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har temadag ca en gang i måneden, i tillegg til andre arrangementer, så kanskje 1-2 ganger i måneden. De sier det selv når jeg henter henne, at i dag ble det ikke mat før kl 13, pga aktiviteten de var med på. Hadde det bare vært at den dagen og den ettermiddagen var slitsom for henne, men vi har ringvirkninger på dette dagen etter og gjerne natta etter og. Dessuten ser jeg ikke for meg min unge ha noe utbytte av en slik dag, hun er typen som fungerer best med de vante rutinene sine. 

Det er personalet selv som sier at i dag ble det ikke lunsj før kl 13, pga aktiviteten/utflukten. Hun går stort sett selv om de er på tur, av og til har de med vogn til henne, men hun får jo ikke mat og ny bleie før de er tilbake i barnehagen uansett. 

At de avviker fra rutinene innenfor visse grenser synes jeg er ok, men når det blir så mye synes jeg opplegget ikke er på barnas premisser. Tenker at de minste kanskje hadde hatt en finere dag i en nesten tom barnehage, og om de vil jobbe med temaet kan de heller ha en temasamling. 

TS

At barnehagen klarer å få med seg trette, sultne, gående barn på tur, er jeg skeptisk til, særlig når angivelig hele barnehagen er ute.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder og syns ikke dere er hysteriske om dette er tilfelle! Ta det opp i samtalen, men spør først om hvordan disse dagene fungerer slik at du er sikker på at dere ikke har misforstått eller at personalet har uttrykt seg uklart.

Mat, stell og søvn er primærbehov hos små barn og jeg ville reagert kraftig om et måltid ble forskyvd 2.5 time, selv på min gruppe som er 3-6 år! Max 1 time. Og at de ikke får ny bleie når de er på tur høres heller ikke bra ut!! Det burde være det minste problemet! Vi har bleiebarn på vår gruppe, og de skiftes på til tiden i skogen eller etter behov. De som sover (og som det går an), dropper vi ofte soving på på turdagen etter avtale med foreldrene. Hvis ikke tar vi med en trille på tur og de legges i skogen med teppe. Funker fint det! 

Hvis ikke pedagogen vil gjøre endringer her, hadde jeg snakket med styrer og evt ringt barnehagekontoret. Eller byttet barnehage. Hvis de ikke syns dette er viktig og tar tilbakemeldinger fra foreldrene på alvor, så ville jeg altså vurdert å bytte...

Anonymkode: 355e0...dc9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke tar vi med en trille på tur og de legges i skogen med teppe. Funker fint det!

De legges altså IKKE i skogen med teppe! Men i skogen, i vogna med teppe.:laugh:

• Liker 8
Skrevet

Dette hadde jeg også reagert på. Spesielt det med mat, men også når soving blir såpass forskøvet. Det er bl.a. derfor de minste barna ikke pleide å bli med på lengre utflukter tidligere i vår barnehage, hvis det ble for vanskelig med soving. Min 3-åring kan fint takle å ikke få sove en dag, men en som nettopp har fylt 1 er gjerne mer avhengig av det. Og å legge et barn til å sove kl 14, er jo kjent for å kunne gjøre kvelden og natta vanskelig. Min sønn hadde hvertfall holdt show til kl 23 om han skulle sove så seint (men med ham har jeg gitt beskjed om at det er bedre at de dropper soving enn å legge ham fryktelig seint på dagen).

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Derfor skal man ikke ha 1 åringer i barnehager! 

Anonymkode: e8dca...494

Man anbefaler barn å begynne i barnehagen i 1 årsalderen, på grunn av utviklingen. Språkutvikling - språket går ut på både motorikk, snakking og det sosiale. Samhandling osv. Barn som begynner senere i barnehagen, har gjerne et generelt dårligere språk i alle nevnte former. Spesielt gjelder det barn som ikke er etnisk norske, og som har et annet morsmål. Det er viktig at de kommer tidlig i barnehagen for å kunne lære språket i alle former.

Det tar 5-7 år å lære det man kaller et "skolespråk". Hvor både det muntlige språket, kroppsspråket og generelt det å kunne se og forstå andres følelser og ansiktsuttrykk er lært. Dette lærer barna ved å være sammen med andre barn, blant voksne, å ta del i frilek og i avtalt lek (f.eks rollespill, hvor man deler ut roller til hvert barn). 

Jeg var på et kurs om dette senest i går. 

Anonymkode: 9b281...02b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...