AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #1 Skrevet 26. april 2017 Håper noen har litt mer peiling enn meg her😳 Jeg og samboer kjøpte hus ifjor,nesten eksakt et år siden. I disse skattetider ser jeg på foreløpige skattemelding at jeg alltids får igjen - så mye som 183 kr.. jeg står oppført som medeier -50%. har jo betalt avdrag, men vi har ikke ordnet felleskonto,så jeg overfører til han. Han mente det ikke skulle ha noe å si ettersom at jeg står oppført som medeier. Jeg synes det virker litt rart at jeg har betalt avdrag på huset i nesten ett år,også skal jeg sitte igjen med 183,-. Har kun studielån,ingenting annet. Kan det være en årsak? Håper noen forsto seg på dette her,er litt dårlig å forklare Anonymkode: 6b560...4f6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #2 Skrevet 26. april 2017 At du har betalt avdrag har null å si for skatten. Det du må sjekke er om renteutgiftene er fordelt på dere begge eller kun han. Anonymkode: 2a526...083
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #3 Skrevet 26. april 2017 Du får ikke igjen noe av avdragene. Du kan trekke fra rentene. Samboer har vel fått de. På hans mld står det hvor mye han har betalt i renter,dere deler summen i to. Så fører du inn din del. Står det på meldingen bruks og gprdsnummer at du eier? Er det tinglyst? Anonymkode: 1a3f4...ecc
Torelli Skrevet 26. april 2017 #4 Skrevet 26. april 2017 Dere kan få fradrag for betalte gjeldsrenter på lånet for huset. Vis dere er medlåntakere står lånet på en av dere, dere må selv gå inn og rette opp dette på skattemeldingen. Dette må dere gjøre hvert år. Husk at dere må rette opp på begges skattemelding ikke bare føre inn ekstra på deg men også redusere tilsvarend epå han. Har dere felles økonomi har det ikke noe å si hvem som får fradraget, har dere delvis eller delt økonomi bør du få føre opp den andelen som tilsvarer din eierandel av lånet
Million Skrevet 26. april 2017 #5 Skrevet 26. april 2017 (endret) Renteutgifter og lån står som regel oppført på bare èn av et par. Hovedlånetaker. Du er da sannsynlig den som er medlånetaker. Samboeren din har fått alle papirer fra banken om hvor mye som er betalt i renter også videre, samt hvor mye boliglånet var på ved nyttår (som er den summen som skal brukes i skattemeldingen). Du tar ganske enkelt og deler disse beløpene på to, og fører halvparten inn i din skattemelding. Dette ordner dere opp dere i mellom, ved å korrigere på skattemeldingen. Dette er vanlig blant samboere. Du har fire dager på deg før fristen for levering går ut. Dere må begge endre. Du fører INN og han fører BORT, hver av dere skal ha oppført halvparten av betalte lånerenter, og halvparten av beløpet boliglånet er på. Dette gjøres på selvangivelsen/skattemeldingen under posten for gjeld, renter og slikt på post 3.3.1./4.8.1. På skattemeldingen på nett ser du det står en linje der og det er et ord mot høyre der det står "Endre" , det er klikkbart. Klikk på "Endre", fyll ut linjen som popper og og velg årsak til endringen på menyen. Det er et alternativ som heter noe lignende som "ført til/fra ektefelle/samboer". Den skal du velge. Fyll ut og husk å klikke lagre. Se over tallene en gang til og sjekk at alt stemmer, før du evt sender inn/leverer skattemeldingen på nett. Endret 26. april 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #6 Skrevet 26. april 2017 Den som står oppført som hovedlånetaker får alle gjeldsrentene oppført på seg. Er dere samboere og dere står for 50% av lånet hver SKAL gjeldsrentene i utgangspunktet også deles 50% mellom dere. Anonymkode: 9f51c...d89 1
Comoros Skrevet 26. april 2017 #7 Skrevet 26. april 2017 20 minutter siden, Million skrev: Renteutgifter og lån står som regel oppført på bare èn av et par. Hovedlånetaker. Du er da sannsynlig den som er medlånetaker. Samboeren din har fått alle papirer fra banken om hvor mye som er betalt i renter også videre, samt hvor mye boliglånet var på ved nyttår (som er den summen som skal brukes i skattemeldingen). Du tar ganske enkelt og deler disse beløpene på to, og fører halvparten inn i din skattemelding. Dette ordner dere opp dere i mellom, ved å korrigere på skattemeldingen. Dette er vanlig blant samboere. Du har fire dager på deg før fristen for levering går ut. Dere må begge endre. Du fører INN og han fører BORT, hver av dere skal ha oppført halvparten av betalte lånerenter, og halvparten av beløpet boliglånet er på. Dette gjøres på selvangivelsen/skattemeldingen under posten for gjeld, renter og slikt på post 3.3.1./4.8.1. På skattemeldingen på nett ser du det står en linje der og det er et ord mot høyre der det står "Endre" , det er klikkbart. Klikk på "Endre", fyll ut linjen som popper og og velg årsak til endringen på menyen. Det er et alternativ som heter noe lignende som "ført til/fra ektefelle/samboer". Den skal du velge. Fyll ut og husk å klikke lagre. Se over tallene en gang til og sjekk at alt stemmer, før du evt sender inn/leverer skattemeldingen på nett. Dette er korrekt og godt forklart.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #8 Skrevet 26. april 2017 Tusen hjertelig takk for svar!😊👏🏻👏🏻 -ts Anonymkode: 6b560...4f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå