Gå til innhold

Gruer meg til å reise fra 3åring. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg skal på hotellweekend til helga, og min pappa skal da komme hit og passe gutten vår som blir tre år til sommeren. Vi har nevnt det for ham ved et par anledninger, men nå i kveld ble han kjempe lei seg da jeg snakket om det: han gråt og sa "mamma og pappa ikke ta fly bort". Nå gruer jeg meg skikkelig til å dra, og vet ikke helt hvor mye vi skal snakke om det på forhånd. Bør vi snakke litt om det hver dag, eller bare ikke si så mye om det før fredagen kommer og vi skal dra? 

Vi har vært borte én helg før, men det er såpass lenge siden at han ikke skjønte så mye av det på forhånd. 

Tar gjerne i mot gode råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å finne på noe som han kan glede seg veldig til. Skap forventninger og si at han skal kose seg masse med bestefar og at dere kommer hjem igjen. Synes ikke dere skal holde igjen det at dere skal reise. Men kanskje si at vi skal reise dit da og da men du skal være med bestefar og dere skal (gjøre noe barnet liker) i svømmehallen f.eks. Og etter det, da kommer mamma og pappa hjem!

Er nok ganske vanlig at sånne ting kommer frem ved leggetid, så kanskje det er bedre å snakke om det på dagtid og heller berolige ved leggetid :)

• Liker 3
Skrevet

Fortell heller gutten din at bestefar/morfar  og han skal kose seg som bare gutter gjør. La det virke som han og pappa'n din får to dager,  bare de to sammen. Du må droppe å si så mye om deg og mannen din og fokusere på at han vil få det topp. Regner med at pappa'n din kommer til å finne på forskjellige koselige ting sammen med han. Snakk med pappa'n din og hør om han har noe spesielt han har tenkt å finne på i helga og så forteller du det til gutten din. Du må snu fokuset!

• Liker 7
Skrevet

Takk for tips! 😊 Å unngå å snakke om det ved leggetid var smart. Jeg tok opp temaet ved å fortelle at bestefar skulle komme på besøk, og at de to skulle kose seg sammen - kjøpe lørdagsgodis, leke i parken osv. Men når jeg kom inn på det at vi skulle bort ble det tårer, og da gikk det ikke å skifte fokus igjen. Men vi får prøve å nevne det litt på dagtid i dag og på torsdag, med et positivt fokus.

AnonymBruker
Skrevet

Må du hele tiden fortelle at dere skal reise bort da? Du har jo fortalt det! Barn husker som regel godt.Hvis du har så dårlig samvittighet for å reise bort, så bør du heller bli hjemme. Barn lever i nuet og tenker ikke konsekvenser som du gjør, så det er du som sliter mest med å dra fra han virker det som. Han blir glad når bestefar kommer han. Så tar bestefar med seg gutten på "tur" og så drar dere uten å si masse farvel. Så forteller bestefar når de kommer tilbake til tomt hus at dere har reist som mamma har sagt tidligere. Da får alle en fin helg. Blir det noen problermer, så tar bestefar de.

Anonymkode: b00ee...8b5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, bib_84 skrev:

Takk for tips! 😊 Å unngå å snakke om det ved leggetid var smart. Jeg tok opp temaet ved å fortelle at bestefar skulle komme på besøk, og at de to skulle kose seg sammen - kjøpe lørdagsgodis, leke i parken osv. Men når jeg kom inn på det at vi skulle bort ble det tårer, og da gikk det ikke å skifte fokus igjen. Men vi får prøve å nevne det litt på dagtid i dag og på torsdag, med et positivt fokus.

Som den over meg skriver, må du ta det opp igjen og igjen? Det er fortalt til gutten, så han glemmer jo ikke det. Det at det blir gråt er jo for at du skal få dårlig samvittighet for å reise fra han. Jeg er selv mormor til to og den minste har vært  mamma og pappadalt de luxe, men når forldrene var borte en kort uke og jeg passet dem, så gikk det fint selv om de var savnet. Kom litt tårer på kvelden, men det gikk over igjen med litt trøst og kos. Vi hadde nedtelling til de skulle komme hjem. Forholdet mellom de og meg som mormor, ble mye sterkere fordi jeg var hovedomsorgspersonen i deres liv i 5 døgn. Minsten var nesten 3 år den gangen.  Nei, dra og kos dere. Det er så viktig i småbarnsperioden at foreldre også bare er kjærester. Da vil forholdet mellom dere styrkes også.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Dere har nok rett: det er min egen dårlige samvittighet jeg forsøker å mildne 😬 Da lar vi det være frem til helga, og nevner det ikke noe spesielt så fremt han ikke spør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig, ikke snakk om det ved leggetid. Det kan godt hende at gutten din vil gråte når dere drar. Det gjør vondt for dere, og for gutten der og da. Men min erfaring er at noen ganger er den gråten nødvendig for å "komme videre". Så når dere er dratt, er det over. Han kommer nok til å kose seg med bestefar.

Første gang både jeg og faren til vår eldste var borte en helg, passet svigermor på henne. Det gikk fint. Hun hadde savnet oss litt, men da snakket de om det, og så gjorde de koselige ting. Barnet var nesten 3 år. Med nestemann har det vært mye enklere, for han har jo storesøsteren der. Og vi vet at de fint kan være hos besteforeldre en helg en sjelden gang. De har igrunn bare godt av det. 

Anonymkode: 42f31...fb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, bib_84 skrev:

Takk for tilbakemeldinger! Dere har nok rett: det er min egen dårlige samvittighet jeg forsøker å mildne 😬 Da lar vi det være frem til helga, og nevner det ikke noe spesielt så fremt han ikke spør.

Ikke noe gøy det der, men mest sannsynlig er det selve avskjeden som blir verst, og så går det fint etterpå. Dere kan jo også si at dere skal kjøpe med en liten feriegave til ham. Vår eldste kunne bli sånn de (få) gangene vi skulle reise bort, men hun var såpass i "nuet" at det ofte ble bedre av at hun fikk lovnad om en liten feriegave. Og det gikk alltid veldig, veldig bra!

Anonymkode: efb52...1fd

Skrevet

Nå er barn forskjellige, men om det var jeg som skulle reise fra mine barn, ville jeg faktisk ha nevnt det litt hver dag. Jeg ser hvertfall at mine (3 og 5) ikke har det samme tidsperspektivet som oss, og at de enten tror noe skal skje i morgen som først skal skje om lenge, eller de blir overrasket over at det skal skje i dag fordi de trodde det var en stund til. Men, jeg ville ikke brukt masse ord som "snart skal mamma og pappa reise fra deg" o.l, men snakket litt om hva han og bestefar skal gjøre sammen når mamma og pappa er på tur, snakket om hvor heldig han er osv.

Jeg fortalte akkurat mine barn at jeg og faren skal reise bort en helg om noen uker, hvor barna skal være hos besteforeldre. Vi sa at vi skulle bort, og at de skulle kose seg hos besteforeldre, hvorpå 3-åringen spør "men skal jeg få være med?", hvor jeg selvsagt tenkte at dette kom til å bli vanskelig når han så tydelig ville være med. Men der tok jeg feil, for det han var opptatt av var om han også skulle få dra til bestefar og bestemor. Så vi kommer til å snakke litt om det i forkant, at de skal dit, hva de skal ha med seg, hva de har lyst til å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du hele tiden fortelle at dere skal reise bort da? Du har jo fortalt det! Barn husker som regel godt.Hvis du har så dårlig samvittighet for å reise bort, så bør du heller bli hjemme. Barn lever i nuet og tenker ikke konsekvenser som du gjør, så det er du som sliter mest med å dra fra han virker det som. Han blir glad når bestefar kommer han. Så tar bestefar med seg gutten på "tur" og så drar dere uten å si masse farvel. Så forteller bestefar når de kommer tilbake til tomt hus at dere har reist som mamma har sagt tidligere. Da får alle en fin helg. Blir det noen problermer, så tar bestefar de.

Om du vil ha muligheten for å skape utrygghet hos barnet så følger du denne 'oppskriften'...

Hva tror du skjer nestegang noen kommer på besøk og vil ha med seg gutten ut på tur? Han kan nekte, fordi han f.eks kan tro at mamma og pappa da drar bort igjen.

Nei, si alltid ordentlig hadet. Alltid! Barn trenger ikke slike 'overraskelser'...

Men enig med de andre her, hold fokus på  det at bestefar kommer, og så heldig han er som får besøk av bestefar. Guttetid, og alt det der...

og skal det bli tårer når dere drar, så er det ikke krise. Bestefar håndterer det nok ;-)

Anonymkode: 0cba9...00b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fokuser på hva han og bestefar skal finne på sammen, bare de to. Kanskje de skal gjøre noe hemmelig eller noe som vanligvis ikke er lov? Vi var nettopp borte en langhelg og fokuset vårt var på alt han skulle gjøre hos bestemor, ikke hva jeg og pappa skulle gjøre på tur. Han skulle sove i bestemor sin seng og de skulle kjøpe lørdagsgodt sammen og ha tomatsuppe til middag, feks. 

Vi snakket om det litt hver dag, og sa selvfølgelig hadet da vi dro med klem og allting. Å bare snike seg avgårde er slemt!

Anonymkode: ab3e0...9ae

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde jeg IKKE gjort. Det er kjempeviktig med en tydelig avskjed selv om det der og da kan skape flere tårer. Snakk om det i en lett tone på forhånd, snakk om det positive som skal skje og vink klart og tydelig hadet når dere drar. Da vet han at mamma og pappa alltid sier fra når de skal bort. Hvis dere plutselig er borte, skaper det mye mer utrygghet også senere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde jeg IKKE gjort. Det er kjempeviktig med en tydelig avskjed selv om det der og da kan skape flere tårer. Snakk om det i en lett tone på forhånd, snakk om det positive som skal skje og vink klart og tydelig hadet når dere drar. Da vet han at mamma og pappa alltid sier fra når de skal bort. Hvis dere plutselig er borte, skaper det mye mer utrygghet også senere. 

Hvis dere leser innlegget ordentlig, så står det at foreldrene drar uten masse farvel!

Skrevet

Alt gikk som smurt! Vi snakket litt med ham hver dag om hva han og bestefar skulle finne på, så når bestefar kom på fredag kunne gutten vår nesten ikke vente med å vinke hadet til oss :fnise: Ikke hadde han spurt etter oss på de to dagene vi var borte heller ... ingen grunn til bekymring med andre ord! :laugh:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å snakke litt med barnet om at vi skal kjøpe "feriegave" når vi reiser - da er det slett ikke noe problem å la oss dra. :) Men jeg er enig med mange her at man ikke må snakke om det i tide og utide. Ikke noen vits å trekke det ut mer enn nødvendig, spre avskjedsfølelsen over flere dager enn nødvendig.

Anonymkode: 101c1...e66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...