Gå til innhold

Hvorfor blir det sett ned på om du ikke jobber om sommeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er egentlig noe som har irritert meg i lang stund. Som student (på siste året), så har det alltid vært et evig jag om sommerjobbene. Det legges ekstremt mye fokus på dette med å få seg jobb, og arbeidsgivere spør / legger mye vekt på jobber og internships du får. Ja, jeg kan se at det er bra med relevant jobberfaring, men disse jobbene kan jo være hva som helst. Fra prestisjefylte internships, til kaffekoker på ditt lokale NAV-kontor, til å klippe gress. Noe skal du gjøre. 

Personlig studerer jeg veldig hardt, samt driver på med import og salg året rundt. Men når det er sommer, da tar jeg ferie. Da kobler jeg helt av fra midten av Juni, til begynnelsen av August.  

Folk spør meg hvorfor jeg ikke jobber i ferien? Jeg svarer at jeg tjener nok penger resten av året, men det ser ikke ut til å være godkjent svar. Tydeligvis skal du ikke jobbe for å tjene penger, men for erfaringen sin del. 

Videre er det jo ikke på langt nær nok jobber der ute. Ja, jeg jobber gjerne om jeg finner noe svært relevant, men jeg bruker vitterlig ikke opp ferien min på bortkastet tull når jeg jobber som en hund året rundt. 

Anonymkode: 36a77...cd0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det ligger en forventning om å ha sommerjobb som student, og at det dreier seg om erfaring over penger. Jeg hadde ikke jobb forrige sommer, og jeg kommer heller ikke til å ha det denne sommeren, og jeg har ikke jobb ved siden av studiene for tiden heller. Nå er jobb for høsten og de videre somrene resten av studietiden planlagt da dette har direkte innvirkning etter endt utdanning, men jeg ser ikke poenget med å strebe etter irrelevante stillinger som ikke vil ha betydning for din videre karriere, eller er nødvendig for økonomien. Ferie er viktig, selv for studenter. 

Anonymkode: ea184...4a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk er sjalu og ønsker ikke at andre har noe de selv ikke har. 

Du har råd til mer fri, noe de fleste ikke har, derfor er det ikke akseptert å ha mer goder.  

Anonymkode: 886d3...86f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er at det er tungt som faen å få relevante sommerjobber. Jeg er selv nyutdannet sivilingeniør, og alle de relevante jobbene har flere titalls til hundretalls søkere pr. stilling.

For 4-5 år siden, og før, så var det så vidt studentene gadd å jobbe om sommeren, da jobb etter studiene uansett var i boks for 90% av søkermassen. Etter oljekrisen ble dette snudd på hodet. Nå søker ALLE på slike stillinger...ja, til og med folk som har jobbet i 1-3 år, da disse fortsatt ansees som "nyutdannede". Eventuelt så studerer disse noe annet, men vil fortsatt få en fot innenfor døra. 

Har du ikke A/B i snitt, eller har jobbet tidligere, så føles det nesten bortkastet å søke på slikt.

De stillingene blir fylt opp ASAP, så jeg ser at ikke mange studenter føler seg å motiverte. Jeg har venner som studerer Øk.Adm, og har gode snitt, men det hjelper lite når de som får jobbene også har knallbra snitt, og ofte flere år med verv og sommerjobber på CV. Vi har nesten kommet til det punktet der studenter får avslag på sommerjobber og internships fordi de ikke har nok jobberfaring. Skummel utvikling. Blir vel snart som i USA, der du må ha 3-5 år jobberfaring for å få den første jobben.   

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg TS, virker som om mange faktisk forventer at studenter jobber om sommeren også. Jeg jobber samtidig med studiene mine og tar meg helt fri om sommeren, altså fra slutten av juni til midten av august. Det gjør jeg fordi jeg har råd til det og fordi jeg elsker å ha ferie, reise rundt og gjøre akkurat hva jeg vil. Men hver eneste vår, så får jeg alltid spørsmål om hvor mye jeg skal jobbe i sommer. Svarer det samme hver gang :) .

Anonymkode: eee6b...161

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det viser innsatsvilje. Selvsagt forståelig at man som student ønsker litt fri også (det gjorde jeg jo selv da jeg studerte), men husk at studenter som regel har fri fra midten/slutten av juni til ca midten av august. Det betyr nesten 2 måneders sommerferie slik at man har god anledning til å jobbe store deler av det eller sågar brorparten av den tiden. Hvor viktig det er å ha sommerjobb vil gjerne variere med bransje, erfaring, hvorvidt man jobber ellers osv. Siden du ellers jobber i året (import/salg) så er det nok ikke like avgjørende for din del, snakker mer på generelt grunnlag. 

En annen ting er dette å vende seg til jobblivet etter studier også. Dette var noe som traff meg ganske hardt hvertfall, for i arbeidslivet har man ikke lenger ferie fra juni til august. Da er det maksimalt 5 uker ferie, og i praksis kanskje mindre avhengig av bransje/stilling (da det er vanlig å jobbe også i ferier). Selv har jeg ikke hatt ferie på flere år i praksis (kun på papiret, det er uansett forventet at man er tilgjengelig og jobber når det trengs) og slik er det for de fleste av de jeg studerte sammen med. Arbeidslivet i dag er knallhardt året rundt.

Anonymkode: 5a5d6...150

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det godt om man jobber ellers i året, og ikke har noe problemer økonomisk. Så trenger man jo ikke å jobbe om sommeren hvis man ikke vil. 

Syns ikke du skal bry deg så hardt om at andre syns det er rart. De må da få lov til å være uenige med deg. Så får du bare si at da er vi enige i å være uenig om den saken. Så snakker dere om noe annet. 

Anonymkode: be3be...ff0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine sommerjobber har forresten aldri vært relevante til jobb etter studiene. Jeg jobbet på restaurant og bensinstasjon bl.a om sommeren, ved lærerstudier. Det var vervene jeg tok i studietiden og jobben som tilkallingsvikar som var det mest interessante på intervju. Så det viktigste er nok hva du har gjort, ikke når på året.

Anonymkode: be3be...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Jeg er så heldig å ha blitt kronisk syk så jeg kan jo takke farvel til jobb vedsiden av studier og om sommeren. Kommer til å få det helt jævlig i arbeidsmarkedet. Tenker at mange bedrifter går glipp av mange kloke hoder pga de kun skal ha A-studenter med verv og haugavis med arbeidserfaring.

Anonymkode: ff220...6d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det viser arbeidsvilje og ståpåvilje. Det ser også bra ut på CVn. Sikkert mer ønskelig å ansette noen som har jobba hver sommer, enn en som har hatt fri 2 mnd hele studenttiden. Kanskje det sees på som mer latskap å ha fri?

Jeg har jobba hver sommer, men alltid tatt meg litt fri også. Forstår godt at noen ønsker fri på sommeren, spesielt hvis man jobber mye hele året. Så kanskje noen bare er sjalu fordi du kan ta deg fri?

Anonymkode: 7490c...235

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det viser arbeidsvilje og ståpåvilje. Det ser også bra ut på CVn. Sikkert mer ønskelig å ansette noen som har jobba hver sommer, enn en som har hatt fri 2 mnd hele studenttiden. Kanskje det sees på som mer latskap å ha fri?

Jeg har jobba hver sommer, men alltid tatt meg litt fri også. Forstår godt at noen ønsker fri på sommeren, spesielt hvis man jobber mye hele året. Så kanskje noen bare er sjalu fordi du kan ta deg fri?

Anonymkode: 7490c...235

Men hvorfor er Ola Nordmann så opptatt av hva alle andre har på CV'en sin? Dersom Ola Nordmann mener at det viser "arbeidsvilje og ståpåvilje" så bør man vel egentlig være fornøyd med at ikke alle jobber. 

Nei, dette dreier seg nok heller om en underliggende forventning enn CV-pynt. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er Ola Nordmann så opptatt av hva alle andre har på CV'en sin? Dersom Ola Nordmann mener at det viser "arbeidsvilje og ståpåvilje" så bør man vel egentlig være fornøyd med at ikke alle jobber. 

Fordi "Ola Nordmann" fint kan være sjefen eller den som intervjuer deg. Arbeidslivet i dag er knallhardt og enhver må stå på hva remmer og tøy kan holde. I stadig flere bransjer betyr det døgnet rundt, året rundt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi "Ola Nordmann" fint kan være sjefen eller den som intervjuer deg. Arbeidslivet i dag er knallhardt og enhver må stå på hva remmer og tøy kan holde. I stadig flere bransjer betyr det døgnet rundt, året rundt. 

Nei. Når medstudenter, familie, venner etc. legger seg opp i at du ikke har sommerjobb og problematiserer dette er det selvsagt ikke fordi de en gang i fremtiden kan være den som intervjuer deg. Herregud. Du bør få deg en virkelighetsorientering. 

Som andre sier betyr heller ikke sommerjobber vesentlig mye dersom det ikke er relevant for stillingen. Du stiller ikke akkurat sterkere fordi du har stekt hundrevis av burgere i sommerferien. 

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Når medstudenter, familie, venner etc. legger seg opp i at du ikke har sommerjobb og problematiserer dette er det selvsagt ikke fordi de en gang i fremtiden kan være den som intervjuer deg. Herregud. Du bør få deg en virkelighetsorientering. 

Som andre sier betyr heller ikke sommerjobber vesentlig mye dersom det ikke er relevant for stillingen. Du stiller ikke akkurat sterkere fordi du har stekt hundrevis av burgere i sommerferien. 

Neida, det har jo ingen direkte relevans at familie, venner etc. legger seg oppi det siden de færreste av dem vil potensielt bli dine fremtidie sjefer, men de uttrykker vel kanskje en form for bekymring.

Har ikke sagt at alle sommerjobber er like relevante, men det er likevel bedre å ha en sommerjobb som ikke er relevant fremfor ingen sommerjobb. Selv om en relevant sommerjobb vil være ennå bedre, så vil det styrke inntrykket av deg om du har vært i jobb i feriene, selv om de ikke nødvendigvis har vært relevante. En jobb i en fast food restaurant er kanskje hverken relevant eller morsomt, men det viser at man har evne til å stå i det selv om det ikke er gøy. For det vil være mange situasjoner og oppgaver i en relevant jobb som ikke er særlig morsomme, men som man likevel må stå i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og, bare for å understreke det: Nesten alle jeg kjenner som strevde med å få relevant jobb etter studietid var de som heller ikke var særlig interessert i å jobbe i feriene, uansett om det var relevante jobber eller ikke. Vi som også var villige til å ta såkalt "kjipe" jobber som butikkjobber, sjauejobber, lagerjobber og diverse andre jobber har stort sett klart oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Sommerferien min er Hellig! Ikke faen om jeg skal jobbe når jeg har FERIE. 

Anonymkode: 3df27...704

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk spør meg hvorfor jeg ikke jobber i ferien? Jeg svarer at jeg tjener nok penger resten av året, men det ser ikke ut til å være godkjent svar. Tydeligvis skal du ikke jobbe for å tjene penger, men for erfaringen sin del. 

Videre er det jo ikke på langt nær nok jobber der ute. Ja, jeg jobber gjerne om jeg finner noe svært relevant, men jeg bruker vitterlig ikke opp ferien min på bortkastet tull når jeg jobber som en hund året rundt. 

Kanskje arbeidsgivere liker kandidater som ikke ser på sommerjobber som "bortkastet tull"?

Vi ansetter i alle fall ikke folk som ikke har referanser fra en sjef som kan fortelle oss at personen er pålitelig, presis og arbeidssom. Samme hvor gode karakterer de har. Vi har såpass mange søkere at de som ikke har hatt ansettelsesforhold havner rett i søpla. 

Anonymkode: f3a36...bf8

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje arbeidsgivere liker kandidater som ikke ser på sommerjobber som "bortkastet tull"?

Vi ansetter i alle fall ikke folk som ikke har referanser fra en sjef som kan fortelle oss at personen er pålitelig, presis og arbeidssom. Samme hvor gode karakterer de har. Vi har såpass mange søkere at de som ikke har hatt ansettelsesforhold havner rett i søpla. 

Anonymkode: f3a36...bf8

Virker som en god måte å gå glipp av mange flinke kandidater. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som latskap for å være helt ærlig. Jeg har som regel ferie fra mai - august. Skal jeg sitte tre måneder på ræva? Det gidder jeg ikke. Særlig siden alle andre jobber. Tviler dessuten på at flinke kandidater tar seg fri hele sommeren. Du viser ikke veldig mye arbeidsmoral eller stå på vilje ved å ta deg tre måneder fri hvert år - så mye fri har man jo ikke en vanlig jobb.

Anonymkode: e9b54...150

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som latskap for å være helt ærlig. Jeg har som regel ferie fra mai - august. Skal jeg sitte tre måneder på ræva? Det gidder jeg ikke. Særlig siden alle andre jobber. Tviler dessuten på at flinke kandidater tar seg fri hele sommeren. Du viser ikke veldig mye arbeidsmoral eller stå på vilje ved å ta deg tre måneder fri hvert år - så mye fri har man jo ikke en vanlig jobb.

Anonymkode: e9b54...150

3 mnd? Når jeg studerte var det max 2 mnd. Siste eksamen i midten av Juni, skolestart i begynnelsen av August.

Videre så vil jeg tørre å påstå at seriøse studenter jobbet langt mer enn en vanlig arbeidstaker. Forelesning fra 8 til 16, og ofte et par timer til prosjekter / innleveringer / eksamen / osv.  For ikke å snakke om de som må jobbe på ettermiddager og/eller helgene. Dette blir ganske mye mer enn de snaue 37.5 timene Ola Dunk legger igjen på jobben sin.

Dersom du spør en kaffedrikker/arbeidestaker på kommunen hvorfor de ikke finner seg sommerjobb, så vil de nok bryte ut i latter, eller se på deg som om du er gal.

Det at noen ser på mye fritid som en synde er jo bare klart tegn på at systemet er riv ruskende galt. En person som jobber 100% (7.5 timer dagen) har 5 uker fri, og jobber altså 230 dager i året. Dersom samme person hadde jobbet 12 timer hver dag, så hadde h*n bare trengt å jobbe 144 dager dager i året, for å få samme mengde. Da kunne denne personen tatt seg 12 uker ekstra fri. Begge hadde jo uansett jobbet like lenge. 

Offshorearbeidere på 2-4 turnus har jo mer "fri" enn noen andre i landet, og kan fint "sitte på ræv" i langt flere uker enn noen andre arbeidere. Ingen tviler på deres arbeidsmoral eller stå på-vilje. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...