Gå til innhold

Sommerjobb på seter/støl - noen med erfaring/tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært veldig moro å prøvd seg som budeie på ei seter en sommer, men lurer på hvordan det er? Forstår at det er beinhardt arbeid, i hvert fall til å begynne med dersom man ikke har erfaring, men er det veldig vanskelig å lære det som trengs om man er motivert og interessert? Jeg er jente, 24 år og student. Brenner for kulturminner og tradisjoner, pluss at jeg er glad i dyr (forkjærlighet for bla. telemarksku, dølafe, gammelnorsk spælsau og geiter), i tillegg til at jeg klarer å ta i et tak og se ting som må gjøres uten at jeg trenger beskjeder på detaljnivå. Noen her som har erfaring med lignende sommerjobb og som vil fortelle litt om det? :-) 

Lurer både på hvordan en kan finne fram til slike sommerjobber, hva man kan anta å få i lønn, hvilke arbeidsoppgaver man kan forvente seg, fordeler og ulemper, noen spesielt fine områder man bør jakte etter med tanke på lokasjon, grad av opplæring osv. 

På forhånd; mange takk! 

Anonymkode: dfc1e...33b

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen år siden, men jeg jobbet på seter (geit/turisme). Jeg fikk vite om jobben gjennom perifere slektskapsforhold. Det var myyye jobb (jeg hadde en dag fri hele sommeren) og lite betalt. 

Arbeidsoppgavene var alt som hadde med melking, stell og oppfølging av geitene å gjøre samt turisme (selge mat, noe omvisning av turister fra cruiseskip etc). 

Spørs om du er litt sent ute, men du kan ha flaks. Prøv å google etter setrer med aktiv drift, ta kontakt og spør om de har jobb. Evt sett inn annonse i Bondebladet eller lignende. 

Anonymkode: 3077d...e2a

Skrevet

Har aldri jobbet på sæter, så aner ikke så mye om det du spør om. Men, jeg vet av en som ligger på en utrolig fin plass i alle fall.

http://www.herdalssetra.no/ 

AnonymBruker
Skrevet

Vær forberedt på ekstremt mye arbeid i hvert fall! Det er fullt mulig å lære det ja, men det er veldig hardt og man har ikke mye fri.

Anonymkode: b7cec...ab7

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor man jobber. Jeg jobber kanskje 3 timer om dagen, og tjener 800 kr :)  Jeg hadde ingen erfaring fra før, men med bra instruksjon tok det ikke mange dagene før jeg var inne i det. Det var veldig slitsomt i starten, men etterhvert gikk det automatisk. Har hatt sommerjobb på samme sted i tre år nå. Prøv å google etter jobber, jeg fikk opp en del når jeg prøvde det hvertfall.

Anonymkode: b135e...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...