Gå til innhold

Hvordan få råd til å leie med krav om 3-6 mnd depositum?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er for tiden student, og har tidligere bodd med et par venner i en leilighet. Nå er en av dem ferdig, samt den andre skal flytte. Husleien var noe stiv (17000 kr / mnd), slik at det er uaktuelt for meg å bo der alene. Huseier har også hintet om at de vil pusse opp hele leiligheten nå til sommer / høst. 

Har sett på boligmarkedet, og det er egentlig svært lite akkurat nå. Skulle tro det ikke var noen problem å finne noe når alle flytter ut, men det er ikke tilfellet. Av det jeg finner til 6000-10000 kr, så er det også krav om 3-6 mnd depositum. Dette betyr alt fra 18000 kr til 60000 kr i depositum...som er umulig for meg, som student, å komme opp med. Jeg jobber full dag 2 dager i uken, året rundt, og får da inn rundt 60000-65000 kr etter skatt. 

Er det noen he som har erfaring med å forhandle ned depositum? Eller er så store depositum noe utleiere bruker for å luke vekk studenter, sosialklienter, alenemødre, osv.? 

Jeg er single, fester aldri, har svært lite folk på besøk, og bruker egentlig veldig lite areal. 

Anonymkode: b6032...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noe depositum nå? Har du ikke noen penger i bakhånd? Hva med feriejobbing? Hvor har disse pengene gått? Og hva i all verden går pengene fra jobben til? 

Det er helt vanlig med 3 måneders husleie. Dette er en sikkerhet for huseier og har ingenting med å luke vekk enkelte grupper. Du kommer ikke til å få forhandlet ned depositumet. Da fremstår du som useriøs med dårlig økonomisk planlegging, og da vil de jo hvertfall ikke ha deg. 

Anonymkode: 6c962...53d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alt av ekstra sparepenger går/har gått til BSU. 

Budsjettet ser slikt ut: 

Studielån + lønn: ca. 13500 kr 

Husleie + Strøm + Internet: 6200 kr 

Mat: 2500 kr 

Faste utgifter (mobil, linser, gym, buss): 1500 kr 

Div. årlige (klær, reise hjem, lege, tannlege, osv.): 750 kr 

Underholdning: 500 kr 

Netto pr. år sitter jeg igjen med rundt 25000 kr. Alt dette går rett på BSU, der jeg har spart opp 150000 kr. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange tilbyr at du kan kjøpe leietakergaranti til 3-4000kr. Har selv fulgt med på leiemarked i samme prisklasse, aldri sett 6mndt depositum, så det er sjeldent. Det vanlige er 2-3 måneder. At du velger å spare på bsu er ingen andres problem. 

Anonymkode: 08cf0...eab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt av ekstra sparepenger går/har gått til BSU. 

Budsjettet ser slikt ut: 

Studielån + lønn: ca. 13500 kr 

Husleie + Strøm + Internet: 6200 kr 

Mat: 2500 kr 

Faste utgifter (mobil, linser, gym, buss): 1500 kr 

Div. årlige (klær, reise hjem, lege, tannlege, osv.): 750 kr 

Underholdning: 500 kr 

Netto pr. år sitter jeg igjen med rundt 25000 kr. Alt dette går rett på BSU, der jeg har spart opp 150000 kr. 

Men har du overhodet ikke oppsparte midler i bakhånd du kan ta i bruk? Det er fint at du sparer på BSU, men dette løser jo ikke slike situasjoner som dette. En bufferkonto er uansett smart å ha. Hva skjer dersom noe uforutsett skjer og du må ut med mer penger enn normalt? 

Anonymkode: 6c962...53d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Legg ut annonse selv. Det sitter utleiere som ike gidder å legge annonse og som er mer tilbøyelig på å senke depositumskravet. 

Jeg leier ut til tre kjempesøte studenter som ikke hadde råd til depositum. Til gjengjeld har de gjort mye i leiligheten uten at jeg har bedt om noen tjenester:) 

Men jeg krever heller ingen høy leie. De bor sentralt til alt. 

Lykke til! 

Anonymkode: dce4f...653

• Liker 2
Skrevet

Som over, gjerne legg ut annonse selv på hybel.no eller finn.no. Jeg fikk min forrige leilighet på den måten siden den ikke var utlyst. Utleier og jeg inngikk en årskontrakt hvor det ikke var depositum, men hvor jeg skulle betale den siste leien først. Dette var som en sikkerhet på at jeg ikke brøt kontrakten ila året. Kanskje det er mulig å inngå en slik avtale? Det vil jo ikke være like fleksibelt mtp å kunne si opp avtalen, men du slipper i hvert fall å betale masse kapital i depositum som vi studenter gjerne ikke har lett tilgjengelig uten hjelp fra foreldre/andre. 

Ellers er det lurt å ha en bufferkonto i stedet for å bare spare i bsu. Renten er lavere, men du har en liten sikkerhet når slike hendelser oppstår. Lykke til med boligleting! :)

AnonymBruker
Skrevet

Flytte i kollektiv, søke studentbolig eller legge ut annonse selv? Personlig hadde jeg også bedt om 6 mnd depositum ved utleie, for det tar så himla lang til å kaste ut folk som ikke betaler. De som har mulighet til å betale høyt depositum viser også at de har en viss kontroll på økonomien. 

Anonymkode: 6a0c6...b7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytte i kollektiv, søke studentbolig eller legge ut annonse selv? Personlig hadde jeg også bedt om 6 mnd depositum ved utleie, for det tar så himla lang til å kaste ut folk som ikke betaler. De som har mulighet til å betale høyt depositum viser også at de har en viss kontroll på økonomien. 

Anonymkode: 6a0c6...b7f

Jeg er ikke helt enig med den, men det er jo betryggende å ha så høyt depositum. 

Det fins mange unge folk som ikke har så god råd og prioritert utdannelse fremfor jobbing, men som likevel har god betalingsevne. F.eks er det dyrt å leve i Oslo, bøker, mat, transport er dyrt. Det er vel ikke mye man får i lån og stipend og det er ikke alle som får tjent så mye penger ila en sommer. 

Eldre folk eller barnefamilier ville jeg nok krevd depositum fra. 

Anonymkode: dce4f...653

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg har skjønt er det ikke noe særlig å tjene på å spare på bsu som student i forhold til høyrentekonto. BSU er mer gunstig når man begynner å betale skatt. Jeg sparte på høyrentekonto da jeg studerte, og skaffet meg bsu da jeg begynte å jobbe. Slik hadde jeg en buffer hvis det skulle skje noe. Nå tjener jeg jo mer, så jeg kan både maxe ut bsu og spare på høyrente.

Det er dumt å ha bare bsu, da har man jo ingenting å ta fra om det plutselig skulle dukke opp noe.. Siden det er vanskelig å ta uttak fra bsu.

Depositumspenger forsvinner jo ikke. De står bare på en konto og samler penger. Det er VELDIG lurt å ha en sum med penger som er øremerket depositum og lett tilgjengelig for uttak før man kjøper bolig. Hva skal du gjøre når du får jobb etter endt studie og kanskje må flytte? Vente til 3.lønning med å betale depositum?

Anonymkode: a3655...cc6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De står bare på en konto og samler renter*

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har skjønt er det ikke noe særlig å tjene på å spare på bsu som student i forhold til høyrentekonto. BSU er mer gunstig når man begynner å betale skatt. Jeg sparte på høyrentekonto da jeg studerte, og skaffet meg bsu da jeg begynte å jobbe. Slik hadde jeg en buffer hvis det skulle skje noe. Nå tjener jeg jo mer, så jeg kan både maxe ut bsu og spare på høyrente.

Det er dumt å ha bare bsu, da har man jo ingenting å ta fra om det plutselig skulle dukke opp noe.. Siden det er vanskelig å ta uttak fra bsu.

Depositumspenger forsvinner jo ikke. De står bare på en konto og samler penger. Det er VELDIG lurt å ha en sum med penger som er øremerket depositum og lett tilgjengelig for uttak før man kjøper bolig. Hva skal du gjøre når du får jobb etter endt studie og kanskje må flytte? Vente til 3.lønning med å betale depositum?

Veldig mange studenter jobber da nok til skattefradrag, så dette er det dummeste jeg har sett på lenge.

Anonymkode: 32239...c0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo høre om utleier er villig til depositumsgaranti, som feks husleie.no (eller noe) tilbyr. Der betaler du type noen tusen, som du aldri får tilbake. Dette firmaet er de som betaler til utleier dersom det er noe.

Anonymkode: 64844...b2d

AnonymBruker
Skrevet
På 4/26/2017 den 18.17, AnonymBruker skrev:

Veldig mange studenter jobber da nok til skattefradrag, så dette er det dummeste jeg har sett på lenge.

Anonymkode: 32239...c0a

Jaha?Det sier jo seg selv at hvis du ikke tjener nok til å få skattefradraget så er ikke bsu så veldig gunstig. Jeg snakker ikke om de som tjener nok. 

Om man kun sitter igjen med 25 000 i året som sparing, er det dumt å sette alt inn på bsu uansett og IKKE ha noe buffer.

Jeg kunne fint spart på bsu da jeg studerte jeg og, men da hadde jeg ikke hatt råd til uforutsette store regninger eller depositum. Derfor satte jeg det på høyrentekonto i stedet. 

Det er ikke utleiere sin feil at TS har valgt å spare på bsu.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært bekymret for det, men de fleste her i hvert fall skal ha 2 måneders depositum. Leieprisene er høye her så det blir endel allikevel. 

Jeg ble student i fjor og da hadde jeg ikke mulighet til å jobbe, og det jeg hadde oppspart gikk med til flytting. Hadde ikke mulighet til å spare så mye på grunn av dårlig økonomi før jeg ble student. 

Første leilighet fikk jeg gjennom å legge ut en annonse på finn, og husverten der skulle ikke ha depositum. Noe som var bra, men også litt kjipt siden jeg ikke hadde noe særlig nå når jeg skulle flytte ut. 

Ganske vanskelig å plutselig skulle legge ut 20 000 for meg i hvert fall, men fikk heldigvis noe gjennom studentsamskipnaden og de skal bare ha 5000.

Nå fremover har jeg heldigvis mulighet til å spare igjen, og da skal jeg sette av penger sånn at jeg har ekstra til slike formål. 

Anonymkode: a74f9...a84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...