Gå til innhold

Dyrt med bhg og sfo!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to i bhg frem til nå, betalt 1700 for begge,med moderasjon fra kommunen-siden jeg er alene. Fått nytt brev om innvilget prisreduksjon, skal betale 2600 i bhg plass(dvs 100 kr reduksjon i mnd)full pris er 2700 og sfo 2700😅 Dvs 5300 kr mnd, mot 1700 året før når begge var i bhg..

Hvorfor ingen moderasjon for aleneforeldre i sfo? 

Anonymkode: b0de0...4d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt to i bhg frem til nå, betalt 1700 for begge,med moderasjon fra kommunen-siden jeg er alene. Fått nytt brev om innvilget prisreduksjon, skal betale 2600 i bhg plass(dvs 100 kr reduksjon i mnd)full pris er 2700 og sfo 2700😅 Dvs 5300 kr mnd, mot 1700 året før når begge var i bhg..

Søk om tilskudd fra NAV

Her jeg bor er det nada tilskudd til aleneforeldre så du må anse deg som heldig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi barna er på skolen store deler av dagen og sfo ikke er det samme som barnehage? Bor barna i nærheten av skolen? Er de absolutt nødt til å gå på SFO? Kan de ikke være alene noen timer?

Anonymkode: 8625e...7f6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har du søkt på gratis kjernetid og redusert foreldrebetaling? Betalte 2800 ca i barnehageregning pr mnd før (100% plass). Søkte på gratis kjernetid og redusert foreldrebetaling i fjor, og betaler nå "bare" 8-900 kr pr mnd :) 

Du kan søke om noe for SFO reduksjon også, leste om det her om dagen, men husker ikke hva det var :) Jeg har skolejente til høsten og jeg er alenemor :) 

Endret av Minlillesky
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Kansje det er gratis kjernetid jeg har glemt å søke om i bhg, siden prisen ble så voldsom!! Det skal jeg sjekke med en gang☺️

Må desverre gå i sfo ja, bor for langt unna skolen, og jeg begynner tidlig på jobb, og ferdig 2+t etter skolen 😔🙃men betaler gladelig så lenge han er trygg og trives, men syns det er en stiv pris mtp søskenmoderasjon man får i bhg, snart har jeg to på sfo, syns det er rart de ikke har samme ordning der. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte kommuner har reduksjon i sfo, andre ikke. Føler med deg - mine barn er 3 og 8 år og jeg er alene. Inkl kost er regningen oppi 3000 per regning i mnd. Har du stødnad til barnepass  (nav?). De dekker 60% av utgiftene til barnepass. Så søker du reduksjon gjennom kommunen etterpå i bhg. 

Anonymkode: 75667...0d0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

5300 i mnd...skjønner de som velger å være hjemme. Har en lav inntekt, så er det lite igjen

Anonymkode: c67b0...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er barnas far, har de ingen pappa?

Anonymkode: d4e34...919

• Liker 2
Skrevet

I vår kommune får man redusert SFO-pris hvis samlet inntekt i husholdningen er under en viss sum. Men, det er dyrt ja. Det er ingen søskenmoderasjon på SFO og kommunen vår er blandt de dyreste i Norge. Vi kjenner flere med tre tette barn som alle går på SFO samtidig, det blir 10 000 i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune er det heller ingen søskenmoderasjon. Det blir dyrt! Vi har en i bhg og en i sfo. For å spare litt, har vi gått ned til halv plass i SFO. Og barnet har øvd på å gå hjem alene kl 15 hver dag.

Synes det er så merkelig at moderasjoner blir fjernet, og prisene øker, i tiltak som fremmer integrasjon blant barna i småskolen. De barna som hadde hatt godt av å gå på SFO og snakke norsk, for eksempel, går jo ikke der.

Anonymkode: c5f12...a92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

5300 i mnd...skjønner de som velger å være hjemme. Har en lav inntekt, så er det lite igjen

Anonymkode: c67b0...15c

Altså... Jeg er fra Nederland og her koster en barnehageplass ca. 15 000 i mnd. 5300 gjør det likevel verd å ha en jobb isteden for å være hjemme. 

Anonymkode: 89d68...2d9

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det bør være søskenmoderasjon for all barnepass. Altså har man ett barn i barnehage og ett barn på SFO bør man få søskenmoderasjon da også. For det første er det slik at barnehage og SFO er en svært viktig sosial arena for barn. Det er synd om barn går glipp av dette, spesielt SFO, fordi foreldrene ikke har råd. For det andre er det en god del yrker som har såpass lav inntekt at med flere barn som trenger barnepass lønner det seg nesten ikke å jobbe. Vi trenger mennesker, også med barn, i disse yrkene også. Jeg skjønner at barnehage er dyrere i mange andre land, f.eks. Storbritannia, men det betyr jo ikke at det ikke er rom for bedring her i Norge også.

AnonymBruker
Skrevet

En barnehage for statlige tilskudd, dvs at barnehagen får 10000-12000 per barn per måned i tilskudd. En SFO går på selvkost, med litt tilskudd fra kommunen. En kan derfor ikke sammenligne tilbudene.

sfo er regulert på kommunalt nivå, derfor ulike priser og tilbud. Det er en endring på gang, når det trer i kraft er ennå ikke satt. Det skjer noe på politisk nivå i tiden framover. 

Anonymkode: dc25b...c21

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...