Gå til innhold

Hvordan få et normalt kosthold, matlyst og spise nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres kanskje litt merkelig, men jeg sliter med å få i meg nok mat. I min ungdom slet jeg med spiseforstyrrelser og det har gjort noe med fordøyelsen min. Jeg spiser gjerne bare ett måltid i løpet av en dag og overhodet ikke så mange kalorier som jeg burde. Jeg sliter rett og slett med å ha lyst på mat og jeg glemmer ofte å spise.

Dette er verken bra for psyken eller helsen, så jeg lurer på om noen har noen råd å komme med til hvordan man kan få opp apetitten. Jeg trenger ikke å gå opp i vekt, da jeg er helt normalvektig, men jeg tror forbrenningen min går på konstant sparebluss.

Hvordan klare å vende seg til et normalt kosthold med fire måltider om dagen når man er vant til å leve på luft og ingenting? Jeg trenger å vite hvordan jeg kan få mat til å friste. Noen som har noen råd til hvordan man kan lære deg å ha et normalt og sunt kosthold når man er litt fastlåst i gamle synder og et håpløst spisemønster?

Om det betyr noe, så har jeg en BMI på 20.4 og trives med det :) 

Anonymkode: cb592...823

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare gjør det, rett og slett. Om du spiser regelmessig over tid vil fordøyelsen fungere bedre igjen, dermed vil magen din klage fælt når du ikke spiser nok (det vil si, sultfølelsen vil komme tilbake). Søk opp blogger, oppskrifter etc. for inspirasjon, lag god mat, og spis den.

Anonymkode: 641a0...fe4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du går ned i vekt spiser du nok kalorier i det ene måltidet. 

Å spise mat gir matlyst. Spis regelmessig og kroppen vil ville det. Det er mange ting man gjør i løpet av dagen som man ikke er begeistret for, men man gjør det fordi det er lurt. Sånn kan det være med spising også. 

Anonymkode: 0d761...f68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke du går ned i vekt spiser du nok kalorier i det ene måltidet. 

Å spise mat gir matlyst. Spis regelmessig og kroppen vil ville det. Det er mange ting man gjør i løpet av dagen som man ikke er begeistret for, men man gjør det fordi det er lurt. Sånn kan det være med spising også. 

Jeg vet at jeg får i meg for lite kalorier (i snitt ca 800 om dagen), men jeg beveger meg veldig lite fordi jeg logisk nok blir slapp og trøtt av å spise for lite. Er nok derfor jeg ligger på noenlunde jevn vekt. 

Jeg har lyst til å ha et normalt kosthold og å få en bedre helse, men jeg sliter med å klare å få mat til å friste, så det blir til at jeg "stormspiser" en stor middag og ingenting annet i løpet av dagen.

Jeg tror jeg får i meg nok næring i løpet av dagen, men jeg vet at jeg burde få i meg litt flere kalorier og spise mer jevnt, da det på sikt er bedre for kroppen.

Jeg trenger egentlig bare råd til hvordan jeg skal klare å spise og ikke minst huske å spise... og å finne mat som faktisk frister, for det er egentlig ingeting som frister. Mat er for meg en nødvendighet for å ikke bli for tynn og å pådra meg en spiseforstyrrelse igjen, men jeg skulle ønske jeg kunne lære meg å like mat slik som de fleste andre virker som om de gjør...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du burde snakke med lege. Selv om du er normalvektig sliter du fortsatt med mat. Det at kroppen har mistet grunnleggende funksjoner som sultfølelse skal du ta på alvor. De fleste mennesker opplever også mat som noe lyst betont og ikke noe man må stille klokka for å huske. Hva gjør du når andre rundt deg spiser lunsj? Hva gjør du i sosiale sammenhenger? Der er du ofte måltidet man samles rundt. Hva gjør du på kino, kafé osv. Har du isolert deg bort fra dette? Det kreves kompetanse og hjelp utenifra for å komme seg igjennom slikt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde snakke med lege. Selv om du er normalvektig sliter du fortsatt med mat. Det at kroppen har mistet grunnleggende funksjoner som sultfølelse skal du ta på alvor. De fleste mennesker opplever også mat som noe lyst betont og ikke noe man må stille klokka for å huske. Hva gjør du når andre rundt deg spiser lunsj? Hva gjør du i sosiale sammenhenger? Der er du ofte måltidet man samles rundt. Hva gjør du på kino, kafé osv. Har du isolert deg bort fra dette? Det kreves kompetanse og hjelp utenifra for å komme seg igjennom slikt. 

Jeg har vel underbevisst gjort meg til å en vane å unngå matsituasjoner. Jeg har egentlig ikke tenkt over det før du sier det nå, men du har kanskje et poeng. Jeg har ikke så veldig god råd, da jeg er student, så ut og spise, kino osv er et sjeldent gode. Jeg har ikke bevisst unngått mat på ganske mange år.

Men takk for tips. Jeg skal ta kontakt med fastlegen min. Det var egentlig en veldig god idè. Jeg har egentlig ikke sett på dette som et problem før samboeren min kommenterte det i dag. Hvis han spiser, har jeg en tendens til å  bare se på eller rett og slett si som sant er: at jeg ikke er sulten.

Utenom i helgene, så er det også stort sett bare middag vi spiser sammen uansett. (Jeg er på universitetet fra tidlig til sent og vi spiser sen middag sammen)

TS

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel underbevisst gjort meg til å en vane å unngå matsituasjoner. Jeg har egentlig ikke tenkt over det før du sier det nå, men du har kanskje et poeng. Jeg har ikke så veldig god råd, da jeg er student, så ut og spise, kino osv er et sjeldent gode. Jeg har ikke bevisst unngått mat på ganske mange år.

Men takk for tips. Jeg skal ta kontakt med fastlegen min. Det var egentlig en veldig god idè. Jeg har egentlig ikke sett på dette som et problem før samboeren min kommenterte det i dag. Hvis han spiser, har jeg en tendens til å  bare se på eller rett og slett si som sant er: at jeg ikke er sulten.

Utenom i helgene, så er det også stort sett bare middag vi spiser sammen uansett. (Jeg er på universitetet fra tidlig til sent og vi spiser sen middag sammen)

TS

Jepp, oppsøk lege. Vanskelig for meg å gi tips, eller noen her inne. Det mange sier som jeg ofte leser er at man må finne noe man liker og faktisk spise det. Lur inn litt nøtter og andre kaloririke ting som gir deg viktige næringsstoffer.

Om du bare spiser 800 kalorier får du ikke bare i deg for lite energi, du mister også masse viktige næringsstoffer som du må ha for å fungere. 1500 kalorier regnes ofte som et absolutt minimum for å få i seg nok næringsstoffer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært sånn. Jeg spiser mer om jeg får satt maten framfor meg eller kan kjøpe den framfor at jeg lager egen mat. Jeg spiser mer på jobb enn hjemme. Frokost er i det jeg kommer på jobb. Lunsj i sammen med kollegaer. Kvelds/middagsmat når jeg kommer hjem. Noen gang ikke for jeg er for sliten. 

Anonymkode: 1de3b...312

• Liker 1
Gjest førstedamen
Skrevet

Prøv appen lifesum og sett deg kalori mål på 1500 for. Eks. Den fikk meg til å øke til 2500 kalorier nesten hver dag. Jeg er tynn, 45 kg på mitt max igjen sliter med spising selv, men har ikke spiseforstyrrelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslaget om å kontakte lege.

Jeg mistet matlysten da jeg var langvarig syk. Da satt jeg rett og slett på alarm så jeg fikk i meg mat hver tredje time. Det hjalp noe på matlysten. Fokuserte også på å spise ting jeg synes er godt og mat med høy tetthet av kalorier som nøtter, avocado. Lagde også endel smoothie hvor jeg lurte inn egg, avocado og havregryn. Synes det var lettere å drikke mat. 

Anonymkode: 9f27e...d4b

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvis du går på UiO har i hvert fall de mange gode tilbud for alt mulig. Hvis du har fastlege gjennom der du studerer vet de om alle mulighetene. Gjør et meste ut av at du er student og har tilgang til sånnt nesten gratis og har du har en fleksibel timeplan til å gjøre det. 

Skrevet

Klarer du å spise selv om du ikke er sulten? Frokost spiser jeg, men det er mer vane/rutine enn sult. Det starter opp systemet.  Kanskje trenger du bare en vane med at du spiser fast f eks kl 7, 11 og etter skole.

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Mynona, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...