Gå til innhold

Eldre småbarnsmor med en spesiell oppførsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min fikk barn da hun var godt oppi årene og hun er med tiden bare blitt mer og mere sær og rigid og korrekt på en veldig kunstig måte.

Hun er selvutnevnt organisator i familien og når vi treffes snakker hun til oss alle, meg inkludert på en svært belærende og formanende måte. Med saaakte unormalt høy irettesettende og selvsikker lærererinnestemme,som at klapp, klapp klapp med hendene:" Nåå mååå aaalle høre på hva jeg har å si,og sliiiiik pleiiiier viiii å gjøre det hos oss og bla bla bla..."som hun skulle stå og holde en meget forfinet tale til undersåttene sine.

Hun manipulerer menneskene rundt seg med stirring,himling med øynene,dype sukk,stirrer uforstående på oss med ubehagelige øyne når vi en sjelden gang vil komme med et innspill vi synes er lurt eller om vi våger å imøtegå hennes meninger, spesielt i andres nærvær,om vi våger å gjøre det,da er det i gang,for fullt!

Da  kan hun stirre uforstående,advarende og intenst på oss leeenge etter den fadesen mens vi bare prøver å overse det  for det er meget ubehagelig. Hennes gjennomborende fiendeblikk. Som et grøss inni margen kjennes det som. På oss. Stirreleken  hennes, Uten at hun sier et ord som om vi er veldig dumme blikk. Hun legger stemmen i et  selvmedlidende og unormalt overstrømmende høyt toneleie som virker upassende  iforhold til hva og hvem hun kommenterer, vi hører at hun egentlig ikke mener det hvis hun skryter av noe feks. Hun overdriver og så  er stemmen så falsk. Det blir såå ubehagelig å omgåes henne. Det blir gjort på en så snedig og manipulerende måte at vi liksom ikke kan påpeke det da hun i bunnen er  overstrømmende hjertelig og hyggelig mot alle sammen . Åja det er ikke måte på hvor glad hun er i oss alle

Det verste er at hun bruker  taktikk på sine gamle foreldre også som naturlig nok tydelig frykter hennes lunefulle side. Dermed får hun styre og regjere og foreldrene hennes blir mer og mer ambivalente, da de kan mene noe, når en viktig eller ikke fullt så viktig beslutning skal fattes, men så mener de det ikke allikevel for da har hun vært der og manipulert og truet de, uten at da noen kan bevise det selvfølgelig , vi bare merker det,alle sammen, og situasjonen er i det hele tatt uangripelig. Påpeker vi noe sier bare svigerforeldrene at de ikke orker bråk og så får det fortsette uten at flere ord blir sagt,eller kan sies om den saken. Det kan dreie seg om det meste,organisering av hverdagen til svigerforeldrene mine, avtaler de har med det offentlige helsevesen ,håndverkere, og så oppstår det misforståelser for det blir det unevnelige de ikke kan si høyt,at de egentlig ikke tør å motsi henne,underliggende at hun skal bestemme dermed blir det dårlig kommunikasjon og slitsomt for alle.

Vi er dessverre tvungen til å forholde oss  til det oftere og oftere etterhvert som svigerforeldrene mine  blir stadig  eldre og mere hjelpetrengende og  økende koordinering oss familie imellom-

Hun elsker å organisere oss alle ned opp og i mente. bare med tonefall, blikk og mimikk og hvis vi hennes nærmeste ignorerer henne ( har ikke skjedd så ofte nå da vi nå har  begynt å unngå henne medt mulig) blir hun sur og eksploderer. Det blir dørgende stille og ingen  tør å sier noe.

Kan det være at hun feiler noe spesielt siden hun oppfører seg slik? Ikke si at jeg må snakke med henne, da bare lager hun seg totalt uforstående og snakker til sine nærmeste og venner om oss, at jeg/  vi er syke i hodet osv...for de  tør ikke si henne imot. Hun er sjefen 

Anonymkode: f7241...d95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må være vanskelig å forholde seg til, men hun høres vitterlig ut som en parodi.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke gjøre det mer. Unnskyld

Anonymkode: f4dbe...d4b

Skrevet

He he, det er jo dere sin lar henne holde på og gir henne makt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun har så mye makt som dere vil gi henne.  Har noen påpekt hennes adferdt ? Når hun sukker og himler med øynene.  "Hvorfor himler du med øynene "? "Hvorfor stirrer du så stygt på . . " " hvorfor snakker du til meg på den måten, det tonefallet er høres nedlatende "m.m. Da må hun svare for seg direkte istedenfor all de nonverbale hersketeknikkene. Hvis alle gjør det blir det ganske ubehagelig og vanskelig å holde på slik da det blir satt ord på og hun må svare for seg. 

Anonymkode: 3d163...886

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Eneste måten å omgåes slike på er å sette hardt mot hardt, selv om det blir ståk og styr av det. Er dere uenige, si det og vis det. Ta plass dere også. Overse barnslig oppførsel og argumenter på en saklig måte. 

Slik det er nå får hun jo bare regjere og holde på som hun vil. Hun kommer ikke til å bli bedre, heller verre, om ikke dere begynner å gi henne solid motstand der hvor det hører hjemme. 

Anonymkode: 081e3...39f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bekymret for barnet hennes.

Anonymkode: 1c80d...9a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har så mye makt som dere vil gi henne.  Har noen påpekt hennes adferdt ? Når hun sukker og himler med øynene.  "Hvorfor himler du med øynene "? "Hvorfor stirrer du så stygt på . . " " hvorfor snakker du til meg på den måten, det tonefallet er høres nedlatende "m.m. Da må hun svare for seg direkte istedenfor all de nonverbale hersketeknikkene. Hvis alle gjør det blir det ganske ubehagelig og vanskelig å holde på slik da det blir satt ord på og hun må svare for seg. 

Hvis jeg påpeker adferden bagatelliserer hun det og problemet er at hun da evner å snakke  meg ned slik at jeg føler meg dum og svigerforeldrene hennes ,hennes mann og barn især er selvsagt enig med dronningen.

Litt som keiserens nye klær,problemet finnes ikke og er liksom  oppkonstruert av meg. Som er så nærtagende stakkars.

Lenge siden forrige ballade men vil nødig havne i den situasjonen igjen.

Siden jeg vil treffe henne minst mulig er det sjelden jeg treffer henne nå annet enn i familiesettinger,dermed får jeg ikke hennes få,gamle. nære venner på tomannshånd,eller det er ikke naturlig for meg å kontakte dem om det. Tror at lojaliteten hos  dem er stor. Ganske enkelt for de våger ikke imøtegå henne.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det virker jo som du har med en psykopat å gjøre, da hun prøver å kontrollere hele gjengen. Har selv en svigerinne som er manipulerende, sender blikk og er ekkel så jeg vet hvor forpestrende det kan være.

Prøv å ignorere oppførsel du ikke liker. 

Når hun begynner, bare gå vekk. Bli opptatt med noe. 

Anonymkode: 6d446...725

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er prøvd og det hjelper ikke.

Da blir det umiddelbart misstemning og svigerforeldre er raske med å bryte inn og si: "Nå må dere være greie med hverandre,det blir så utrivelig når man skal være uvenner eller slik vil vi ikke ha det,dermed kneiser hun triumferende på nakken og riktig ranker seg,hun har da på en måte fått beskyttelse fra dem! De lukker øynene for  hva hun faktisk gjør  og mannen min jeg og ungene er i praksis undersåtter, og i de sosiale øyeblikkene så later de som alt er fryd og gammen!

Nå gruer jeg meg til neste gang jeg kommer til å treffe på henne for det blir vanskelig å ikke besøke de aldrende svigerforeldrene også som nekter å snakke om  det som et problem,og jeg prøver å besøke demm når jeg tror hun ikke kommer dit men plutselig står hun der, og jeg er ikke meg selv i dager etterpå.

Ja ,tenkt tanken jeg og om dette kan være psykopati eller narcissisme,eller lenge siden jeg tenkte dette for nå er jeg så lei og vil helst ikke tenke på det lenger . :/ 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt humor, men det er kanskje ikke en kunst som er så enkel å plustelig lære. Jeg hadde tatt det absurde og overdrevne i det hun sier og overdrevet det eller lagd en vits ut av det. Da er det heller ikke så lett å "ta deg" på det, for du kan si at det "var jo bare en spøk". 

Anonymkode: 25651...d70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor hun alene med barnet sitt (evt flere barn)?

Hvordan behandler hun barnet/ barna sine?

Om hun bor med mann/ far til barna, hvordan reagerer han på hennes oppførsel?

Selv om hun behandler barnet/ barna fint med dere til stede, kan det hende at hun skader de når hun er alene med de.

Anonymkode: 1c80d...9a2

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg påpeker adferden bagatelliserer hun det og problemet er at hun da evner å snakke  meg ned slik at jeg føler meg dum og svigerforeldrene hennes ,hennes mann og barn især er selvsagt enig med dronningen.

Litt som keiserens nye klær,problemet finnes ikke og er liksom  oppkonstruert av meg. Som er så nærtagende stakkars.

Lenge siden forrige ballade men vil nødig havne i den situasjonen igjen.

Siden jeg vil treffe henne minst mulig er det sjelden jeg treffer henne nå annet enn i familiesettinger,dermed får jeg ikke hennes få,gamle. nære venner på tomannshånd,eller det er ikke naturlig for meg å kontakte dem om det. Tror at lojaliteten hos  dem er stor. Ganske enkelt for de våger ikke imøtegå henne.

Ts

Dere lar henne faktisk holde på da 

Anonymkode: c2183...e33

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er prøvd og det hjelper ikke.

Da blir det umiddelbart misstemning og svigerforeldre er raske med å bryte inn og si: "Nå må dere være greie med hverandre,det blir så utrivelig når man skal være uvenner eller slik vil vi ikke ha det,dermed kneiser hun triumferende på nakken og riktig ranker seg,hun har da på en måte fått beskyttelse fra dem! De lukker øynene for  hva hun faktisk gjør  og mannen min jeg og ungene er i praksis undersåtter, og i de sosiale øyeblikkene så later de som alt er fryd og gammen!

Nå gruer jeg meg til neste gang jeg kommer til å treffe på henne for det blir vanskelig å ikke besøke de aldrende svigerforeldrene også som nekter å snakke om  det som et problem,og jeg prøver å besøke demm når jeg tror hun ikke kommer dit men plutselig står hun der, og jeg er ikke meg selv i dager etterpå.

Ja ,tenkt tanken jeg og om dette kan være psykopati eller narcissisme,eller lenge siden jeg tenkte dette for nå er jeg så lei og vil helst ikke tenke på det lenger . :/ 

Ts

Løs problemene dere selv da! Dere i mellom uten å blande inn mamma og pappa!

Anonymkode: c2183...e33

Skrevet

Hvorfor setter du henne ikke bare på plass, TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...