Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det det offentlige eller arbeidsgiver man får penger av når man er ute i fødselspermisjon?

Grunnen til at jeg spør er som følger: Jeg er ansatt i et knøttlite, privat forskningsfirma som er avhengig av investorstøtte for å kunne holde det gående. Dermed kan ikke sjefen min ansette meg for mer enn et halvår av gangen siden hun ikke helt vet hvor lenge hun har råd til å lønne meg. Samtidig er jeg over 30 år, og skal jeg ha barn kan jeg ikke vente særlig mye lenger. Jeg vet ikke hvordan sjefen min stiller seg til at jeg er ute i permisjon i månedsvis, men om hun i tillegg må betale meg de månedene jeg er borte tror jeg hun føler seg tvunget til å ikke forlenge kontrakten min når den går ut. Altså kan jeg risikere å bli arbeidsledig enten rett før fødsel eller mens jeg er i permisjon. Dermed bør jeg vel vurdere å finne en annen, fast jobb før jeg planlegger barn.

Jeg aner ingenting om sånne ting, så jeg håper noen har noen gode innspill til meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det offentlige som betaler.

Opp til en viss grense, dersom du tjener mer enn dette er det noen arbeidsgivere som tilbyr seg å betale mellomlegget, men det er selvfølgelig ikke pålagt.

Skrevet

Trygdekontoret betaler pengene, men det er arbeidsgiver som utbetaler lønnen din. Så får de pengene refundert fra trygdekassen.

Skrevet
Trygdekontoret betaler pengene, men det er arbeidsgiver som utbetaler lønnen din. Så får de pengene refundert fra trygdekassen.

Nope. Det er også valgfritt. Mange kvinner og menn i fødselspermisjon får permisjonspengene rett fra trygdekontoret.

Skrevet

Jeg får fødselepengene rett fra trygdekontoret.

Skrevet

Hvis arbeidsgiver utbetaler fødselspengene får du også fullt feriepengetillegg. Jeg fikk utbetalt fødselspengene fra trygdekontoret og fikk dermed bare delvis feriepenger :-( , så ikke gi deg med en gang!

Arbeidsgiver får refusjon fra trygdekontoret en gang i måneden, inntil 6 G. Se www.trygdeetaten.no

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette varierer etter tariffavtalene, eventuelt hva du avtaler med arbeidsgiver.

I utgangspunktet er det Trygdekontoret som dekker fødselspengene. Disse utbetales da med visse begrensninger oppad. For mange bedrifter er det tariffestet at arbeidsgiver utbetaler fødselspenger (=lønn) i perioden for så å kreve refusjon hos trygdekontoret. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg rett og slett spurt arbeidsgiver hvordan de håndterer slike saker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...