Gå til innhold

Månedlige utgifter til bolig (lån og/eller fellesutgifter)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par som tjener helt "midt på treet" for folk i Oslo, litt i overkant av 600.000 pr år før skatt. Vi har rundt 26.000 i måneden i boligutgifter (altså direkte utgifter, ikke vedlikeholdsutgifter osv), dette inkluderer boliglån, kommunale avgifter osv.

Selv synes vi ikke dette er spesielt mye (altså jo, det er jo mye penger, men vi har likevel mye å gå på, vi kunne ha betalt enda mer i boligutgifter hver måned, og slik ståa er nå har vi relativt romslig økonomi også til alt mulig annet vi bruker penger på), men flere vennepar av oss (med ca tilsvarende lønninger) synes vi har helt hinsides høye boligutgifter.

Er det virkelig så voldsomt med 26.000 kr pr måned til bolig når man bor i en storby? Hva har dere andre med gjennomsnittslønninger i Oslo i boligutgifter pr måned?

Anonymkode: 8d638...48f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er helt sinnsykt mye. Jeg betaler 12.000 i måneden for fellesutgifter og lån. Ikke i Oslo da, men i en av landets andre ''storbyer''.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker du svar fra folk med en gitt type bolig? Selv har jeg mye lavere utgifter enn dere, men jeg er enslig og bor i en borettslagsleilighet...

Anonymkode: dd1f7...d21

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker du svar fra folk med en gitt type bolig? Selv har jeg mye lavere utgifter enn dere, men jeg er enslig og bor i en borettslagsleilighet...

Jeg tenker egentlig at type bolig ikke har så mye å si, selvsagt sett bort i fra at man ved en enebolig ofte vil ha en del høyere vedlikeholdsutgifter enn i en borettslagsbolig. Men siden jeg her kun har tatt med de månedlige, løpende utgiftene vi har, altså boliglån og fellesutgifter er det jo interessant å sammenligne med andres løpende utgifter uavhengig av hva slags type bolig man har.

Det er forøvrig delvis frivillig at vi har såpass høye utgifter, vi betaler ned på boliglånet raskere enn vi må sånn at vi er litt sikret dersom renten begynner å stige (som den jo vil gjøre på et tidspunkt). Hvis vi hadde betalt ned lånet i "normal" takt hadde vi vel ligget på rundt 20.000 i måneden totalt i boligutgifter. Men selv det synes alg

AnonymBruker
Skrevet

TS over her også, deler av innlegget mitt forsvant: Men iallfall mener vennene våre at også 20.000 kr er ganske høye boligutgifter- noe vi i grunnen ikke er enig i sett i lys av at det er dyrt å bo i Oslo (og at gjennomsnittslønningene her uansett er høyere). Men hvis de to svarene som har kommet her foreløpig er representative, stemmer det kanskje at vi har "unormalt" høye boligutgifter, da.

Skrevet

Spørs jo hvor mye lån man har. Det er vel det som utgjør største delen av boutgiftene hos dere.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Jeg betaler 5300 for fellesutgifter og lån.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du da uten strøm og vann?

Har 8000 i utgifter tilknyttet lån.

Ellers 1000 pr mnd på strøm og nettleie, ca 5000 i året på vann og avløp og ca 3500 i året på renovasjon.

Så i underkant av 10,000 pr mnd da. Bor 30 min fra Oslo.

Anonymkode: 84ce3...778

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker egentlig at type bolig ikke har så mye å si, selvsagt sett bort i fra at man ved en enebolig ofte vil ha en del høyere vedlikeholdsutgifter enn i en borettslagsbolig. Men siden jeg her kun har tatt med de månedlige, løpende utgiftene vi har, altså boliglån og fellesutgifter er det jo interessant å sammenligne med andres løpende utgifter uavhengig av hva slags type bolig man har.

Det er forøvrig delvis frivillig at vi har såpass høye utgifter, vi betaler ned på boliglånet raskere enn vi må sånn at vi er litt sikret dersom renten begynner å stige (som den jo vil gjøre på et tidspunkt). Hvis vi hadde betalt ned lånet i "normal" takt hadde vi vel ligget på rundt 20.000 i måneden totalt i boligutgifter. Men selv det synes alg

Ok. I så fall betaler jeg ca. 11 000 i måneden for lån og fellesutgifter.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et par som tjener helt "midt på treet" for folk i Oslo, litt i overkant av 600.000 pr år før skatt. Vi har rundt 26.000 i måneden i boligutgifter (altså direkte utgifter, ikke vedlikeholdsutgifter osv), dette inkluderer boliglån, kommunale avgifter osv.

Selv synes vi ikke dette er spesielt mye (altså jo, det er jo mye penger, men vi har likevel mye å gå på, vi kunne ha betalt enda mer i boligutgifter hver måned, og slik ståa er nå har vi relativt romslig økonomi også til alt mulig annet vi bruker penger på), men flere vennepar av oss (med ca tilsvarende lønninger) synes vi har helt hinsides høye boligutgifter.

Er det virkelig så voldsomt med 26.000 kr pr måned til bolig når man bor i en storby? Hva har dere andre med gjennomsnittslønninger i Oslo i boligutgifter pr måned?

Tjener dere 600.000 hver, eller til sammen?:klo:

Hvis det er hver, så klarer dere vel greit å betjene lånet, men tror det er noe mer enn normalen i boutgifter. Dere velger jo selv hva dere vil bruke pengene på :) 

Anonymkode: 0ba57...033

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tjener dere 600.000 hver, eller til sammen?:klo:

Hvis det er hver, så klarer dere vel greit å betjene lånet, men tror det er noe mer enn normalen i boutgifter. Dere velger jo selv hva dere vil bruke pengene på :) 

Ja, vi tjener rett i overkant av 600.000 hver, totalt har vi vel ca 1,3 mill pr år før skatt inkludert bonuser.

Jo, jeg skjønner jo nå at vi tydeligvis har veldig høye boligutgifter, men da skjønner jeg faktisk nesten ikke helt hva alle andre bruker pengene sine på :ler: Vi har nærmere 70.000 utbetalt pr måned, så selv etter at boliglånet, bilutgifter og studielån er betalt føler jeg vi har det veldig romslig.

Men vi sparer jo ikke mer enn 2-3000 pr måned, det er jo selvsagt mulig at mange velger å heller spare mye mer enn oss. Vi ser nedbetaling av boliglånet også litt som sparing/pensjonssparing, vi har en stor og dyr bolig som vi kan selge den dagen vi blir gamle og trenger penger til å finansiere pensjonisttilværelsen. Men ja, skjønner jo selvsagt at folk prioriterer forskjellig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler ca 10 000,- i mnd (lån pluss fellesutgifter). Leilighet innenfor ring 3. Så ja, jeg syntes dere har ekstremt høye boutgifter! Inntekt på 500 000,- året.

Lurer også som vedkommende over her, om 600 000,- er totalt eller per person. Er jo ganske relevant...

Anonymkode: 290af...391

Gjest Ingenting2
Skrevet

Bor i Oslo og betaler 14' for lån, felleskost og strøm. Har stor leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men da skjønner jeg faktisk nesten ikke helt hva alle andre bruker pengene sine på

Det lurer jeg også på!

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo, par, samlet inntekt 870 000, månedlige boutgifter 12000,- (husleie, lån, strøm) Bor i borettslag. 

Men det er kjempelite, og jeg tror nok det er normalt å betale mye mer. Og det skal vi og gjøre, for snart tar vi opp mer lån og kjøper ny leilighet. Det jeg tenker på som "normalt" i Oslo er mellom 15 og 20 000 i måneden for par- sikkert mer også for noen. Kommer jo an på  hva man tjener og har råd til og hvor lenge siden det er man kjøpte.

Anonymkode: fb3a8...d91

AnonymBruker
Skrevet

Vi ligger på 25000 og jeg syntes det er mye. Vi har ca. 1.1 i felles inntekt

Anonymkode: b003b...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene og har 15000kr i boutgifter (boliglån + fellesutgifter) hver måned. Tjener ca. 560 000 i året før skatt. Synes det er helt greit, med tanke på at jeg et førstegangskjøper og i begynnelsen av 20 årene. Boligen min er nedbetalt når jeg er rundt 40 år gammel. 

Anonymkode: 546bd...ddb

Skrevet

Syns ikke det er uhorvelig mye, men det er nok mer enn snittet.

Hvis dere bor i sameie og har et par tusen pr mnd i fellesutgifter, og i tillegg 15000-20000 i kommunale avgifter i året, går det jo også en del der. Si at dere da betaler ca 22' i mnd i renter og avdrag på lånet, med DNBs lånekalkulator angir dette boliglån på 4,8 mill, rente 2,65%

Med deres totalinntekt på 1,3 er det ikke høyt for dere, selv om det er høyt for andre. 

Skulle renten gå opp med 5% til 7,65% betaler dere ca 36' i mnd - ja, det blir trangere, men dere bør fortsatt klare det, sålenge dere beholder jobbene

AnonymBruker
Skrevet

Bor ikke i Oslo, men vi har samlet inntekt på ca 1,1 million og månedlig betaler vi 16 000 i boliglån (renter/avdrag), strøm, kommunale avgifter og forsikring for enebolig. Synes egentlig dette er mer enn nok. Må legge til at vi har veldig god råd til alt annet vi skulle ønske oss (har heller ikke billån). 

Anonymkode: d9125...028

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi tjener rett i overkant av 600.000 hver, totalt har vi vel ca 1,3 mill pr år før skatt inkludert bonuser.

Jo, jeg skjønner jo nå at vi tydeligvis har veldig høye boligutgifter, men da skjønner jeg faktisk nesten ikke helt hva alle andre bruker pengene sine på :ler: Vi har nærmere 70.000 utbetalt pr måned, så selv etter at boliglånet, bilutgifter og studielån er betalt føler jeg vi har det veldig romslig.

Men vi sparer jo ikke mer enn 2-3000 pr måned, det er jo selvsagt mulig at mange velger å heller spare mye mer enn oss. Vi ser nedbetaling av boliglånet også litt som sparing/pensjonssparing, vi har en stor og dyr bolig som vi kan selge den dagen vi blir gamle og trenger penger til å finansiere pensjonisttilværelsen. Men ja, skjønner jo selvsagt at folk prioriterer forskjellig.

Altså, det er forferdelig mange som sløser på på det ene og det andre unødvendige hver eneste måned og folk har jo forskjellige preferanser. Men så lenge dere synes dere har det fint og trives sånn som dere gjør nå, så bare fortsett sånn. Det er sykt mye smartere å bare betale ned så mye som mulig på boliglånet når man har mulighet til det :) . Det vil også lønne seg på lengre sikt, samt at dere vil spare hinsides mye i bare renter jo fortere dere betaler ned.

Vi gjør det samme som dere og får stadig høre det når temaet kommer opp blant vennene våres, at vi har høye utgifter. Jeg tenker bare at vi ikke kommer til å sitte med skjegget i postkassen hvis alt går nedover en dag, og da kommer jeg til klappe meg selv på skulderen meg for at vi valgte å betale ned så mye som mulig når vi hadde mulighet til det :). Vi har det romslig og da, sløser ikke på mye unødvendig ting og tang, men prioriterer gode måltider og ferier :) 

Anonymkode: 4fb42...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...