Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle servere tapas når jentegjengen kommer på besøk. Noen som har forslag og eventuelt oppskriter på retter de har lyst til å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stod på kjøkkenet i 8 timer på lørdag - det var virkelig verdt det - skikkelig godt.

Skrevet

Potetbåter og aioli og nybakt brød er godt. Friske små tomater. Fylte oliven. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fellar skrev:

Tenkte jeg skulle servere tapas når jentegjengen kommer på besøk. Noen som har forslag og eventuelt oppskriter på retter de har lyst til å dele med meg?

Spansk omelett

Aioli

Spansk spekemat

Kjøttboller i salsa

Manchego ost

Med andre ord alt som er spansk og ikke typisk norske koldtbord-retter.

Anonymkode: c98bc...08c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å lage tapas tar tid, som i mange, mange timer.  Spanske kjøttboller er noe du kan lage på forhånd og fryse ned slik du bare kan varme de i en tomatsaus rett før gjestene kommer. Oppskrift er jeg dårlig på, blander bare kjøttdeig, karbonadedeig, hakket hvitløk/persille/parmesan og salt/pepper, sper med litt melk eller egg alt ettersom. 

Lag tomatsaus dagen før: fres finhakket hvitløk, ha i hermetiske tomater og en dæsj sukker.  La dette koke en god time, smak til med salt og pepper. 

Dressing kan du lage dagen før: enten hjemmelaget aioli eller blande rømme og majones med hvitløk, salt/pepper og kanskje en dæsj sitron. 

Scampi kan du marinere dagen før og steke kvelden før, de er like gode kald og da slipper du stress med å stå å passe på de få minuttene de skal varmes. 

Spansk omelett kan forbredes dagen i forveien, stek poteter og løk slik du bare tilsetter dette eggeblanding dagen det skal serveres. 

Potetbåter kan også stekes dagen i forveien og bare varmes opp.

Mariner kylling og stek kyllingspyd (kan serveres kalde eller bare lunkes kjapt i ovnen dagen etter)

Dadler surret i bacon

Samme dag du skal ha gjester:

Lag foccatiabrød på formiddagen.

Spansk skinke og ost danderes pent med feks basilikum, olje og nykvernet pepper over. Kan stå noen timer i kjøleskap, ha bare olje over rett før servering. 

Lag spansk omelett ferdig

Varm tomatsaus og legg i de tinte kjøttbollene

Varm ev kyllingspyd

Lag en grønn salat

Legg oliven i skåler

Har erfart at jo mer man får laget dagen i forveien, jo mer avslappet blir man selve dagen. Tapas tar tid, og man kan gjøre ting mye lettere ved å handle inn og vaske hus torsdag. Lage mest mulig mat fredag og gjerne dekke bord, slik man lørdag kan ta i mot gjestene uten å ha vasket hus og stått på kjøkkenet i 8-10 timer..... 

Er dere mange er det ingenting i veien for å lage en form eller gryterett man fryser ned i forveien som bare trenger et oppkok. 

Anonymkode: 8884f...4bb

• Liker 2
Skrevet

Tomatsausen kan lages i god tid, fryses og varmes opp selve dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Er tapas en kald rett? Skal alt serveres kaldt? 

Anonymkode: 0d970...6a8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, QQbaby skrev:

Nei

Så positiv i alle tråder 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så positiv i alle tråder 

Takk :lillesky2:

kalles ærlighet ;)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tapas er egentlig matrester, eller en haug småretter, som kan serveres både varmt eller kaldt. Smak og behag. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lammelåret skrev:

Tapas er egentlig matrester, eller en haug småretter, som kan serveres både varmt eller kaldt. Smak og behag. 

Okei spennende! Takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet

Løkringer går an å ha da :laugh:

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i Spania mange ganger i året, og spiser som regel litt tapas hver gang. Tapas var opprinnelig noe man serverte til drikke, dvs småretter/finermat som oliven, oster, en skinkebit osv. Jeg tror at så mye som 70% av de smårettene jeg har fått servert har vært kaldt, mens det er kun noe som serveres varmt. 

Anonymkode: 8884f...4bb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...