Gå til innhold

Kreve omplassering pga sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen her som har fremmet krav til arbeidsgiver ang omplassering grunnet sykdom?

Jeg er sykemeldt, men kan ikke gå tilbake til nåværende stilling pga helsen. Jobber i kommunal sektor. Jeg vet det er muligheter for annet arbeid i kommunen som passer min helse og som jeg er kvalifisert for.

Hvordan går jeg fram for å kreve dette? Arbeidsgiver har vært svært tilbakeholden, og nav er nå koblet inn for å hjelpe meg. Men jeg mener arbeidsgiver plikter å gi meg annet arbeid. 

Anonymkode: dbbcb...e9b

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Arbeidsgiver har et ansvar for tilrettelegging i forbindelse med sykemeldte arbeidstakere. Hvor langt tilretteleggingsplikten går, avhenger av virksomheten man er ansatt i. En kommune har derfor et langt større ansvar for tilrettelegging enn en produksjonsbedrift med fem ansatte. Dette selvsagt fordi jo større arbeidsgiveren er, og jo flere ulike ting arbeidsgiver driver med, jo flere muligheter har man for å kunne tilby arbeidstakeren alternative oppgaver. Da jeg jobbet i kommunal sektor, var det i alle fall helt vanlig å forsøke å finne alternative stillinger innenfor andre kommunale enheter dersom en arbeidstaker var sykemeldt og ikke kunne komme tilbake til den jobben han eller hun hadde. Du bør kontakte fagforbundet ditt i tillegg til de du allerede har involvert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...