Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet søknadsfristen for høyere utdanning har utgått (og jeg har søkt), men det nærmer seg nå sommer og siste frist for omprioritering av ønsker, og jeg trenger litt veiledning fra noen her inne!

Saken er at jeg går førsteår i sosialt arbeid og sitter nå med en liten klump i magen da jeg ikke vet om dette er rett valg. Samtidig har jeg kikket masse (veldig masse) på andre muligheter, uten å finne noe spesielt appellerende. Men det jeg sitter med er i stor grad generell informasjon fra universitetssider og andre kilder, ikke personlige erfaringer - noe jeg søker her! :)

Har forstått det slik at man med bachelor i sosialt arbeid kan forvente å få jobb enten i barnevernstjenesten (som bv.kurator), på krisesenter i en eller annen stilling, en eller annen form for offentlig saksbehandling (NAV, ellers i kommunen kanskje) eller f.eks i barnehage. Sistnevnte frister ikke så mye for meg som mann. Miljøterapeut er vel også en mulighet, del gjerne erfaringer den som har. 

Noen her utdannet sosionom (e.l. bachelor i humaniora) i noen av nevnte stillinger som kan komme med litt egne ærlige erfaringer og tips? Spesielt barnevernstjenesten virker for meg å være aktuell etter endt utdanning i så fall. 

Barnevern, hvordan er lønnen for saksbehandlere her i en vanlig kommune? Er det nok til å leve greit og ha litt til overs for ferie en gang iblant? Man har slik at man klarer seg fint liksom?

Hvordan er arbeids"turnusen" (kanskje ikke turnus i det offentlige barnevern) og selvfølgelig, hvordan er arbeidet i seg selv? Hvordan er arbeidsdagen lagt opp?

Hvordan er (om det er i det hele tatt) mulighetene for opprykk til andre stillinger (kanskje mer administrative, lederstilling?) etter mange års erfaring? 

Setter pris på om noen med litt kunnskap om dette kan dele noen tanker til en frustrert student! 

Endret av Hesitation
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange sosionomer jobber innenfor NAV/forvaltning, men det er også mange med denne utdannelsen som jobber i ulike institusjoner/boliger innenfor barnevern, rus, psykisk helsevern og kriminalomsorg. 

Etter hvert vil du kunne kvalifisere seg til mellomleder/lederstillinger innenfor samme fagfelt når du blir mer erfaren. Eventuelt kan du supplere med videreutdanning innen ledelse eller den delen av fagfeltet som viser seg å interessere deg mest.

Når det gjelder arbeidstider, lønn osv betinger dette av mange ulike forhold, og ikke minst hvilken type virksomhet du jobber innenfor. Medleverturnus er ikke helt uvanlig dersom man jobber på barnevernsinstitusjon, man jobber da noen dager (hele døgnet) og har noen døgn fri (feks 3-7-4-7). Dette varierer veldig fra arbeidssted til arbeidssted. Med medleverturnus (og turnus generelt), tjener man jo en hel del ekstra på grunn av ubekvem arbeidstid.

Som mann har du nok et fortrinn. Det er mange flere kvinner enn menn i fagfeltet, og min erfaring er at menn derfor er relativt attraktive på dette arbeidsmarkedet. 

Hilsen sosionom (bachelor i sos. arbeid med ca ti års erfaring)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosionom, er dame, merker det at menn er mer attraktive i arbeidsmarkedet ;) sliter med å få meg jobb som sosionom, selv med 7 års erfaring som leder.

Anonymkode: f859d...b55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...