Gå til innhold

Pus maser så voldsomt. Mulig å få henne til å slutte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Så jeg har ei lita kastrert kattefrøken på snart 2 år. Hun får lov til å gå ut og inn så mye hun vil selv når vi er hjemme, men vi har ikke katteluke og må åpne døren selv. Altså skal hun være inne når vi er på jobb, skole, handleturer og slikt og om natten. Det er to store katter i nabolaget som bøller fælt med henne, og vi synes vi skal kunne slippe henne inn om hun trenger det, og så er hun mørk og vil neppe synes om hun skulle vandre på veien om natta.

I det siste har hun begynt å mase noe helt vanvittig om kveldene (eller natta, sånn ca. i 10-11 tiden), og har også begynt å mase når vi skal bort. Vi har bestemt oss for å ikke slippe henne ut når hun maser. (Altså når hun mjauer i ett uten opphold).

Nå i skrivende stund har hun sittet å mjauet i to timer i strekk. Faen hun gir seg ikke!

Hun har jo lov, men ikke alltid. Hvordan får vi slutt på maset?

Hun har også fått den uvanen at hun løper ut i 2 minutter, så skal hun inn i 30-40 sekunder, og så ut i 2 minutter igjen og så inn igjen osv. når det er uvær ute. Virker som at hun ikke forstår at det kan være vindstille og varmt inne, mens det blåser og er kaldt ute, men hun er jo bare en katt. Litt vanskelig konsept å forklare for henne. Den andre katten vi har virker til å forstå dette da. Eller kan det være at han bare synes det er trygt å koselig å være inne siden han har vært innekatt tidligere? 

Det er ikke aktuelt å skaffe en katteluke. Vi er begge studenter og har ikke råd til det enda (da inkluderer vi ny dør i boligbyggelaget sin standard til vi skal flytte ut igjen). Vi skal bare bo her i toppen to år til.

Beklager at det ble litt langt.

Anonymkode: c4ff2...eb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en slik kattefrøken. Jeg har kapitulert. Har vinduene åpne når været tillater det (så hun kan ut når jeg er på jobb), og står opp midt på natten får å slippe henne ut. Lar da vinduet stå litt åpent.

Gjest førstedamen
Skrevet

Det er vår, klart pus vil mer ut da ☺

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to katter. Den ene katten vår var ganske masete før da han var vant til å gå ut og inn som han ville. Da jeg og samboer flyttet sammen og i ny leilighet var det ikke lenger ett alternativ å la han være ute på natten mer. Omveltningen ble ikke mottatt på en god måte. Her fungerte det å ta han med inn på soverommet på kvelden. Han var ganske irriterende i begynnelsen, men etterhvert skjønte han at det ikke hjalp. Nå sover han hele natten i senga sammen med oss. Ulempen med dette er at han tar veldig stor plass i senga. Men jeg skjønner jo at ikke alle synes det er så stas å ha kjæledyrene i senga da. 

Anonymkode: 77bea...140

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Har også en slik kattefrøken. Jeg har kapitulert. Har vinduene åpne når været tillater det (så hun kan ut når jeg er på jobb), og står opp midt på natten får å slippe henne ut. Lar da vinduet stå litt åpent.

Er ikke dere redde for innbrudd? 

1 time siden, førstedamen skrev:

Det er vår, klart pus vil mer ut da ☺

Ja, klart det, men hun var da ikke så pass i fjor :P

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to katter. Den ene katten vår var ganske masete før da han var vant til å gå ut og inn som han ville. Da jeg og samboer flyttet sammen og i ny leilighet var det ikke lenger ett alternativ å la han være ute på natten mer. Omveltningen ble ikke mottatt på en god måte. Her fungerte det å ta han med inn på soverommet på kvelden. Han var ganske irriterende i begynnelsen, men etterhvert skjønte han at det ikke hjalp. Nå sover han hele natten i senga sammen med oss. Ulempen med dette er at han tar veldig stor plass i senga. Men jeg skjønner jo at ikke alle synes det er så stas å ha kjæledyrene i senga da. 

Anonymkode: 77bea...140

Han ene katten sover ofte i senga, men han er en skikkelig bamse så det er bare å flytte på han, så begynner han å male. Herlig katt. Hun jeg skriver om i HI blir litt for vilter. Det blir som å legge et villt ekorn i senga og håpe på det beste. Håper litt på at hun vokser det ifra seg XD.

Hun gir seg ca en time etter at vi har lagt oss, og da legger hun seg selv, og sover helt til en av oss står opp. Ellers så er hun så og si helt i hundre hele dønet. Hun herjer helt til hun styrter. Etter at jeg skrev HI så mjauet hun en halvtime til før hun ret og slett sovnet.

--

De har begge masse leker også som blir brukt flittig, forresten. Hun mangler ikke på utstyr inne.

-TS

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dere redde for innbrudd? 

Rolig område, og litt skjult vindu. Har uansett ingen dyre ting. Sofaen og sengen er litt tung å stjele, ellers er vel det mest verdifulle en sekk kattemat til 500 kr.

Kan dere kanskje gå tur med katten på kvelden? Slite henne litt ut?

AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt en sånn "fiskepinne"-katteleke og lekt en time eller to før dere legger dere. Noen katter ønsker mer oppmerksomhet og tid med eierne sine enn andre. Mulig hun er veldig rastløs og trenger stimuli. Du kan også kjøpe noe kattesnacks og gjemme så hun lærer seg at hun kan lete etter. Eller begynne å lære henne triks med en clicker. Kjøpe aktiviseringsleker for katt kan også være en mulighet. Sette det frem på kvelden et par timer før leggetid og gjem det når hun går lei

Anonymkode: 603b8...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...