Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Driver og søker ny jobb for tiden, og i den forbindelse har jeg tatt et par telefoner til de som ansetter. En arbeidsplass ringte jeg mandag før påske, fikk ikke noe svar og ble heller ikke oppringt. Ringte igjen torsdag etter påske, fikk da svar. Ringte en annen arbeidsplass i går, fikk ikke svar og ble ikke oppringt. Er dette vanlig? Jeg bruker å ringe opp igjen folk som har ringt meg når jeg ser ubesvart anrop. Og når du i tillegg har ansvar for ansettelser, er det ikke da normalt å ta telefonen? Må jeg være en telefonterrorist for å få tak i disse menneskene?

Anonymkode: 20b8d...dc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ringer ikke alltid opp igjen fremmede nummer, de fleste ringer flere ganger om det er viktig, eller sender mail/sms. 
Spesielt i ansettelsesprosesser, hvor det kan være 400 søkere, og om 50% ringer for å spørre om noe, så er det 200 samtaler...
Og veldig veldig mange ringer for å si i fra at dem har søkt, spørre om søknad er mottatt, om når dem kan forvente svar, eller noe annet som er bortkastet tid for den som ansetter. Om bare 50 stk ringer med sånne spørsmål, og samtalene tar 3 minutter pr samtale, så er det alene 2,5 timer bortkastet tid, pluss 50 forstyrrelser i arbeid, som gjør at enda mer tid forsvinner. 
Har du noe relevant å spørre om, så send en mail istedet. 
Nå vet jeg ikke hvilken bransje du søker i, eller hvilken by, men det er generelt veldig mange søkere pr stilling, og veldig mange som skal ansette har en jobb dem skal gjøre ved siden av ansettelsesprosessen i tillegg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tenkt over at man kanskje sitter med 50 ubesvarte anrop, det er et godt poeng :) jeg søker nok i en bransje hvor det fort kan være en del søkere, så absolutt mulig at det bare er for mange som ringer. Det er ikke oppgitt noen mail i utlysningen, og selve søknaden sendes gjennom et system, type jobbnorge.no. Kanskje jeg ringte på et litt dumt tidspunkt, får bare prøve igjen da.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt over at man kanskje sitter med 50 ubesvarte anrop, det er et godt poeng :) jeg søker nok i en bransje hvor det fort kan være en del søkere, så absolutt mulig at det bare er for mange som ringer. Det er ikke oppgitt noen mail i utlysningen, og selve søknaden sendes gjennom et system, type jobbnorge.no. Kanskje jeg ringte på et litt dumt tidspunkt, får bare prøve igjen da.

men som sagt, du bør ha noe relevant å spørre om. 
stiller du spørsmål som egentlig kommer fram i utlysningen, eller som du kan finne svaret på på hjemmesiden til bedriften, eller lignende, så kan det telle negativt å ringe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke annonsen liggende på finn? Der kan du sende melding til arbeidsgiver.

Jeg foretrekker at jobbsøkere sender meg en mail heller enn å ringe. Som personen over sier, det kan bli veldig mange unødvendige telefoner! For veldig mange av telefonene er unødvendige..

Anonymkode: 758e6...9dc

AnonymBruker
Skrevet

Ringer aldri for å høre om de jeg har søkt jobb hos, gjør jobben sin.

Anonymkode: a7c9a...83d

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, _popcorn_ skrev:

men som sagt, du bør ha noe relevant å spørre om. 
stiller du spørsmål som egentlig kommer fram i utlysningen, eller som du kan finne svaret på på hjemmesiden til bedriften, eller lignende, så kan det telle negativt å ringe. 

Det er noe som fremstår veldig uklart i annonsen (har også diskutert med andre), så jeg mener spørsmålet er relevant nok til å ringe :) 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke annonsen liggende på finn? Der kan du sende melding til arbeidsgiver.

Jeg foretrekker at jobbsøkere sender meg en mail heller enn å ringe. Som personen over sier, det kan bli veldig mange unødvendige telefoner! For veldig mange av telefonene er unødvendige..

Anonymkode: 758e6...9dc

Som sagt, i annonsen linkes det videre til en sånn søkeside, altså er det kun per telefon jeg kan komme direkte i kontakt med personen som er oppgitt i annonsen.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som fremstår veldig uklart i annonsen (har også diskutert med andre), så jeg mener spørsmålet er relevant nok til å ringe :) 

Som sagt, i annonsen linkes det videre til en sånn søkeside, altså er det kun per telefon jeg kan komme direkte i kontakt med personen som er oppgitt i annonsen.

Men du vet hvilken bedrift du søker jobb hos?
99,9% av alle bedrifter jeg har vært borti, har epost-adresser på hjemmesidene eller facebook-sidene sine. om det er en slik [email protected] adresse, så kan man fortsatt sende dit å henvise til at det gjelder ansettelsesprosess, slik at sentralbord/resepsjon/whoever kan videresende til den riktige personen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til spørsmålet ditt om det ikke er vanlig å ringe opp til de man har ubesvart anrop fra, er mitt svar et høyt og rungende nei, og i alle fall fra ukjente nummer. For alt jeg vet, kan det være en person som bare har trykket feil tall. Jeg regner med at folk ringer opp igjen hvis de trenger å snakke med meg. Får jeg mange ubesvarte fra samme nummer, så søker jeg det kanskje opp for å sjekke, i fall det er fra sykehuset, brannvesenet eller liknende. 

Anonymkode: 9378c...12e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, _popcorn_ skrev:

Men du vet hvilken bedrift du søker jobb hos?
99,9% av alle bedrifter jeg har vært borti, har epost-adresser på hjemmesidene eller facebook-sidene sine. om det er en slik [email protected] adresse, så kan man fortsatt sende dit å henvise til at det gjelder ansettelsesprosess, slik at sentralbord/resepsjon/whoever kan videresende til den riktige personen.

Det er en jobb i offentlig organ, så å sende mail til [email protected] synes jeg ikke blir stort bedre egentlig. Er ikke sikkert de sitter og har oversikt over hvem som er ansvarlige for alle ansettelser innad i systemet. Det er tross alt snakk om ganske mange forskjellige avdelinger under samme tak. Regner med at det de oppgir i stillingsutlysningen er den måten man tar kontakt med vedkommende på :) det funket forøvrig fint å ringe på nytt etter et par dager, jeg fikk tak i denne personen.

Skrevet
På 25.4.2017 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Driver og søker ny jobb for tiden, og i den forbindelse har jeg tatt et par telefoner til de som ansetter. En arbeidsplass ringte jeg mandag før påske, fikk ikke noe svar og ble heller ikke oppringt. Ringte igjen torsdag etter påske, fikk da svar. Ringte en annen arbeidsplass i går, fikk ikke svar og ble ikke oppringt. Er dette vanlig? Jeg bruker å ringe opp igjen folk som har ringt meg når jeg ser ubesvart anrop. Og når du i tillegg har ansvar for ansettelser, er det ikke da normalt å ta telefonen? Må jeg være en telefonterrorist for å få tak i disse menneskene?

Min erfaring er at rekruttere ringer deg opp raskt om du er interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...