Gå til innhold

Hva vil notehals som peker ned si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt fersk på musikk. Og det står så mye forskjellig at jeg blir forvirra.

Så hva vil se notehals som peker ned si? Og hva vil det som peker opp si? 

Anonymkode: c0841...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt fersk på musikk. Og det står så mye forskjellig at jeg blir forvirra.

Så hva vil se notehals som peker ned si? Og hva vil det som peker opp si? 

Ts her. Jeg lærer meg piano foresten.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg lærer meg piano foresten.

Høyere toner peker ned :) Når du går fra A til B/H går halsen ned.

Noter.png.be29fa8fd9550d244e97337bfe01b781.png

Anonymkode: 3b309...e78

Skrevet (endret)

Tror ikke det har noen betydning. Er vanligere at halsen peker ned på toner fra B og oppover, men kan variere. Er utformingen av hals og fane som betyr noe, og plasseringa på skalaen.

Endret av Hurepoix
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hurepoix skrev:

Tror ikke det har noen betydning. Er vanligere på toner fra A og oppover, men kan variere. Er utformingen av hals og fane som betyr noe, og plasseringa på skalaen.

Nei, det betyr ikke annet enn at det er et tegn på hvor du skal trykke/hva du skal spille. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det betyr ikke annet enn at det er et tegn på hvor du skal trykke/hva du skal spille. 

Hvilken vei halsen peker har ikke betydning i seg selv, men er en pekepinn på om det er en høy eller lav tone.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kan det indikere hvilken hånd du skal spille med, men stort sett handler det bare om layout. D.v.s notebildet blir ryddigere når du bytter retning på halsen ved den midterste notelinjen (på den midterste linjen kan du velge om du vil sette halsen opp eller ned).

Anonymkode: d9435...9a1

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken vei halsen peker har ikke betydning i seg selv, men er en pekepinn på om det er en høy eller lav tone.

Jo, det har en betydning. Har du spilt i korps eller sammen med andre, i raskt tempo? Hvis du hadde delt ut noter der det var tilfeldig hvilken vei halsen pekte, hadde nesten ingen klart å spille. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har en betydning. Har du spilt i korps eller sammen med andre, i raskt tempo? Hvis du hadde delt ut noter der det var tilfeldig hvilken vei halsen pekte, hadde nesten ingen klart å spille. 

Har spilt i barneorkester og er enig i at retning på halsen gir en god pekepinn som hjelper å forutse omtrentlig hvilke toner det dreier seg om, men det er jo hodets plassering som avgjør, ikke halsen. Ser at pedagogiske noter sannsynligvis er nøyere med hvilken vei halsen peker, mens noter for profesjonelle musikere har mye mer kaos, særlig når du kommer til lange rader av åttendedelsnoter, sekstendelsnoter osv. med mange faner osv.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har spilt i orkester og er enig i at retning på halsen gir en god pekepinn som hjelper å forutse omtrentlig hvilke toner det dreier seg om, men det er jo hodets plassering som avgjør, ikke halsen. Ser at pedagogiske noter sannsynligvis er nøyere med hvilken vei halsen peker, mens noter for profesjonelle musikere har mye mer kaos, særlig når du kommer til lange rader av firedelsnoter, åttendedelsnoter osv. med mange faner osv.

Og jo flere noter du skal spille, jo viktigere er det at de er tegnet korrekt. Du kan ikke tegne en g-nøkkel som en halvveis f-nøkkel og si: "det burde du skjønt". 

Noter er noter, de skal være nedtegnet korrekt. 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo flere noter du skal spille, jo viktigere er det at de er tegnet korrekt. Du kan ikke tegne en g-nøkkel som en halvveis f-nøkkel og si: "det burde du skjønt". 

Noter er noter, de skal være nedtegnet korrekt. 

Er jo tydeligvis du som aldri har spilt sammenbundne åttendelsnoter eller sektendelsnoter, hvor en åttendels G plutselig har halsen nedover, fordi den står sammen med H og høye Cer, Fer og Eer. Google litt noter og du vil legge merke til dette.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger kan det indikere hvilken hånd du skal spille med, men stort sett handler det bare om layout. D.v.s notebildet blir ryddigere når du bytter retning på halsen ved den midterste notelinjen (på den midterste linjen kan du velge om du vil sette halsen opp eller ned).

Anonymkode: d9435...9a1

Helt enig!

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Der det er én stemme, er det bare praktiske hensyn som avgjør hvilken vei halsen peker.

Er det flere stemmer, indikerer retningen på halsen hvilken stemme den tilhørende noten tilhører. Typisk er firstemmig sats på to systemer:

Øverste system, g-nøkkel: 1. stemme har halsene oppover, 2. stemme har halsene nedover

Nederste system, f-nøkkel: 3. stemme har halsene oppover, 4. stemme har halsene nedover.

Ved flere enn 2 stemmer pr. system, må man bruke litt mer common sense, men grunnprinsippet er som beskrevet over. Følger man de enkle prinsippene, er det også lett å se når stemmer krysser hverandre (ikke så aktuelt for klaverstemmer). I en kompleks sats vil det alltid bli kompromisser i notasjonen. Hovedprinsiopet er at det skal være så enkelt som mulig å lese.

Anonymkode: f6eb5...655

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...