Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min siste salgsjobb varte i 6 mnd nå siden januar,- og sjefen der er veldig stor i kjeften mot oss ansatte, blandt annet en av årsakene til at jeg ønsket å slutte. Vi har likevel en god overfladisk tone, derav har jeg attesten hans. MEN selskapet jeg søker jobb i nå og skal på intervju hos ber om referanse. 

Sist gang jeg ba om han kunne være det, begynte han å diskutere med meg! At han trodde jeg hadde landet en jobb. (Altså da hadde jeg ikke kontaktet han da dumb ass.) 

Noen som også er usikre på å bruke sin referanse,- eller kontakte samme referansen igjen for å spørre om å væære referanse? :P Hva gjør dere da? 

Anonymkode: a7d93...a0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du en kollega som har noe fint å si om deg kan du oppgi hen som referanse:) Dersom den som intervjuer deg lurer på hvorfor sjefen ikke er oppsatt som referanse kan du si noe sånt som at dere har hatt kommunikasjonsutfordringer dere i mellom eller at vedkommende av uvisse årsaker ikke godtar å stå oppført som referanse. Hvis du gir uttrykk for at du synes dette er litt rart (og kanskje antyd at det gjelder flere enn deg) så får du vinklet det litt bort fra at det er deg det er noe i veien med. Da sier du ikke rett ut at sjefen din er dust, og det trenger heller ikke bety at sjefen har dårlige ting å si om deg. 

Anonymkode: 4dcf1...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står det ikke noe om arbeidsevne osv i attesten? 

Og han skal jo ikke være med? Bare si at du ønsker han kan stille opp som referanse og om det er greit å gi dem telefonnummeret hans. 

Anonymkode: 942d5...86b

AnonymBruker
Skrevet

Si at sjefen din ikke var glad for at du skulle slutte, og at du derfor setter opp en kollega istedet. Gjorde det samme.

Anonymkode: a632c...9f9

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min siste salgsjobb varte i 6 mnd nå siden januar,- og sjefen der er veldig stor i kjeften mot oss ansatte, blandt annet en av årsakene til at jeg ønsket å slutte. Vi har likevel en god overfladisk tone, derav har jeg attesten hans. MEN selskapet jeg søker jobb i nå og skal på intervju hos ber om referanse. 

Sist gang jeg ba om han kunne være det, begynte han å diskutere med meg! At han trodde jeg hadde landet en jobb. (Altså da hadde jeg ikke kontaktet han da dumb ass.) 

Noen som også er usikre på å bruke sin referanse,- eller kontakte samme referansen igjen for å spørre om å væære referanse? :P Hva gjør dere da? 

Jeg hadde faktisk det problemet nylig ;) Sjefen i min deltidsstilling er så ustabil og svingende i humøret og rett og slett helt forferdelig mot de ansatte. Kjente at jeg ikke orket å jobbe en 100% stilling der i sommer og søkte meg derfor sommerjobb et annet sted. Jeg hadde allerede fått tilbud om sommerjobb i min nåværende deltidsstilling, men dette hadde jeg ikke gitt tilbakemelding om. Du trenger ikke nødvendigvis å oppgi han som referanse, men du kan blir andre jobber du har hatt og/eller gode kollegaer. Jeg kom meg ihvertfall fint unna det med relevante referanser både fra en annen deltidsjobb samt kollegaer :) Og det er ikke verre enn å spørre han om dere i utgangspunktet hadde en god tone ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er det vet du .. siste arbeidsplassen min gjorde jeg ikke sææærlig stooor innsats i å bli goodt likt av ansatte for jeg jobbet der bare i 6 mnd. De første 3 mnd var intens opplæring,- og har siden da bare kjempet om å nå over budsjett.. Har dog god tone med enkelte der , men kanskje ikke lenge god nok kontakt siden jeg ikke jobbet der lenge nok.. 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri ha noen til å være referanse og som ikke vil det.

Anonymkode: c72c0...a73

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo s du har søkt noen jobber, og satt han opp som referanse. FØR du gir kontaktinfoen hans til den du nå søker hos, be en venn ringe og teste han. På den måten finner du ut om han sier noe dumt om deg.

Fra arbeidsgivers ståsted er det gjerne slik at man ønsker at referanser er tidligere ledere, ikke "kun" kolleger. Men dette kan selvfølgelig variere :) 

Anonymkode: 72836...4f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig helt for jævlig hele referansesystemet og ganske så BS også i mange tilfeller. Gud og hvermann kan jo stille som referanse og lyve i øst og vest uansett. En god telefonselger kan være en fantastisk referanseperson. Har en veldig suksessrik(imponerende), men manisk depressiv referanseperson som jeg ikke aner om kan stoles på, kommer an på dagsformen, og en ekspressiv rasist. Oh joy! Er sannelig ikke alltid man har lyst til å bruke referanse-personene sine, nei, og ikke fordi man ikke har gjort en god jobb selv. 

Anonymkode: ebbe1...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig helt for jævlig hele referansesystemet og ganske så BS også i mange tilfeller. Gud og hvermann kan jo stille som referanse og lyve i øst og vest uansett. En god telefonselger kan være en fantastisk referanseperson. Har en veldig suksessrik(imponerende), men manisk depressiv referanseperson som jeg ikke aner om kan stoles på, kommer an på dagsformen, og en ekspressiv rasist. Oh joy! Er sannelig ikke alltid man har lyst til å bruke referanse-personene sine, nei, og ikke fordi man ikke har gjort en god jobb selv. 

Anonymkode: ebbe1...a0a

Helt riktig. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo s du har søkt noen jobber, og satt han opp som referanse. FØR du gir kontaktinfoen hans til den du nå søker hos, be en venn ringe og teste han. På den måten finner du ut om han sier noe dumt om deg.

Fra arbeidsgivers ståsted er det gjerne slik at man ønsker at referanser er tidligere ledere, ikke "kun" kolleger. Men dette kan selvfølgelig variere :) 

Anonymkode: 72836...4f4

Det var sykt smart. Har jeg aldri tenkt over. Dessverre har jeg ikke mange dager til rådighet for å gjøre det. 

Men det er virkelig komplisert og patetisk dette med referansepersoner.. jeg har jo tross alt attester fra mine siste arb.plasser og de er gode! 

Er bare personligheten til han fra siste jobben som ikke matcher med noen individ... Han var like ny som meg da jeg startet, men da var han avdelingens nye sjef, og han var aggressiv og snakket på en arrogant måte  mot de andre lederne .... avbrøt dem hele tiden.. rett og slett stressende fyr å ha på telefon... 

Han sa en gang at han la inn et godt ord for meg men jeg fikk ikke jobben. Selvfølgelig til en viss grad er jeg skeptisk til han.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...