AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #1 Skrevet 25. april 2017 Jeg er snart ferdig utdannet som lektor, med undervisningskompetanse i norsk og samfunnsfag. Har siden februar pøst ut haugevis av søknader til diverse ungdoms- og videregående skoler. Men jeg hører ingenting fra skolene jeg har søkt på jobb ved! Kjenner jeg mildt sagt begynner å bli veldig stresset for å ikke komme meg i jobb. Jeg har ikke jobbet noe ved siden av studiene i disse fem årene, annet enn som ringevikar i en barnehage det siste året. Dette er fordi jeg har vært alene med datteren min fram til hun nærmet seg fire år (da kom far inn i bildet). Jeg begynte å studere når hun var 9 måneder gammel, så har rett og slett ikke hatt tid/mulighet til å påta meg noe ved siden av studiet. Men jeg har oppgitt fire referanser, hvor en av de er veileder jeg hadde når jeg var i praksis, og en annen er fra barnehagen jeg har vært ringevikar i. De to andre er fra før jeg begynte å studere. Og ellers har jeg mange gode attester jeg bare venter på å kunne ta med meg til eventuelle intervjuer. Jeg er 30 år, og har nok ikke like mye arbeidserfaring som andre på min alder. Men jeg har nå straks klart å fullføre en utdanning på masternivå samtidig som jeg har et barn (har satt opp foreldrepermisjon på CV-en, så dette ser de jo). Jeg har relativt gode resultater fra studiet. Trodde virkelig ikke det skulle være så vanskelig å få jobb som lærer, spesielt ikke når jeg ikke finnes kresen på hvor jeg søker (søker på alt som er i Oslo og noen deler av Akershus). Eneste er at jeg ikke søker jobber ved barneskoler, men det er jo rett og slett fordi jeg ikke er allmennlærer. Er det noen andre som er på jakt etter lærerjobber i samme område som meg? Hvordan går det med dere så langt? Og er det noen som vet når de pleier å begynne prosessen med å intervjue/ansette lærere for høsten? Anonymkode: 45cc7...3c5
stan Skrevet 25. april 2017 #2 Skrevet 25. april 2017 Har du prøvd å ringe og spørre om de har mottatt søknaden. Evt. kan du jo spørre om du kan få en søkerliste. Søkerlister kan også gi deg en ide om hvor mange du konkurrerer med. Særlig om listene er rangerte. Jeg søkte slik som du for ca ti år siden. Da skjønte jeg at jeg var rangert som nr 15, men siden det var lyst ut ihvertfall 20 stillinger på de ulike skolene var jeg ganske sikker på at det ville ordne seg. Jeg kjenner ikke Oslo området så godt men tenker det er litt tidlig for ansettelser enda, men at kanskje de første intervjuene er i gang. Men det er først når skoleåret er godt igang at alt er avklart. Det lønner seg å være i kontakt med skolene, ofte er det ikke rektor men avdelingslederne som har oversikten. Men det skjer endringer hele tiden, særlig ved skolestart. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #3 Skrevet 25. april 2017 30 årig alenemor uten jobberfaring er jo ikke akkurat en arbeidsgivers drøm når de har mange å velge mellom. Du bør vel egentlig søke på jobber som er mye mer usentralt enn Oslo/Akershus, jobbe der noen år, og så forsøke å flytte tilbake. Anonymkode: 2d7a6...025 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #4 Skrevet 25. april 2017 Har søkt lærerjobb på barne- og ungdomsskoler i Oslo/Akershus. Har sendt utrolig mange søknader. Og jeg har også jobberfaring som lærer. Har jobb, men vil flytte. To intervjuer, ingen jobb. Vanskelig å få jobb som lærer i det området :/ Anonymkode: f3d81...34a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #5 Skrevet 25. april 2017 Jeg har den fagkombinasjonen, fikk jobb ganske raskt. Tar du master i norsk eller samfunnsfag? Anonymkode: aa814...83e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #6 Skrevet 25. april 2017 Mitt beste tips: Forsøk personlig oppmøte. Er det noen som lyser ut en stilling, ja da skriver du søknad og legger ved cv-en din, drar til den aktuelle skolen, finner administrasjonen, er blid og hyggelig, håndhilser og gjør et godt inntrykk. Med mindre de har sånn tøysete elektronisk søkefunksjon da... Anonymkode: 20ff7...592 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #7 Skrevet 26. april 2017 På 25.4.2017 den 15.33, stan skrev: Har du prøvd å ringe og spørre om de har mottatt søknaden. Evt. kan du jo spørre om du kan få en søkerliste. Søkerlister kan også gi deg en ide om hvor mange du konkurrerer med. Særlig om listene er rangerte. Jeg søkte slik som du for ca ti år siden. Da skjønte jeg at jeg var rangert som nr 15, men siden det var lyst ut ihvertfall 20 stillinger på de ulike skolene var jeg ganske sikker på at det ville ordne seg. Jeg kjenner ikke Oslo området så godt men tenker det er litt tidlig for ansettelser enda, men at kanskje de første intervjuene er i gang. Men det er først når skoleåret er godt igang at alt er avklart. Det lønner seg å være i kontakt med skolene, ofte er det ikke rektor men avdelingslederne som har oversikten. Men det skjer endringer hele tiden, særlig ved skolestart. Lykke til. Litt på siden, men hva er rangert søkerliste, og hvordan vet man at den er det? Jeg trodde plassen jeg hadde på søkerlistene var vilkårlig? Står som nr 1. på den jobben jeg sikler på... Anonymkode: 58d38...482
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #8 Skrevet 26. april 2017 Jeg har vært lærer i Osloskolen og kan noe. Det er positivt at du har norsk som fag, men det er dessverre ikke lett å få jobb som nyutdannet i Oslo, du konkurrerer mot veldig mange, og de vil nok vektlegge hva du har av arbeidserfaring ved siden av, som i ditt tilfelle dessverre ikke er helt relevant. Mitt tips: Søk utenfor Oslo. Det er mange skoler lett tilgjengelig med kollektivtransport f. eks i Bærum. Fungerer det dårlig med reisevei når du har barn i barnehage ville jeg kanskje vurdert å flytte hvis du får jobb. Ellers er det veldig forskjellig når man kaller inn på intervju, men de fleste skoler er nok i gang med prosessen nå og vil ha den ferdig i begynnelsen av juni. Det kan godt være du hører noe snart, altså. Anonymkode: 7d8da...1d8
stan Skrevet 26. april 2017 #9 Skrevet 26. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt på siden, men hva er rangert søkerliste, og hvordan vet man at den er det? Jeg trodde plassen jeg hadde på søkerlistene var vilkårlig? Står som nr 1. på den jobben jeg sikler på... Anonymkode: 58d38...482 Rangert søkerliste er en liste over søkerne sortert etter formelle kvalifikasjoner. Disse listene var til stor hjelp for meg flere sommere. De første årene ble det vikariater, men etter hvert med forlengelser. Deilig var den våren jeg allerede på første søknad var rangert som nr 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #10 Skrevet 26. april 2017 3 minutter siden, stan skrev: Rangert søkerliste er en liste over søkerne sortert etter formelle kvalifikasjoner. Disse listene var til stor hjelp for meg flere sommere. De første årene ble det vikariater, men etter hvert med forlengelser. Deilig var den våren jeg allerede på første søknad var rangert som nr 2 Står ikke noe om rangering på de søkerlistene jeg står på. Står som nr 1 på den ene og 152 på den andre 😳 Hvor står det evt om listen er rangert eller ikke? Beklager avsporing. Anonymkode: 58d38...482
Strixvaria Skrevet 26. april 2017 #11 Skrevet 26. april 2017 Det er langt fra alle som legger ut rangerte søkerlister, og det er heller ikke alle som rangerer søkerne på den måten. Enkelte steder er det vanlig at de plukker ut et utvalg til intervju, og deretter lager en rangering basert på de som har vært til intervju, og så innstiller førstekandidat osv. nedover. I Oslo og Akershus er det MANGE om beinet, og norsk og samfunnsfag er det jo ikke akkurat få som har. Har de samme fagene selv + historie og litt andre fag, og ser at det er arbeidserfaringen min som har hatt avgjørende betydning i de fleste (egentlig alle) jobbsøkerprosesser. Jeg har til og med takket nei et par steder nå, men jeg har inntrykk av at det er enklere å få jobb i grunnskolen (kommunenivå) enn vgs (fylkeskommunenivå), og hvis du ikke har arbeidserfaring fra vgs i det hele tatt er det vanskelig å få jobb der. Praksis har jo alle, så det teller ikke på langt nær på samme måte som reell jobb med eneansvar for undervisningen. Det kan jo egentlig ikke sammenlignes. Har du jobbet som lærer i det hele tatt ennå? Hvis ikke tror jeg kanskje jeg ville satset på grunnskolen om jeg var deg, både pga ansvaret som er på vgs (og desto høyere forventninger, arbeidspress + elever som er veldig bevisste på rettighetene sine), men også fordi det kan være ålreit å starte på en skole hvor det er litt mindre forhold, litt kortere undervisningsøkter og mer fokus på andre ferdigheter enn på vgs. Men det er selvfølgelig en smakssak. Flere av de store arbeidsgiverne på Østlandet hadde første runde i januar/februar. Ser at Drammen har utlyst i runde 2 for ikke så lenge siden, og de trenger såvidt jeg vet særlig folk som vil jobbe i voksenopplæringen. Hvis det er noe for deg, TS, kan du jo søke? Med mindre fristen har gått ut nå da, det har jeg ikke sett på. De fleste skoler er ferdige med første runde nå; men så er det ikke alltid så lett å planlegge for høsten, for det er ofte at folk sier opp jobben slik at de er ferdig til 1.8, og da går rett over i ny jobb. Så det vil alltid være muligheter for å få jobb også utover nå og ila. sommerferien, når ekstra behov dukker opp.
stan Skrevet 26. april 2017 #12 Skrevet 26. april 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står ikke noe om rangering på de søkerlistene jeg står på. Står som nr 1 på den ene og 152 på den andre 😳 Hvor står det evt om listen er rangert eller ikke? Beklager avsporing. Anonymkode: 58d38...482 Da er nok neppe listene rangert. Her jeg bor sender de fleste skolene (vgs) automatisk ut slike lister. Kontakt der du søker om de sender ut. Jeg er (nesten) sikker på at de er påkrevd å lage en slik liste, og som søker har du rett til å se den. I det offentlige er det jo den som er best kvalifisert som skal få jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå