fakename Skrevet 25. april 2017 #1 Skrevet 25. april 2017 Det blir stadig vanligere å jobbe i engasjement, prosjekt og andre midlertidige stillinger. Det er vanlig å jobbe litt deltid, f.eks. frilans ved siden av en fast stilling. Utviklingen viser at vi er på vei mot at færre har den samme faste jobben fra utdannelse til pensjonsalder. På bakgrunn av dette lurer jeg på om dere ser noen ulemper med å planlegge et liv hvor man hopper litt mellom jobber/ yrker? Jeg ser for meg at det hadde vært fint å jobbe med f.eks. et yrke i tiår og så bytte til noe nytt. Eller hele veien ha overlappende verv/ engasjement. Rett og slett fordi variasjon er fint og det kjedelig å være "ferdigutlært". Dette forutsetter jo selvsagt at en har tilstrekkelig kompetanse til å velge i mye forskjellig, men kompetanse tror jeg det blir lettere og lettere å opparbeide seg på grunn av blant annet utviklingen av gratis nettbaserte studier.
XbellaX Skrevet 25. april 2017 #2 Skrevet 25. april 2017 9 timer siden, fakename skrev: Det blir stadig vanligere å jobbe i engasjement, prosjekt og andre midlertidige stillinger. Det er vanlig å jobbe litt deltid, f.eks. frilans ved siden av en fast stilling. Utviklingen viser at vi er på vei mot at færre har den samme faste jobben fra utdannelse til pensjonsalder. På bakgrunn av dette lurer jeg på om dere ser noen ulemper med å planlegge et liv hvor man hopper litt mellom jobber/ yrker? Jeg ser for meg at det hadde vært fint å jobbe med f.eks. et yrke i tiår og så bytte til noe nytt. Eller hele veien ha overlappende verv/ engasjement. Rett og slett fordi variasjon er fint og det kjedelig å være "ferdigutlært". Dette forutsetter jo selvsagt at en har tilstrekkelig kompetanse til å velge i mye forskjellig, men kompetanse tror jeg det blir lettere og lettere å opparbeide seg på grunn av blant annet utviklingen av gratis nettbaserte studier. Litt på sidelinjen men men ...... jeg er enig i første del av innlegget, siste del skjønner jeg lite av. Ja -det er enklere å tilegne seg kunnskap enn det var før pga internett. Men gratis nettbaserte studier? I mine øyne er nettbaserte studier et pengesluk -uten å gi nok valuta for pengene. Joda, det finnes helt klart noen (få) unntak, -slik som emner ved offentlige høgskole/universitetsstudier kjørt som nettstudier. Men i det private er det på det jevne relativt begredelig, kanskje spesielt med tanke på ulike private fagskoler hvor målet er "raskt i arbeid". Ikke har jeg spesielt lyst til å bytte jobb etter 10 år heller. For det første skal man kjempe seg til en utdannelse, noe som ikke kommer rekende på en fjøl for de aller fleste. Deretter skal man streve med nedbetaling av lån og kave etter å få en jobb, noe som i mange yrker i dag ikke er spesielt enkelt. Og når 10 år omsider er gått, da har man en kompetanse innen faget som er gull verdt. Da har man utviklet seg, både personlig og faglig. Og det å tro at du på noen måte er "ferdigutlært" etter 10 år, tja det handler sikkert endel om hvilke yrker du velger men om du velger et yrke som f.eks har et snev av menneske-kontakt - så lover jeg deg at du aldri noensinne blir ferdig utdannet. Heldigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå