AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #1 Skrevet 25. april 2017 Barnet ringte til sin far for å be om penger til en dagstur med klassen så sa han til barnet at han måtte spørre meg etter penger fordi han betaler barnebidrag hver mnd. Nå er barnet kjempe sint på meg fordi han mener han skal ha noe av det far betaler 😳 Han er forresten 14 år og jeg har han 100% . Jeg betaler jo selvfølgelig mat, klær, strøm, vann osv for han. Anonymkode: bcb34...7df
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #2 Skrevet 25. april 2017 Faren og barnet har rett. Anonymkode: 76f4c...0cc 32
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #3 Skrevet 25. april 2017 Javel. Er spørsmålet om du bør betale for klasseturen, så bør du jo det, og eventuelt ta det med faren hvis det blir veldig mye sånt/bidraget er altfor lite. Det er du som dessverre må ta den diskusjonen med faren, om bidraget skal gå til mat, strøm OG klasseturer og lommepenger eller ikke. Hvis spørsmålet er om gutten bør få noe av bidraget på generell basis hver måned, er det vel bare å si nei. Anonymkode: 7a1f8...d5c 34
Gjest Marillia Skrevet 25. april 2017 #4 Skrevet 25. april 2017 I utgangspunktet mener jeg at barn ikke bør blandes inn i slike forhold, men sønnen din er 14 år og vet at han bor 100% hos deg, og har/bør nok få vite at loven tilsier faktisk at far skal betale barnebidrag som skal dekke, mat, klær, husleie/strøm, forsikringer osv. Ukelønn og tilskudd til feks dagstur med klassen er en sak mellom sønnen din og deg, da det er du som skal fordele penger til sønnen din alt etter hvilke behov han har. Når man er 14 år er det vel ganske vanlig med lommepenger; ut i fra det han bidrar hjemme, i tillegg til busskort (om det er behov) mobiltelefon og klær. Jeg har gitt en fast sum til mine barn i lommepenger, men har gitt ekstra til skoletur ol.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #5 Skrevet 25. april 2017 For en flott av en far som svarer noe sånt. Du får bare forklare tenåringen at det er helt vanlig for samværsforelderen å betale barnebidrag, og at dette er ment for å bidra med å dekke klær, mat, tak over hodet osv osv. Si at dette er ikke lommepenger til barnet, men at det er for at begge foreldrene har et ansvar for å forsørge barnet de har sammen. Si også at du gjør så godt du kan, men at barnebidraget i seg selv ikke gjør deg rik. Ville satt han på plass i forhold til dette å bli sint og kreve penger fra deg. Når det er sagt. Hva slags tur vil han på, og har du mulighet til å sponse turen? Dersom du sponser turen ville jeg gjort det klart at det er fordi du har mulighet til og lyst til det, men at det overhode ikke er noe han har krav på. Anonymkode: 26d6b...3ef 38
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #6 Skrevet 25. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ringte til sin far for å be om penger til en dagstur med klassen så sa han til barnet at han måtte spørre meg etter penger fordi han betaler barnebidrag hver mnd. Nå er barnet kjempe sint på meg fordi han mener han skal ha noe av det far betaler 😳 Han er forresten 14 år og jeg har han 100% . Jeg betaler jo selvfølgelig mat, klær, strøm, vann osv for han. Anonymkode: bcb34...7df Det interessante er hvor mye faren betaler i bidrag pr mnd og om du kan fortsatt hevde at du er den som fortsatt betaler for mat, klær, strøm og vann til barnet. Anonymkode: 57575...c77 3
cmd Skrevet 25. april 2017 #7 Skrevet 25. april 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ringte til sin far for å be om penger til en dagstur med klassen så sa han til barnet at han måtte spørre meg etter penger fordi han betaler barnebidrag hver mnd. Nå er barnet kjempe sint på meg fordi han mener han skal ha noe av det far betaler 😳 Han er forresten 14 år og jeg har han 100% . Jeg betaler jo selvfølgelig mat, klær, strøm, vann osv for han. Han er 14 år så det var riktig at far sa på denne måten. Han er nok voksen til å skjønne. Du kunne for eks. ringt og spurt eks om han kunne betale for klassetur. Eller du kunne gjort litt annerledes. 9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #8 Skrevet 25. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det interessante er hvor mye faren betaler i bidrag pr mnd og om du kan fortsatt hevde at du er den som fortsatt betaler for mat, klær, strøm og vann til barnet. Anonymkode: 57575...c77 Hæ? Anonymkode: c6277...e83 14
Juniper Skrevet 25. april 2017 #9 Skrevet 25. april 2017 14-åringer mener de har rett på ditt og datt, helt uavhengig av om foreldrene er skilte eller andre faktorer. Det er ikke uvanlig at tenåringer er i en ego-boble der ting for dem handler om dem og deres behov, fiktive og reelle. De ser ikke foreldrenes utfordringer i forhold til å betale regninger og sette mat på bordet. Bare gi beskjed om at pengene fra far går til utgifter du har for å forsørge han. Mat, klær, sko, skoleting, alt mulig som koster penger. Men hva slags system har du for lommepenger? Hva får han fast, og hvilke muligheter har han for å jobbe seg inn mer penger? Om han får faste lommepenger og vet at de skal gå til ting som skoleturer og sånt, så får han heller reise blakk på skoleturen slik at han lærer å disponere bedre. Om det er mulig for han å jobbe seg inn ekstrabeløp så får han brette opp ermene og sette i gang. Ikke gi han noe forskudd! Det fungerer stort sett ikke i den aldersgruppen! 39
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #10 Skrevet 25. april 2017 Hvordan kan en 14-åring ikke kjenne til at samværsforelderen betaler barnebidrag? Skal det liksom holdes hemmelig? Skulle bare mangle at han ikke får greie på at faren også bidrar til livet hans og ikke bare deg. En ikke-sak. Anonymkode: edb45...698 32
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #11 Skrevet 25. april 2017 Her går barnebidrag fra utelukket til barnet, vi har det på en egen konto slik at det ikke går rett inn på egen brukskonto. Jeg setter over litt av barnebidraget til min brukskonto til mat o.l. Jeg bruker barnebidraget til klær til barnet og andre ting barnet måtte trenge som for eksempel til en klassetur. Anonymkode: 999ff...b39 1
Juniper Skrevet 25. april 2017 #12 Skrevet 25. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan en 14-åring ikke kjenne til at samværsforelderen betaler barnebidrag? Skal det liksom holdes hemmelig? Skulle bare mangle at han ikke får greie på at faren også bidrar til livet hans og ikke bare deg. En ikke-sak. Anonymkode: edb45...698 Joda, men 14-åringen har ikke krav på å få utbetalt en andel av bidraget, og det var vel det som var stridens eple her. Han kan ikke forvente mer lommepenger fordi han fikk høre om barnebidraget. 33
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #13 Skrevet 25. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Anonymkode: c6277...e83 Om faren betaler skjorta, altså 5-6000 pr mnd, har TS vanskelig for å hevde at hun betaler alt det hun påstår hun gjør. Anonymkode: 57575...c77 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #14 Skrevet 25. april 2017 Mora er urimelig her og prøver å henge ut barnefar på KG. For en gang skyld slår dette tilbake på hun-kjønnet. Det er dermed fortsatt håp for menn på KG. Anonymkode: 1fbdb...1ef 5
SesameStreet Skrevet 25. april 2017 #15 Skrevet 25. april 2017 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ringte til sin far for å be om penger til en dagstur med klassen så sa han til barnet at han måtte spørre meg etter penger fordi han betaler barnebidrag hver mnd. Nå er barnet kjempe sint på meg fordi han mener han skal ha noe av det far betaler 😳 Han er forresten 14 år og jeg har han 100% . Jeg betaler jo selvfølgelig mat, klær, strøm, vann osv for han. Anonymkode: bcb34...7df Selvfølgelig, så skal han ikke ha noe av barnebidraget. Gi han klar beskjed om at det er helt uaktuelt. Jeg må si at jeg undrer meg om hvorfor han ringer faren sin for å spørre om penger. Hvis han er 100 % hos deg så vil det jo være naturlig at han spør deg så jeg antar at du har sagt nei? Hvor stor er det snakk om at han ønsker seg til turen? Regner med at han får noen form lommepenger i uken eller måneden? Endret 25. april 2017 av SesameStreet 9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #16 Skrevet 25. april 2017 Dette synes jeg er flott av faren. Barn bør vite at menn som ikke har omsorgen også bidrar likeverdig. Anonymkode: 57753...139 12
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #17 Skrevet 25. april 2017 Du må jo bare forklare sønnen din at de pengene fra far, går til mat, klær og tak over hodet. Regner med at 14 åringen får lommepenger av deg. Min 15 åring er jo fullstendig klar over, at far betaler bidrag. Men vi har en 15 åring med spesielle behov, så her er det dyr privatskole, og en del penger til trening. Dermed spør jeg barnefar, om ekstra ved behov. Var skoletur til 4000 kr nå, da spurte jeg om 1000 kr av far. Fikk det ikke da. Er det småpenger, spør jeg aldri. Og jeg betaler alt av skole, trening, klær, lommepenger osv. For han betaler bidrag, og dermed sin del. Vi skal jo begge forsørge barnet vårt. Anonymkode: 2c716...062 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #18 Skrevet 25. april 2017 Om en 14-åring blir sint og forlanger å få barnebidragspenger, hadde jeg bare bedt han rulle inn og ti stille. Dette skjønner han seg ikke på, hva det koster å leve og hva pengene skal gå til. Det er penger som går til å forsørge han og nødvendige saker, ikke til fornøyelser han selv finner for godt. Anonymkode: e1483...268 13
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #19 Skrevet 25. april 2017 Litt på siden, men slike turer i skolens regi skal være gratis for elevene. Ta gjerne dette opp med skolen. Mange skoler som prøver seg på å få foreldrene til å bidra økonomisk til turene, men det har de altså ikke lov til. Anonymkode: 99426...c39 21
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #20 Skrevet 25. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Faren og barnet har rett. Anonymkode: 76f4c...0cc Faren har rett i at han betaler bidrag, ikke at det nødvendigvis betyr at mor skal bruke forsørgelsespenger for en tur for barnet. Barnet har ikke rett i å kreve deler av bidraget til eget bruk. En tenåringer har ikke nødvendig modenhet for å vurdere om han/hun må ha nye sko eller om pengene skal brukes på en kul ting barnet har ønsket lenge. Der har mor mer vurderingsevne, slettes ikke alle alenemødre får mange tusen i bidrag pr.barn. Det er mødre som har knapp økonomi, og kun mottar 500-1000 kr i bidrag for barnet. Og en tenåring som er 100% hjemme hos mor koster mye mer en 1000-2000 i mnd. Anonymkode: 178d7...782 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå