Gå til innhold

Kan man angre på et hundekjøp pga misvisende salgsannonse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en hund som viser seg å være helt annerledes enn hva jeg ble fortalt av selger.. hunden er aggressiv mot andre ute på tur og bjeffer på absolutt alt når vi er ute :( har jeg noe rett til å klage? Vi har skrevet kjøpskontrakt. 

Anonymkode: c6b45...ddd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel det. Men det er jo et levde dyr som har byttet hjem og eier. Ting tar tid.

Anonymkode: cb673...d27

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende seg at det er du som trigger denne oppførselen? Hunden er tross alt på et nytt sted med nytt menneske. 

Anonymkode: 9416d...7cd

• Liker 3
Skrevet

Husk at hunden ikke er slem, men redd. Synd at de forrige eierene ikke ville sørge for at hunden kom til noen som kunne hjelpe den med denne frykten, men kanskje du kan være riktig person likevel? 
Les bøker som handler om positiv forsterkning, dra på kurs, jobb for at hunden skal få det fint. Det er en fantastisk følelse å oppnå nye mål sammen med hunden sin. 
Det er en stor oppgave, og om du ikke føler deg klar for dette ville jeg funnet noen som var villige til å ta på seg slikt ansvar. 

• Liker 4
Skrevet

Håper dette er trolling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg!👹 Jeg har dere håpløse hund og katteeiere så langt opp i halsen at jeg sprekker snart.😭

Anonymkode: 52c68...3d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg!👹 Jeg har dere håpløse hund og katteeiere så langt opp i halsen at jeg sprekker snart.😭

Men herregud slapp av du da. For et grusomt liv du må ha hvis du går å irriterer deg over andre hele tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vet jo ikke hvor mye erfaring du har med hund, det finnes folk som blir SJOKKERT når f.eks valpen oppfører seg som helt normal valp. Dyr er ikke gjenstander, så det er jo ikke lett å vite hva som skjer i dette konkrete tilfellet. Hvis du føler det blir feil så kan du jo ta kontakt med selger og spør om hun vil ta den tilbake, men da ville jeg kanskje avstått fra hundehold deretter.

Anonymkode: 0a571...f4b

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke unormalt at hunder oppfører seg annerledes på ett nytt sted med nye mennesker. En hund som tidligere har vært alene hjemme hele dagen uten problemer kan plutselig få separasjonsangst osv. Hvis du ikke er klar over dette, har du kanskje rett og slett ikke nok kunnskap om hund til å overta en omplasseringshund så jeg synes du skal spørre tidligere eier om du kan få levere tilbake hunden helt uavhengig av rettigheter osv. for vedkommende ønsker sikkert at hunden skal få et godt hjem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet blir jo eventuelt å bevise at forrige eier har løyet eller at annonsen har vært misvisende. Selv om hunden har atferdsproblemer hos deg, så trenger den ikke ha hatt det hos forrige eier. Ikke helt uvanlig at hunder endrer seg ved eierbytte. Den har jo fått hele livet snudd på hodet! 

Anonymkode: 19c97...b8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud slapp av du da. For et grusomt liv du må ha hvis du går å irriterer deg over andre hele tiden. 

Det er grufullt at de...dere er der ute ja.

Men takk og pris så er jeg engasjert så jeg får bidratt til å redde, fjerne dyr fra hendene til rassh👌. 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2017 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en hund som viser seg å være helt annerledes enn hva jeg ble fortalt av selger.. hunden er aggressiv mot andre ute på tur og bjeffer på absolutt alt når vi er ute :( har jeg noe rett til å klage? Vi har skrevet kjøpskontrakt. 

Anonymkode: c6b45...ddd

Hvis dere virkelig ønsker å ha hund, så vær klar over at en hvilken som helst hund kan utvise denne atferden i enkelte sammenhenger eller perioder. Selv de roligste, mest stille hunder kan reagere på ting som f.eks. et miljøskifte, energien fra en annen hund, eller et menneske. Hvis den bjeffer på alle, er den nok litt redd i det nye miljøet. Hunden må etterforske, og kanskje den prøver å få dominans over nabolaget ved å utvise aggresjon. Aggressiv atferd er lettere å irettesette enn å gjøre en redd hund trygg. Dog, henger det ofte sammen gjerne.

Med tanke på at du nettopp har overtatt en hund som åpenbart trenger en trygg, stabil hånd, anbefaler jeg deg enten å finne en ny eier til hunden som kan gi hunden det stabile hjemmet den trenger. Sende den frem og tilbake mellom mennesker er bare en grusom handling, når en hund er et liv som trenger stabilitet, omsorg, kjærlighet og ikke minst en sjef. Og siden du ikke håndterer denne hunden, foreslår jeg at du ikke får en valp heller, eller en ny hund. Som sagt kan en hver hund utvise noen "tvilsomme" atferder i perioder. En valp må trenes nøye opp i hele 2 år før den kan bli en lydig hund. 

I denne sammenheng trenger det faktisk ikke å være at tidligere eier har løyet i annonsen. Kanskje hunden ikke utviste denne atferden i tidligere nabolag. Dog skal det sies - det er vel en grunn til at forrige eier har sett seg nødt til å kvitte seg med hunden. Jeg krysser fingrene for hundens beste fremover. Syns synd i den, som havner i hender på mennesker som ikke orker å gi den en sjans. Jeg klandrer deg ikke, jeg vet det er vanskelig, men det er kjipt at du trodde du er klar for hund også er du ikke det likevel. Slike ting får konsekvenser.

Anonymkode: 3cf99...2b5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er grufullt at de...dere er der ute ja.

Men takk og pris så er jeg engasjert så jeg får bidratt til å redde, fjerne dyr fra hendene til rassh👌. 

Du aner ingenting om Ts sin situasjon. Så skjerp deg 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ingenting om Ts sin situasjon. Så skjerp deg 

Vel, hun valgte selv å beskrive sitt "problem", er det vi forholder oss til  ikke hele potensielle tilværelsen til TS. Gjesp 😴

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hun valgte selv å beskrive sitt "problem", er det vi forholder oss til  ikke hele potensielle tilværelsen til TS. Gjesp 😴

Hvis det er et slik syn du har på alt bør du vel vente med å uttale deg, eller i det minste spørre om ting som gjør at du får mer innsikt. Sneversynte mennesker ass. Gjesp 😴

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...