Gå til innhold

50/50- barneloven??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt i samlivsbruddet er det vanskelig  når vi ikke blir enige om hvordan vi skal ha barnet vårt.

vil gjerne høre fra noen her hvilke løsninger dere har ??? og evt hvordan dere løste uenigheten om dere ikke ble enige.

mitt problem er at far i alle år har satt seg selv først og at han ikke har interessert seg for barnet sitt. Nå i bruddet( han utro - jrg gikk) så skal han plutselig utad være så veldig. Men han ser ikke barnets behov og sitter stort sett på Tlf og har måtte ha hjelp fra hele familien hans for å ha barnet de dagene han har hat h*n til nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom dere til familievernkontoret. Bruk all den hjelp dere kan få der. Barneloven sier vel at barnet skal bli hørt og at det som er riktigst for barnet skal telle foran foreldres ønsker / krav / frustrasjon.

Det kan jo hende at han er oppriktig i sitt ønske om å delta mer i sitt barns liv?

Når det er sagt mener jeg personlig at den som er initiativtaker til oppløsning av en familie har et større ansvar for å imøtegå den andres krav / interesser enn den som blir sviktet. Forutsatt at det meste ellers er på stell. Forhold som vold, rusmisbruk, utroskap, økonomi, mentale avvik osv. gir frikort til og forlate forholdet mener jeg.

Ha i bakhodet at den løsningen dere nå velger ikke nødvendigvis er en varig løsning. Det går fint an og forandre denne typen avtaler etter som tiden går.

Lykke til med en bedriten tid  

• Liker 1
Skrevet

Vi klarte ikke å bli enig om en løsning på hvordan vi skulle ha barne vårt i de to ukene før familiekontoret. Så måtte møtes med advokat forrige uke. Og han skal han skal er det som går igjen. Han mener han har rett til 50/50, og skal ha det. Han har sviktet som omsorgsperson for barna gjennom hele oppveksten fordi han skal gjøre sine ting og det er ikke moro det de gjør.. feriene er det han synes er gøy ikke for ungene osv !! 

På møte med advokatene klarte de heller ikke å få til noen enighet for han skal ha 50/50 og han skal ha de dagene han har sitt andre barn.. ( som jrg har hatt ansvar for ). Advokatene sa vi fikk møte opp på skolen i dag og den som dro hardest fikk henne med seg.. og det kunne ikke jrg gjøre mot henne så jeg sa han fikk ha hebbe ei natt mer som han ville, men jeg var ikke enig!

Men familiekontoret har vi gått til i parterapi og det vil nok ikke bli enkelt for di å finne ut av noe når han skal!!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, macy_s skrev:

Vi klarte ikke å bli enig om en løsning på hvordan vi skulle ha barne vårt i de to ukene før familiekontoret. Så måtAg e møtes med advokat forrige  uke. Og han skal han skal er det som går igjen. Han mener han har rett til 50/50, og skal ha det. Han har sviktet som omsorgsperson for barna gjennom hele oppveksten fordi han skal gjøre sine ting og det er ikke moro det de gjør.. feriene er det han synes er gøy ikke for ungene osv !! 

På møte med advokatene klarte de heller ikke å få til noen enighet for han skal ha 50/50 og han skal ha de dagene han har sitt andre barn.. ( som jrg har hatt ansvar for ). Advokatene sa vi fikk møte opp på skolen i dag og den som dro hardest fikk henne med seg.. og det kunne ikke jrg gjøre mot henne så jeg sa han fikk ha hebbe ei natt mer som han ville, men jeg var ikke enig!

Men familiekontoret har vi gått til i parterapi og det vil nok ikke bli enkelt for di å finne ut av noe når han skal!!

Har vanskelig for å tro at dette var svaret dere fikk ang. Skole. Det er en av dere som har ansvaret for barnet og hvis far ikke har samværsdag i dag så kan han ikke hente.

Anonymkode: ed301...1a4

Skrevet

Vi gikk fra hverandre i påskeferien. Det vil sK jeg tok med barna og dro. Derfor har vel ingen mer rett enn den andre?? Derfor fikk vi dette svaret!! 

Skrevet
3 timer siden, macy_s skrev:

Vi gikk fra hverandre i påskeferien. Det vil sK jeg tok med barna og dro. Derfor har vel ingen mer rett enn den andre?? Derfor fikk vi dette svaret!! 

Du flyttet ut med barna fra felles bopel uten fars samtykke? 

Skrevet

Jeg ble skilt i fjor, separert i forfjor, og heldigvis ble vi enige med en gang om hvordan fordeling og samvær skulle være. Det var jeg som satte meg ned og skrev en skriftlig avtale, og fikk han til å undertegne på den. Det var liksom greit med en gang.

Den avtalen tok vi med oss til familievernkontoret, da vi hadde møte der (var nødt til å gå til mekling der pga barn under 16 på det tidspunktet). Kvinnen på FVK ble storlig forbauset over at jeg hadde med ferdig avtale, signert og allting, for det hadde hun åpenbart ikke sett noe særlig til før hos folk som kom dit. Det hele tok maks 20 minutter, så var møtet over. Vi hadde jo avtalen klar, så da var det ikke så mye mer og snakke om. Fikk mekllingsattesten, og det var det.

Jeg har hovedansvaret, og barnet går på videregående skole i nærheten av her vi bor. Far bor en halvtime unna med bil, utenfor Oslo, og har samvær annenhver helg. I ferier og fridager fra skolen deler vi de ekstra fridagene mellom oss og har barnet halvparten av tiden hver, sånn ca.

Når det trengs, kommer pappaen på besøk og hjelper til med f.eks. mattelekser, for akkurat det kan ikke jeg noe om. Alle andre lekser hjelper jeg med. Barnet, en syttenåring, har litt konsentrasjonsproblemer, og trenger derfor helst en voksen sammen med seg når han skal sitte og konsentrere seg om leksene og få dem gjort.

Egentlig er jeg overrasket over at far er så samarbeidsvillig og grei å ha med og gjøre, for som gift i en årrekke fikk jeg helt andre inntrykk av han. Hevngjerrig er f.eks. et ord jeg ville kunne bruke for å beskrive han. Så snart han følte seg urettferdig behandlet eller litt krenket av noe noen sa, så var det liksom ikke måte på hvordan han skulle hevne seg og hvor mye dritt han hadde å si om disse menneskene, plutselig. Typisk han.

Så jeg regnet nesten med at det ville bli en del trøbbel fra fars side i etterkant av samlivsbruddet, siden det var jeg som ba om skilsmisse, og regnet med at han ville prøve å hevne seg på diverse måter pga dette. Men det har altså ikke skjedd. Heldigvis. Han kom over det, og allerede i separasjonsåret fant han seg en ny dame. Kanskje derfor han er så grei og samarbeidsvillig :-) Uansett, så lenge han samarbeider, er det bra. Håper forholdet deres varer. Det holder ham i godt humør :-)

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Ann Christin, mod

AnonymBruker
Skrevet

Dersom far SKAL ha 50/50, kan du be at han tar det til retten da du under ingen omstendigheter er villig til det.

Han har meklingsattesten som skal til for å stevne til retten. Du kan også stevne far.

At advokatene dere har sagt at den som drar hardest er den som vinner er ikke bra! Dette er en meget dårlig holdning fra advokatenes side.

Dersom du har hatt hovedansaret (og vel så det) under samlivet, sier det selv at (dersom du ikke har klikka totalt siden den gang) at barnet blir hos deg.

Sørg for å få ett papir som sier at barnet bor hos deg og at far har samvær. Dette (sammen med meklingsattest) bruker du for  å få stødnadene som aleneforsørger fra Nav.

Dersom far nekter å signere på flyttepapirene, kan også det ordnes av skatteetaten etter 6 mnd. Barnas bostedadresse er uvesentlig når det kommer til stødnader. I Nav sine forskrifter står det at det er barnas FAKTISKE bosted som er avgjørende for hvem som får stødnadene. Derfor er det veldig bra med en samværsavtale, det forenkler arbeidet ditt. Dersom du ikke får det, så kan du få bekreftelse fra skole/SFO hvem som henter/leverer barnet mest.

Anonymkode: 3c5ae...33e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis TS.flyttet med barna uten samtykke  fra far, eller nødverge for barns skyld har hun gjort noe hun ikke har lov til. Barna bor faktisk hos far om han forsatt bor på det som var felles bopel. 

Det er ikke lov å flytte barna fra fokeregistert bopel, og far har faktisk en god sak mot mor her. Det er kanskje derfor advokaten sa som han gjorde. Jeg vet mange advokater i familiesaker oppgitt over foreldrene noen ganger. 

Endret av Peter007
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Peter007 skrev:

Hvis TS.flyttet med barna uten samtykke  fra far, eller nødverge for barns skyld har hun gjort noe hun ikke har lov til. Barna bor faktisk hos far om han forsatt bor på det som var felles bopel. 

Det er ikke lov å flytte barna fra fokeregistert bopel, og far har faktisk en god sak mot mor her. Det er kanskje derfor advokaten sa som han gjorde. Jeg vet mange advokater i familiesaker oppgitt over foreldrene noen ganger. 

Du er på tur som vanlig...

Det er ingenting som tyder på at Far har motsatt seg dette. Det er ikke ulovlig. Det er ikke som om hun har kidnappet barna. Hun har tatt de med til en ny, midlertidlig bolig.

Men jeg gidder ikke svare deg her mer. Du har ikke innsikt i menneskene bak historiene. Du leker bidragsfogd som vanlig.

Vis gjerne til en lovhjemmel som viser at det TS har gjort er straffbart.

Anonymkode: 17599...e18

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er på tur som vanlig...

Det er ingenting som tyder på at Far har motsatt seg dette. Det er ikke ulovlig. Det er ikke som om hun har kidnappet barna. Hun har tatt de med til en ny, midlertidlig bolig.

Men jeg gidder ikke svare deg her mer. Du har ikke innsikt i menneskene bak historiene. Du leker bidragsfogd som vanlig.

Vis gjerne til en lovhjemmel som viser at det TS har gjort er straffbart.

Barnelova pargraf 37. Den som bor sammen  med barnet skal ta avgjørelser om hvor barnet skal bo. Når foreldrene bor sammen skal det gjøres av begge. 

Det samme gjelder ved delt bosted. Det menes en ordning hvor barnet har fast bosted to steder. Dette innebærer at barnet bor (omtrent) like mye hos hver av foreldrene og at begge må samtykke til beslutninger som hører inn under det å bo fast sammen med barnet (herunder flytting innenlands). 

Hvis den ene forelder flytter og tar med barna på flyttelasset når de bor sammen eller er det viktig at det blir levert anmeldelse for brudd på straffeloven pargraf 261 Omsorgsundragelse  - avtale eller rettsavgjørelse skal ha den mindreårige boende fast hos seg, eller som urettmessig unndrar den mindreårige fra noen som har omsorgen etter barnevernloven, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

Ellers taler dine påstander for seg selv når du omtaler meg. Du avslører deg selv.  Selv ved en feighet som anonym.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, macy_s skrev:

Advokatene sa vi fikk møte opp på skolen i dag og den som dro hardest fikk henne med seg.. og det kunne ikke jeg gjøre mot henne så jeg sa han fikk ha henne en natt mer,som han ville - men jeg var ikke enig!

Det er ikke lov å være så idiotisk. 

Hvis advokaten(e) sa det bør hen/de miste sin advokatbevilgning, 

Anonymkode: bebce...1b0

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Han kom over det, og allerede i separasjonsåret fant han seg en ny dame. Kanskje derfor han er så grei og samarbeidsvillig :-) Uansett, så lenge han samarbeider, er det bra. Håper forholdet deres varer. Det holder ham i godt humør :-)

Menn flest klarer seg ikke alene og de blir fornøyd bare de får sex. 

Dett var dett, sa mannen, 

Gjest carmabell
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Har barnet selv ytret noen ønsker?

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn flest klarer seg ikke alene og de blir fornøyd bare de får sex. 

Dett var dett, sa mannen, 

Hvor har du det fra? Ingen av de fedre jeg omgås har denne holdningen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Peter007 skrev:

Barnelova pargraf 37. Den som bor sammen  med barnet skal ta avgjørelser om hvor barnet skal bo. Når foreldrene bor sammen skal det gjøres av begge. 

Det samme gjelder ved delt bosted. Det menes en ordning hvor barnet har fast bosted to steder. Dette innebærer at barnet bor (omtrent) like mye hos hver av foreldrene og at begge må samtykke til beslutninger som hører inn under det å bo fast sammen med barnet (herunder flytting innenlands). 

Hvis den ene forelder flytter og tar med barna på flyttelasset når de bor sammen eller er det viktig at det blir levert anmeldelse for brudd på straffeloven pargraf 261 Omsorgsundragelse  - avtale eller rettsavgjørelse skal ha den mindreårige boende fast hos seg, eller som urettmessig unndrar den mindreårige fra noen som har omsorgen etter barnevernloven, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

Ellers taler dine påstander for seg selv når du omtaler meg. Du avslører deg selv.  Selv ved en feighet som anonym.

Igjen aå lager du storm i et vannglass her.

En far anmelder ikke mor for å flytte ut av huset og ta med barna. Det er en midlertidig løsning frem til mekling etc er gjennomført o gavtaler er på plass. Når mor er den som må flytte ut så er det ikke gitt at hun må forlate barna. Far har heller ikke insistert på å få daglig omsorg inntil vider, så å dra fra barna ville fått mye større konsekvenser. Du leserlover som du du selv vil; med kvinnehat for øyet.

• Liker 4
Skrevet

Barnet er 7 år. Hun kan nok bli hørt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør først og fremst bytte advokat!

Anonymkode: 1e397...5ec

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Se det da har det gått litt tid siden sist. Oppdatering at vi ikke kom noen vei på meklingen. Far var ikke lydhør for noe annet enn 50/50 og jeg var på annenhver helg. Gikk ut fra møte uten noen avtale og jeg følte meg presset til å gå med på 50/50 for å ikke stresse opp datteren vår med at far hentet henne på andre tider enn avtalt. Det var nok ikke det lureste men vanskelig om hun skulle bli mer utrygg av at far/mor kom å hentet uten at hun var klar over det...

i morgen skal vi til rettsmøte. Er uutholdelig å ha det slik vi har hatt det og jeg ser at datteren vår er blitt mye mer innadvendt og stresset.

vi har alle tre snakket med psykolog og han sa far ikke klarte å se andre sider enn sin egen og virket tydelig på at han ikke anbefaler 50/50. Og psykologen trodde ikke far kom til å klare å inngå et kompromiss så morgen dagen blir spennende!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...