Gå til innhold

Ett år på folkehøgskole eller jobbe ett år?...

maren95

Anbefalte innlegg

Okei nå skal dere høre det store dilemmat jeg har. 

Helt siden jeg begynte på videregående altså for sånn 5 år siden har jeg hatt lyst til å reise på folkehøgskole etter videregående. For å gjøre noe helt anna, men samtidig lære ting men mest for å oppleve og erfare nye mennesker og ting. 
Jeg ble psykisk syk andre året på vgs så måtte hoppe av, men nå de siste to årene har jeg gjort meg ferdig på siste året og har igjen en og en halv mnd. Så nå har jeg søkt meg på masse folkehøgskoler til høsten. Og kommet inn på mange, men takket ja til en nede i stavern på linja teater og skuespill. For alltid drømt om å prøve meg som skuespiller så var både noe anna , men også noe som jeg kan satse på dersom jeg skulle være så heldig. 

Så jeg heldte og hadde egentlig bestemt meg for det, komme meg bort etter å ha jobba to år med intensiv skole. Pluss hit og dit men helsa mi og inn og ut i forhold til innleggelser og medisiner og alt mulig... så ønsker egentlig å gjøre noe som er bra for meg, og som jeg har bestemt og ingen andre. Og møte andre mennesker, få et helt nytt nettverk rundt meg , starte litt på nytt og vokse som person. For hørt at de aller fleste som reiser på folkehøskole angrer ikke.

Men så har jeg søkt meg på jobber, for tenkte at å ha noe å gjøre nå frem til august kunne jo vært supert. Fått heldigsstilling eller skal ha to prøve uker først, men får mest sannsynlig fulltidsstilling som servitør her jeg bor. Driver også å ser på hybel eller leilighet for prøvde å bo i bofelleskap men funka ikke. Er noe anna å bo med folk slik som det enn på folkehøgskole for der får de aller fleste en slags relasjon eller man blir godt kjent med dem. Så driver å ser på bolig nå. Er innlagt nå og har ut uka på å finne meg hybel. Sier hybel men mener slik at jeg bor alene. Også starta å trene... Så mye som skjer og hadde egentlig tenkt rett etter jeg hadde vært på utprøving på jobben som servitør at jeg skulle avvente folkehøgskole ett år og jobbe, få prøvd meg litt her og sånn... Men kjenner nå at jeg sykt forvirra og fortvilt for aner ikke hva som er lurest og best... Har liksom drømt og villet dra på folkehøgskole så lenge og nå har jeg muligheten.. har den også til neste år, men finner meg jo sikkert en jobb da også når jeg kjem at fra folkehøgskole.. Hadde vært så godt å kommet meg vekk, starta på nytt, møtt nye mennesker, fått en skikkelig "pause" eller avkobling fra bygda.. 

Så mye frem og tilbake... Lurer på om jeg skal betale innmeldingspengene på folkehøgskolen for da har jeg den muligheten åpen helt frem til skolestart i august.. Men vil veldig gjerne høre hva dere tenker om dette? hva hadde dere gjort hvis dere var i mine sko? Tusen takk for alle svar og råd jeg får :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke gått på FHS selv, men mitt inntrykk er at det enten oppleves som en "elsk eller hat"-greie. Enten syntes man det er fantastisk, eller så hater man det og slutter. Ingen av de jeg kjenner som har gått på FHS (og det er MANGE) har beholdt vennskapet med folk de møtte på FHS etter at de sluttet (selv ikke de som ble "bestevenner"). Jeg har inntrykk sv st det er en veldig kul boble å være i, men man danner ikke livslange relasjoner. Men alle jeg vet om som likte seg på FHS snakker masse om det (en jeg studerer med gikk på FHS for 10 år siden og snakker FORTATT om det).

Da jeg var tenåring var jeg psykisk syk og har samme skolehistorie som deg. Etter (omsider) endt VGS valgte jeg å flytte til en større by og jobbe. For MEG var det veldig bra. Jeg var i en (stor) by hvor ingen kjente meg fra før, hadde egen leilighet, tjente egne penger, gjorde det bra i jobben og bygget opp et helt nytt nettverk. Jeg opplevde en veldig frihet og personlig vekst. Jeg følte meg veldig fri, ung og kul.

Jeg jobbet på et sted hvor 90% var i alderen 20-30 år og 70% var innflyttere, så arbeidsmiljøet var veldig ungt og morsomt og det var lett å finne venner blandt kollegaene. Vi var én stor gjeng som hadde det morro sammen på jobb, hang sammen etter jobb og gikk ut sammen i helgene.

I ettertid ser jeg at jobben var avgjørende for hvor bra det gikk. Hadde jeg havnet på et kontor med snittalder på 55 (slik jeg gjorde noen år senere) hadde jeg hatt en helt annen opplevelse og det hadde IKKE gått bra.

Hva som er riktig for deg er umulig å svare på, men dette er MIN erfaring. Men jeg vil uansett råde deg til å flytte til et nytt sted. Å "restarte" livet et sted hvor ingen kjenner deg fra før er veldog befriende.

Hva sier behandleren din om dette?

Anonymkode: e6ec6...9fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del var folkehøyskole ti ganger verre enn videregående skole. Så hadde jeg fått valgt om igjen hadde jeg heller ville jobbet i ett år. Mange prater så fantastisk om folkehøyskole, men det trenger nødvendigvis ikke å være så bra som folk skal ha det til. 

Det er intens å bo sammen med mennesker 24/7, spesielt hvis miljøet på skolen er dårlig. Jeg var mye sosial, så det handler ikke om at jeg ikke inkluderte meg selv. Men det var mye rykter, baksnakking og stjeling. 

Anonymkode: 86233...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folkehøyskole, uten tvil. Du skal sannsynligvis jobbe i 47 år til... ville gitt meg selv sjansen til å få den opplevelsen :)

Jeg tror det er sunnere for helsa å drive med teater, og få venner for livet, enn å gå rett i en stressfull jobb som servitør kan være.

Folkehøgskole kan du slutte på om du virkelig ikke liker det, og deretter få deg jobb. Du kan ikke slutte i jobben og begynne på FHS midt i året... 

Lykke til, heier på deg ❤

Anonymkode: 441f6...1d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville ikke blitt skremt av at få personer har vært uheldig med fhs i hvert fall :) 

Anonymkode: 441f6...1d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er psykisk syk, vil ikke teaterskole bli alt for voldsomt og intenst? Jeg var deprimert da jeg var rundt 20 og forsøkte meg på høyere utdanning, endte meg at jeg droppet ut og hadde mye studielån og ingenting igjen for det.

Jeg ville ikke automatisk anbefalt et folkehøyskoleopplegg der du må ha lite fravær, mye sosial interaksjon og intenst opplegg med teater. Du skal være veldig frisk for at jeg ville anbefalt noe sånt.

Det er gjerne slik at mange sier "ja, gjør det". Men det er kjempekjipt å forsøke noe, brenne ut og sitte igjen med 100 000 i studielån. 

Når det er sagt, så er det ikke sikkert du er klar for en 100% stilling heller, men kommer muligens an på jobben der du bor. 

Anonymkode: c609c...298

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg med innlegg #4 over.

Kan legge til at fordi jeg jobbet hadde jeg mulighet til å spare i BSU og kjøpe meg leilighet noen år senere. Det å eie egen bolig er en veldig fordel nå som jeg studerer på universitetet og utdanner meg til det jeg vil jobbe med resten av livet.

For meg hadde det nok samme effekt å flytte til et nytt sted å jobbe, som et ophold på FHS ville hatt (jeg valgte bort FHS da jeg ikke orket tanken på å bo tett på folk eller fortsette i en skolesituasjon). Forskjellen er at jeg i stedet for gjeld satt igjen med egenkapital.

Det er jo også noe å tenke på... at du ved å jobbe tjener penger til å realisere drømmer du har på lang sikt. Bolig, verden-rundt-reise, bil, etc.

Anonymkode: e6ec6...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer også for folkehøgskole! Jeg har gått det, og hadde et veldig bra år. Hun jeg ble venn med der er fortsatt min beste venninne, 4 år senere. Har mistet kontakten med mange andre, men FHS ga meg mye sosial trening og tid til å utvikle og utfordre meg selv på mange nye måter! Ser også av innlegget ditt at det virker som det er dette du egentlig vil. Så hvorfor vente? Jobbe kan du gjøre masse av senere! FHS er best året etter vgs, da de fleste er i den alderen.

Men du bør kanskje vurdere å skaffe/søke enerom, og informere skolen om situasjonen din. Sistnevnte er VIKTIG, for det er forskjellige fraværsregler på ulike skoler. På min skole var det ganske avslappede regler, men sikre deg at skolen kan ta hensyn til situasjonen din :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøyskole

Jeg har gått på FHS selv, og hadde både gode og dårlige erfaringer. Dårlige på det mellom-menneskelige:rodme:, men gode på det faglige (ja, man kan faktisk få litt faglig utbytte av FHS også!:icon_lol:)

Hvis du sliter psykisk må du ikke finne på å jobbe som servitør... Just sayin'!:plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...