Gå til innhold

500 kr for 10 minutter hos frisør. Er ikke det veldig dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst; man skal få betalt for det man gjør. Og jeg vet at lokaler, ansatte, utstyr etc koster. Men i dag tok kaka for min del. Det er ikke så lenge siden jeg var student, så har som regel ikke vært hos "vanlige frisører". DVS utenlandske frisører med lave priser. Har vært hos Adam og Eva 1 gang og brukte nærmere 900 kroner for en hårklipp, men da var jeg der en hel time og ble kjempefornøyd (men syns fortsatt det var en drøy sum). I dag tok jeg en drop-in time. Så på prisen og det skulle være 580,- for vanlig klipp uten hårvask. Satte meg i stolen, fikk ikke spørsmål om jeg ville ha noe å drikke eller bydde på litt småprat. Forstår at man ikke kanskje orker å stå og småsnakke hele dagen, men det er jo "en del av jobben".

Jeg skulle ikke ha noe avansert klipp, bare klippe slitte tupper og kanskje forme håret litt, men var åpen for forslag. Men frisøren var mest interessert i å spørre meg (som ikke er fagperson på hår) om hvor mye jeg ville klippe. Jeg sa til henne at jeg ville beholde mest mulig av lengden, men at hun bare måtte klippe det som måtte klippes (det som var slitt).

Jeg satte meg ned i stolen kl 16:00 og hun klippet meg i en 7-8 minutter før hun spurte meg om det så bra ut. Jeg stusset litt på det, ettersom det var veldig kort tid hun hadde brukt og så for meg at hun hadde bare gjort "grovjobben". Jeg pirket på et par ting og så klippet hun bort noen tuster til. Til slutt smurte hun noen greier i tuppene mine. Forklarte ikke hva det var og spurte meg heller ikke om jeg ville ha noe i tuppene. Kl 16:10 sto jeg ved kassa.

Jeg ble egentlig helt satt ut av at det går an å bruke kun 10 minutter. Såklart kan man jo det, men det føles litt ut som om håret mitt har fått mer en "kattvask" enn en ordentlig klipp om det lar seg overføre rent billedlig. Frisøren trykket litt på pcen. Hun sier at det egentlig koster 580,- for en dameklipp og totalt 620 for dameklipp med hårproduktet hun tok oppi, men at jeg skulle få rabatt sånn at jeg kunne "kun" betale 500 kroner. Jeg sa at det var jo ganske drøyt å skulle ta 620 for en klipp på 10 minutter, men hun bare avfeide det med at "det har ikke noe å si om det bare tar 10 minutter". Deretter spurte hun meg om jeg ville ha noe produkter til håret. Jeg sa nei. Ikke sjans i havet for at jeg gadd å bruke noe mer penger der; ihvertfall ikke når man ikke yter service og i det hele tatt informerer om hva man putter oppi håret til folk.

Er dette vanlig prosedyre hos frisører? Det nekter jeg å tro, men jeg føler at hver eneste frisør jeg går til så er det litt "rullebånd"-tilstander mtp kunder. Fort inn - fort ut - mer penger. Det er en veldig dårlig måte å gjøre ting på, og jeg blir egentlig litt sint/irritert på meg selv for at jeg klarte å bruke 500 kroner på 10 minutter. Går aldri dit igjen. Kunne heller brukt 400 kroner til og fått en ordentlig klipp hos Adam og Eva / Nikita / [insert company name here]. Har prøvd Cutters også et par ganger. Har faktisk fått mer service, renere lokaer og bedre klipp for pengene der. Koster 299,- og du får faktisk 15 (!!) minutter.

La også merke til at salongen jeg var i opererer med forskjellig pris på herre og dameklipp. Er det i det hele tatt lov?
Frisører på KG: Hvor mye tid pleier dere å sette av til en vanlig hårklipp (stusse tuppene) og hvor mye tar dere?

• Liker 2
Gjest Jessica
Skrevet

Det er lov å operere med forskjellige priser på menn og kvinner.  Også barn. 

Når det er sagt, prisen var jo satt og det var pr klipp ikke pr time. Men forstår at du syns behandlingen var dårlig. Hadde sikkert reagert på det selv 

Skrevet
8 minutter siden, Jessica skrev:

Det er lov å operere med forskjellige priser på menn og kvinner.  Også barn. 

Når det er sagt, prisen var jo satt og det var pr klipp ikke pr time. Men forstår at du syns behandlingen var dårlig. Hadde sikkert reagert på det selv 

Ok, trodde det var ulovlig jeg.

Jeg krangler ikke på prisen i utgangspunktet, men en frisør har vel en "tilmålt" tid når de mottar timebestillinger. Jeg syns bare det er drøyt at man kan ta 500 (egentlig 620) for 10 minutter med klipp (hvorav 2-3 av dem ikke var klipping). Kan ikke tro det er vanlig praksis. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 450 kr for å klippe 4-5 cm, og det tok 10 min. Helt sykt at det er så dyrt!!

Anonymkode: 5edf3...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke frisør, men går til Auster og bestiller time i appen. Der settes det alltid av 45 min til dameklipp, pris ligger på ca 800 kr, varierer noe ut fra type klipp. Hel lengde betaler jeg 720 kr for, fortsatt med vask, føn etc og 45 min. 

Anonymkode: a1184...014

AnonymBruker
Skrevet

En dameklipp prises ulikt fra frisør til frisør. Alt fra 299 til langt over 1 000 kroner kan en klipp koste. Du velger selv om du går til en billigfrisør eller til den dyreste. 

Har du et langt hår, som bare er å klippe rett over etter å ha gredd håret bak på ryggen, så tar det ikke lange tiden for selv en amatør å klippe av tuppene. Det er "hodepris" ikke hårstrå pris hos frisørene. 

På kafe får du servering, hos frisøren klipper de hår. 

Anonymkode: 9c18e...c88

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det bare. Du får klippe deg selv da🙊 Jeg betaler gjerne 500 for en"stuss" av fagfolk, skulle tatt seg ut å prøvd selv😂

Anonymkode: a131c...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Synes det var veldig dyrt for kun 10 minutter i stolen. Jeg betaler 890 kr for dameklipp hos Art Director hos min frisør. Da settes det av 60 minutter til vask, hodebunnmassasje, klipp og styling. Hadde jeg gått til en av stylistene der hadde det vært noe billigere.

Anonymkode: 609ec...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Det kosta meg 3200 å stripe etterveksten blond med folier hos frisøren sist jeg var der. Det var MYE jobb da, så ser jo den, men jeg har ikke råd til å gjøre det hver 6. uke - så jeg lar min naturlige farge vokse ut nå.

Det er merkelig dyrt hos frisør i Norge jamført andre land synes jeg, til tross for økonomiske forskjeller.

Anonymkode: 3c3ab...56a

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betalte 450 kr for å klippe 4-5 cm, og det tok 10 min. Helt sykt at det er så dyrt!!

Anonymkode: 5edf3...c2d

Ja, det er ganske dyrt det også. Men tanken på at jeg egentlig skulle betale 620 kr for 10 minutter er helt hårreisende for min del.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det bare. Du får klippe deg selv da🙊 Jeg betaler gjerne 500 for en"stuss" av fagfolk, skulle tatt seg ut å prøvd selv😂

Anonymkode: a131c...5d2

Det er mulig det er sånn det er, men jeg og sikkert flere med meg syns det ikke er sånn det skal være. Har klipt meg selv tidligere, noen ganger hell og andre ganger ikke. Jeg betaler gjerne 500 for en stuss jeg også, men jeg føler at man burde få litt mer igjen for det enn under 10 minutter i stolen. Det er ihvertfall ikke sånn man får faste kunder etter min mening.

Skrevet

Sist jeg var hos frisøren betalte jeg 570 for klipp av tuppene, ikke vask. Synes det er håpløst dyrt. 

Nå har jeg begynt å klippe meg selv, ble ikke så verst takket være YouTube ☺

• Liker 1
Skrevet

Synes det var veldig dyrt for kun 10 minutter i stolen. Jeg betaler 890 kr for dameklipp hos Art Director hos min frisør. Da settes det av 60 minutter til vask, hodebunnmassasje, klipp og styling. Hadde jeg gått til en av stylistene der hadde det vært noe billigere.

Anonymkode: 609ec...6c1

Ja, akkurat. Det er mer "forsvarlig" å bruke 890 kroner hos en frisør som faktisk bruker 60 minutter og yter service enn 500 (egentlig 620) kroner hos en som bruker 10 minutter. Tror det er dette jeg går for neste gang, ettersom jeg faktisk får mer for pengene av å gå til en type frisørkjede enn denne jeg var hos. 

I utgangspunktet unngår jeg kjeder, ettersom jeg har troen på å støtte "de lokale", men det er ofte en grunn til at kjedefrisører blir godt ansett til tross for ofte høyere priser per. frisørtime/klipp - det er fordi de yter service og "setter pris" på deg som kunde. Skal naturligvis ikke skjære alle over en kam, men det er dette inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha vært borti lokale frisører.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Meadow skrev:

Sist jeg var hos frisøren betalte jeg 570 for klipp av tuppene, ikke vask. Synes det er håpløst dyrt. 

Nå har jeg begynt å klippe meg selv, ble ikke så verst takket være YouTube ☺

Det er drøyt med en så høy pris for å kun ta tupper. Vet ikke helt om jeg skal klippe meg selv, ettersom jeg er redd for at det skal bli skjevt, men det er mye penger å spare ettersom frisører ofte vil man skal klippe seg 4+ ganger i året.

Skrevet
4 minutter siden, rosabanan skrev:

Det er drøyt med en så høy pris for å kun ta tupper. Vet ikke helt om jeg skal klippe meg selv, ettersom jeg er redd for at det skal bli skjevt, men det er mye penger å spare ettersom frisører ofte vil man skal klippe seg 4+ ganger i året.

Her er tråden med videoen jeg brukte forresten: http://forum.kvinneguiden.no/topic/700306-jeg-klippet-håret-selv-etter-en-youtube-video/

• Liker 1
Skrevet

Det kosta meg 3200 å stripe etterveksten blond med folier hos frisøren sist jeg var der. Det var MYE jobb da, så ser jo den, men jeg har ikke råd til å gjøre det hver 6. uke - så jeg lar min naturlige farge vokse ut nå.

Det er merkelig dyrt hos frisør i Norge jamført andre land synes jeg, til tross for økonomiske forskjeller.

Anonymkode: 3c3ab...56a

Hvor lenge sitter du hos frisøren da? Det tar nok noen timer, sant? Det forundrer meg ikke at det er dyrt. Min søster bruker ofte litt i overkant av 3000 selv (hos Hairshop) for klipp og striping. Men hun har langt og relativt tykt hår. Når jeg har klippet og stripet (hos en lokal frisør) så har jeg brukt rundt 1500 kroner, men jeg har tynt og halvlangt hår. 

Ja, det er dyrt. Vet det er mange som vegrer seg for å dra til frisøren (meg inkludert), fordi prisene ofte ikke samsvarer med tidsbruk/service/kvalitet og at de ofte kun tilbyr "fra-priser" og ikke noen "max-pris" evt. overslag. Syns det burde være enklere å gå til frisør, men det samme gjelder andre yrker også.

AnonymBruker
Skrevet

Wow, det er jo like dyrt å gå til frisøren som det er å gå til tannlegen jo!

Fatter ikke at folk klager over tannlegeprisene når de frivillig punger ut 3.500 for å klipp og farging av hår, og det gjerne flere ganger i året. Tannlegen går mag tross alt til kun en gang i året.

Anonymkode: b6314...671

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, det er jo like dyrt å gå til frisøren som det er å gå til tannlegen jo!

Fatter ikke at folk klager over tannlegeprisene når de frivillig punger ut 3.500 for å klipp og farging av hår, og det gjerne flere ganger i året. Tannlegen går mag tross alt til kun en gang i året.

Anonymkode: b6314...671

Ja, det er det. Du har et poeng der, og det er grunnen til at jeg ikke orker å klage SÅ mye på tannlege, ettersom tannlegen er noe jeg faktisk trenger (ellers blir det uhyggelig og vondt), mens håret i utgangspunktet kun er kosmetisk. Og ikke minst er det ufattelig at en tannsjekk koster rundt det en klipp koster, men tannlegen har mangeårig utdanning og flere dyre instrumenter enn det jeg kan se for meg at en frisørsalong har. Dog skulle jeg ønske at tannlegen kunne vært en del av egenandelsordningen, da jeg har medfødte tannfeil - som jeg fortsatt må betale ganske mye for :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke klag på frisørprisene. Er jo tross alt det AS Norge skal leve av etter oljen. Å klippe hverandre. :fnise:

Men...skjønner den. I de fleste andre bransjer opererer man med arbeidstimer. Tannlege, elektriker, advokat, bilverksted etc. 

Her må nok kvinner ta ståa i frisørbransjen på sin kappe. At jenter med middels inntekt punger ut en tusenlapp for en vanlig klipp og flere tusen for å farge håret..på grensen til dumskap. Det er markedet som bestemmer. Når dere er så dum å godtar det så blir det slik. 

Anonymkode: e81f3...e58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...