Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Først vil jeg bare si: please ingen nedlatende kommentarer eller lignende. Jeg spørr om økonomisk rådgivning og ikke livsrådgivning.

Jeg studerer, med lav studieprogresjon. Dette fordi jeg prøver men ikke klarer å fungere optimalt. Jeg har gjeld på over 100 000, og faste boutgifter på 7000 inkl strøm og Internett og slikt.

Har de siste tre årene fått støtte for nedsatt funksjonsevne av lånekassen på ca 11 000 i mnd, dette fordi jeg er ute av stand til å være i arbeid. Dette har gått ganske greit før jeg ikke kunne stole på noen av de jeg bodde i kollektiv med som ikke betalte meg for strøm og Internett. Jeg endte opp med 20 000 i minus, og tok opp en del kredittkort for å klare meg. Det som skjedde forrige semester var at jeg var meget syk og pga trøbbel med legekontoret fikk jeg ikke sendt inn riktig søknad til lånekassen. Jeg trodde det var i orden for dette semesteret, men det var feil adresse på søknaden fordi jeg flyttet, så jeg fikk avvist søknaden om ekstrastipend dette semesteret også.

Der har jeg vært siden august ca med 7900 i mnd og boutgifter på 7000. Kredittkort er grunnen til at jeg har klart meg. Med så stor gjeld som opparbeidet seg og som jeg ikke kunne betale har jeg blitt meget desperat og kraftig deprimert.

Nå har jeg brukt opp kreditten jeg kunne, får ikke betalt regninger. Internett er fjernet og de har varslet om å stenge strøm. Jeg har ikke noe støtteapparat så må prioritere å betale husleie slik at jeg ikke ender opp på gaten.

Lånekassen sier at de ikke kan gjøre noe, og nav kan ikke hjelpe meg fordi jeg er student.

Det eneste alternativet jeg ser er å legge opp studiene og å bare gå på nav. Men det er helt forferdelig å skulle ende opp i en slik uføre situasjon jeg aldri vet om jeg kommer meg ut av.

Jeg trenger hjelp til å forstå hvordan dette skal gå rundt? Jeg har mistet store deler av mitt sosiale liv pga dårlig råd, jeg sliter med å komme meg opp av sengen, og har ikke råd til å betale for nødvendige legeregninger.

Finnes det noe alternativ?

Anonymkode: 24b3c...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bare tro at en søknad går i orden for semesteret. Dette må du sjekke LENGE før fristen går ut. Skjønner ikke at det går an å ta så lite ansvar for egen økonomi når man er et voksent menneske. Jeg fikk ekstrastipend dette semesteret og sendte inn søknaden i januar og sjekka at de hadde mottatt søknaden (som man kan se på lanekassen.no) uken etterpå. 

Anonymkode: a76ec...b7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hopp av studiet. Skaff deg deltidsjobb, og søk hjelp av NAV til ekstra om det trengs. Ser for meg at fulltidsjobb kanskje ikke er optimalt, med tanke på helsen din... 

Få en oversikt over økonomien. 
Kutt ned der du kan, lev minimalt i en periode. Jobb steinhardt mot å betale ned gjeld. 

Dette får du til! Hvis du bare setter deg inni det og gjør det.

Anonymkode: 4d2dc...041

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig kjedelig, men det ser rett og slett ut som du ikke har råd til å studere. Støtter innlegget over.

Anonymkode: 2811e...722

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du ansvarlig for å betale inn strøm og internett for alle i kollektivet? Hvis huseier har satt har gitt deg dette ansvaret må du ringe huseier i morgen og fortelle hvor mye de andre i kollektivet skylder deg i regninger. Da kan huseier ta penger fra deres depositum og betale tilbake til deg. Det har jeg gjort en gang. Fikk pengene fra depositumet til hun som ikke gadd å betale etter en uke. I tillegg må du be huseier ta over innkrevingen av strøm og internett.

Hvis du eier må du kaste ut disse menneskene og få inn nye. At de ikke betaler for seg er sikkert utkastelsesgrunn. 

Har dere kontrakt på at dere skal dele strøm og internett? Hvis ja, ta kontakt med en advokat og hør hva du kan gjøre. Kanskje det er mulig å kreve inn det de skylder deg? 

Kan du flytte til et billigere sted nå? 

Anonymkode: 7a440...95a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Trodde du fortsatt bodde i dette kollektivet. 

Anonymkode: 7a440...95a

AnonymBruker
Skrevet

Til #2, siden du ikke leste hva jeg skrev: Jeg kan tydeligvis tro at en søknad går i orden siden det var det jeg gjorde. Siden du er så produktiv at du klarer å trippeltsjekkeld alt du gjør har du sikkert ikke krav på ekstra støtte og snylter.

Sorry, men irriterer meg over slike kommentarer.

Jeg fungerer ikke i deltidsarbeid heller, da jeg får anfall nesten annenhver dag og aldri vet når de kommer. De eneste to alternativene er aap eller uføre, og da tror jeg at jeg ender i en trygdeboble jeg ikke vil ende i.

Min psykiske helse er helt på vippepungtet nå på grunn av alt dette, og tanken på å bare gi opp livet er veldig tung. Men det er kanskje bare det jeg må. Ende opp på nav, og gi opp håpet om utdannelse.

Bare lurer på om det finnes noe annet alternativ der ute. Er det mulig å få støtte til å bare betale strømregningen og slikt nå for eksempel? Eller en mulighet til å få lånekassen til å ikke se svart-hvitt på situasjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke i kollektivet nå lengre, flyttet. Snakket med huseier og de var veldig lite samarbeidsvillige. (Kjipt firma).

De pengene er nok tapt for alltid.

AnonymBruker
Skrevet

Men Hvordan hadde du tenkt å ha det resten av livet? Om du ikke kan jobbe må du jo på ufør eller aap ? Bedre å finne ut av slikt tidlig enn å slite seg gjennom dårlig råd og sykdom igjen overarbeidet i masser av år?

Anonymkode: 402c3...4a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søkte du AAP eller sosialstønad da du fikk avslag fra NAV? 

Du må rett og slett mase på de som skylder deg penger helt til du får dem. Mas hele døgnet til de ikke gidder mer. 

Anonymkode: e7f0d...ca6

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fungerer ikke i deltidsarbeid heller, da jeg får anfall nesten annenhver dag og aldri vet når de kommer.

Det er vrient å svare noe som helst uten at det fort fremstår både nesevist og arrogant, men det er på ingen måte meningen.

Dersom du ikke fungerer i deltidsarbeid, hvilket fagområde er det da du studerer og hva skal det lede frem til av arbeid som du tåler?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til #2, siden du ikke leste hva jeg skrev: Jeg kan tydeligvis tro at en søknad går i orden siden det var det jeg gjorde. Siden du er så produktiv at du klarer å trippeltsjekkeld alt du gjør har du sikkert ikke krav på ekstra støtte og snylter.

Sorry, men irriterer meg over slike kommentarer.

Jeg fungerer ikke i deltidsarbeid heller, da jeg får anfall nesten annenhver dag og aldri vet når de kommer. De eneste to alternativene er aap eller uføre, og da tror jeg at jeg ender i en trygdeboble jeg ikke vil ende i.

Min psykiske helse er helt på vippepungtet nå på grunn av alt dette, og tanken på å bare gi opp livet er veldig tung. Men det er kanskje bare det jeg må. Ende opp på nav, og gi opp håpet om utdannelse.

Bare lurer på om det finnes noe annet alternativ der ute. Er det mulig å få støtte til å bare betale strømregningen og slikt nå for eksempel? Eller en mulighet til å få lånekassen til å ikke se svart-hvitt på situasjonen?

Dersom du er så syk som du hevder så er det forunderlig at du klarer å skrive lange  innlegg her inne, gir folk beskjed om hva du ikke ønsker deg tilbake i hi, og like fullt selv klarer å svare som du gjør i dette innlegget. 

Står det så ille til, får du sende en søknad til Luksusfellen. Med så mye kreditt så er du jo en ypperlig kandidat til nettopp det programmet. 

Og uten internett, hvordan får du da skrevet her inne, nattestid? 

Anonymkode: 46349...e33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er unødvendig å krisemaksimere slik du gjør. Selv om du måtte avslutte studiene nå, så betyr ikke det at du må være på NAV for all fremtid. Først og fremst burde du snakke med legen din, for å se om AAP er noe for deg. Hvis du er så syk at du ikke jobber og har lav studieprogresjon, så er du bare en liten prosent i aktivitet og dermed har du muligens under 50% arbeidsevne? Det er jo da mulig at du kan motta AAP og studere som tiltak, hvis NAV finner studiene dine hensiktsmessig for fremtidig arbeid. Men da må du jo inn i prosessen på riktig vis. 

En annen mulig løsning hvis det er svært midlertidig, hvis du har eksamen snart, er å søke NAV om økonomisk støtte etter Lov om sosiale tjenester §19 som sier: "Kommunen kan i særlige tilfeller, selv om vilkårene i § 18 ikke er tilstede, yte økonomisk hjelp til personer som trenger det for å kunne overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon."

Men dette er ikke en rettighet du har, det er en økonomisk støtte de kan innvilge hvis de finner at det er midlertidig og hensiktsmessig.

Du reagerte på at folk sa du måtte sjekke at en søknad går i orden, men det må du faktisk alltid gjøre. Du kan ikke bare anta det, når rotet faktisk er på din side. Sier ikke det for å være slem, men fordi det er ingen andre enn deg som kan sørge for at dine ting er i orden. Jeg er selv alvorlig syk, og valgt å studere, og har ikke søkt om noe ekstrastipend, selv om jeg har vært ute av stand til å jobbe ved siden av, så jeg vet hva det vil si å være sårbar. Når du er så sårbar som du er, så har du ikke råd til å utsette deg selv for risiko slik som du gjør, du må ha stålkontroll på disse tingene. Og skulle du måtte innom NAV-systemet(har vært der selv), så kan du like raskt komme deg ut av NAV, hvis du vil. 

Anonymkode: 7f164...ae0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Beklager, det er ikke meningen å krisemaksimere. Jeg bare føler at jeg har truffet bunnen nå, og kommer meg ikke ut av det.

Jeg studerer historie og tar frie studiepoeng i kunsthistorie. Og bruker forøvrig mitt trofaste mobile nettverk. Jeg ønsker å jobbe på et museum av noe slag en gang i fremtiden. Har jobbet med det tidligere, og før jeg ble veldig syk fungerte dette bra. Min situasjon nå er at jeg vet ikke om eller når jeg blir frisk, men har bestemt meg for å bli det og prøver alltid å se lyst på fremtiden. Det har funket bra helt til nå.

Jeg gikk på AAP i 4 år, og da ville de sette meg på uføre, mens jeg ønsket å ta en utdannelse. Fikk da beskjed om at jeg ikke lenger kunne få støtte om jeg valgte det. Jeg har stresset veldig med lånekassen, og jeg vet jeg kanskje burde ha gjort en bedre jobb. Men jeg har trodd at det er ok. Søknaden får en ikke svar på, på lang tid, og en må ha legetime og mye greier for å få signaturer. Når legen da sender inn skjemaet og lånekassen har mottatt det antar jeg at det skal gå fint og skjønner ikke hvorfor det egentlig skal være så vanskelig. Men problemet var at legen hadde feil adresse, og jeg fikk svar etter fristen.

Men har tenkt litt på muligheten for å bare avbryte studiet nå og å søke aap i noen måneder eller noe til ting går litt mer på gli. Vet ikke helt hvordan dette lar seg gjøre, det beste er kanskje å snakke med dem om å faktisk slutte å studere. For når jeg sier jeg studerer har de bare sagt at de ikke kan hjelpe meg med noe.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene, det høres ikke ut som du har særlig økonomisk styring. Har du noen du kan få hjelp med på dette området? Både søknaden til lånekassen, kredittkortbruk og boutgifter får meg til å gispe. Jeg skriver ikke dette for å trykke deg lenger ned, men dette er alvorlig og noe du bør få hjelp meg på langsikt slik at det ikke blir verre. 

Boutgifter på 7000 kr i din situasjon er helt massivt. Dette MÅ du kutte ned. Jeg ville anbefalt studentbolig, men her må du vel faktisk ta et avbrudd i studiene slik at du kommer deg på beina igjen. Veldig surt, men jeg håper at du jobber målrettet mot dette og tar opp studiene igjen når du begynner å klare deg. 

Du kan for øvrig følge med på søknaden din om ekstrastipend på Lånekassen sine sider. Du kan også klage på vedtak. Når det er sagt BØR du dobbeltsjekke skjemaer før de sendes inn, eller skrive dem selv. Du trenger jo bare én signatur, samt din egen, så mye styr er det jo faktisk ikke. Det tar lang tid, men dette er jo bare ventetid etter innsending. 

Anonymkode: db83e...a62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden de andre har gitt deg råd, sender jeg gode tanker og en klem og håper at det hjelper litt.
Alle kan drite på draget. Det ordner seg:)

Anonymkode: b1e67...944

AnonymBruker
Skrevet

Håper du ikke ender opp ufør. Fattig hele livet. 

Anonymkode: b7523...97d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg sier det, men om du ikke kan jobbe, hva er da poenget med å studere? 

Anonymkode: 53a51...b16

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Beklager, det er ikke meningen å krisemaksimere. Jeg bare føler at jeg har truffet bunnen nå, og kommer meg ikke ut av det.

Jeg studerer historie og tar frie studiepoeng i kunsthistorie. Og bruker forøvrig mitt trofaste mobile nettverk. Jeg ønsker å jobbe på et museum av noe slag en gang i fremtiden. Har jobbet med det tidligere, og før jeg ble veldig syk fungerte dette bra. Min situasjon nå er at jeg vet ikke om eller når jeg blir frisk, men har bestemt meg for å bli det og prøver alltid å se lyst på fremtiden. Det har funket bra helt til nå.

Jeg gikk på AAP i 4 år, og da ville de sette meg på uføre, mens jeg ønsket å ta en utdannelse. Fikk da beskjed om at jeg ikke lenger kunne få støtte om jeg valgte det. Jeg har stresset veldig med lånekassen, og jeg vet jeg kanskje burde ha gjort en bedre jobb. Men jeg har trodd at det er ok. Søknaden får en ikke svar på, på lang tid, og en må ha legetime og mye greier for å få signaturer. Når legen da sender inn skjemaet og lånekassen har mottatt det antar jeg at det skal gå fint og skjønner ikke hvorfor det egentlig skal være så vanskelig. Men problemet var at legen hadde feil adresse, og jeg fikk svar etter fristen.

Men har tenkt litt på muligheten for å bare avbryte studiet nå og å søke aap i noen måneder eller noe til ting går litt mer på gli. Vet ikke helt hvordan dette lar seg gjøre, det beste er kanskje å snakke med dem om å faktisk slutte å studere. For når jeg sier jeg studerer har de bare sagt at de ikke kan hjelpe meg med noe.

Ts

Nav sitt standardsvar til studenter er ingen hjelp når man er student. Men det betyr ikke at det er mulig under §19 som nevnt. Du er også i en spesiell situasjon siden du har gått på AAP før, så de vet at det er sykdom med i bildet. Hvis jeg var deg ville jeg kontakte legen og fortelle hva som har skjedd, og hvilken situasjon det har satt deg i. Be også om en time hos NAV, så du får forklart din situasjon. Ingen kan nekte deg å levere inn en søknad om økonomisk sosialstøtte(nødhjelp for å få det raskere) og da må saken din individuelt vurderes. 

Hva var begrunnelsen for avslaget på sykestipend? Du kan jo vurdere å klage på vedtaket. Hvis du klager på vedtaket, kan det jo være du får det omgjort. Jeg ville fått et skriv fra legen om hva som har skjedd. Sett deg veldig godt inn i reglene på Lånekassen om dette. Jeg finner det nemlig litt pussig at det er legen som skal sende inn dokumentasjon til Lånekassen. Det er vanlig til NAV, men ikke til Lånekassen. 

Anonymkode: 7f164...ae0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...