Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innen fredag lese 150 sider om mellomkrigstiden, 2.verdenskrig og den kalde krigen. Jeg sliter med å forstå historie fordi jeg syns det er både tungt stoff og kjempe kjedelig. 

Vil noen dele noen studieteknikker med en som sliter? 

Har mye privat å tenke på som tar mye tid og energi. Jeg kom hjem fra skolen ved 2 tiden idag og sovna rundt halv 3. Våkna igjen ved 20 tiden men er fortsatt utslitt etter det som skjer. Er mye våken om natta, men får ikke lest noe særlig da heller så ønsker å lese mest mulig effektivt når jeg først klarer å lese

Anonymkode: 1857b...a7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjermbilde 2017-04-24 kl. 21.31.59.png

Anonymkode: 8dc75...6dc

AnonymBruker
Skrevet

Tenk årsak og virkning for periodene. Er selv på kalde krigen og har eksamen på torsdag. Synes det blir bare mere og mere detaljer beskrevet I boka når man nærmer seg nåtid... irriterende...

Anonymkode: c07b5...463

Skrevet

Tenk årsak og virkning, som tidligere skrevet. Den verste delen er ikke å lese, men å forstå og huske. Selv skriver jeg notater for hver side jeg leser. Er selv en veldig visuell person, så jeg lager tankekarte basert på notatene og det jeg husker. Da husker _jeg_ det veldig bedre og kan forestille meg mitt tankekart.

Gjør dette med hvert emne, altså mellomkrigstiden, 2VK og den kalde krigen. Vet ikke hvor dypt du går i dybden i det, men som en person som studerer det, så er det ikke ALLE ting du trenger å huske på. Ville lagt mer vekt på det ideologiske. 

Skrevet

Et hjelpemiddel kan være å lage en tidsakse, evt. en for hver av periodene.

Sett på de viktigste datoene og hendelsene. Fint for å visualisere.

Ellers lag deg en ordliste mens du leser. 
Ta med stikkord, betydning og hvor du fant infoen. 

Bruk deretter ordlista og tidslinja for å repetere.

AnonymBruker
Skrevet

Årsak/virkning er det desidert viktigste i historie, som andre nevner. Du må vise evne til å se sammenhenger. Det er fint med detaljer, nøyaktige årstall er ikke viktig, men nøkkelen er å få oversikt over faget. 

Anonymkode: f1aaf...998

Skrevet

Ikkje les på natta, då har du fri.( Sånn måtte i all fall eg ha det.) 

Kan du gå ein annan stad når du skal lese? Bibliotek, lesesalen, kafé? Og setje av bestemt tid til lesinga? Det hjalp meg mykje då eg studerte. Følte at eg var på "jobb" når eg gjekk ein stad for å lese. 

Som andre seier, tankekart kan vere veldig lurt! 

Sjekk at du har forstått det du les om. Lag spørsmål til deg sjølv undervegs som du må svare på etterpå. 

Du kan skrive samandrag (frå hukommelsen)  av det du har lese etter nokre sider. Er det store hol i samamdraget må du lese på nytt. 

Eg brukte mykje post-it lappar med kommentarar på. Til dømes: forklaring av vanskelege ord, om samanheng til andre hendingar, ekstra interessante avsnitt, observasjonar og spørsmål eg ikkje fann svar på i boka (då googla eg eller spurde forelesaren).

Har du ei kollokviegruppe? Eg tykkjer at å få diskutert stoffet med andre kan vere svært nyttig😊

Lykke til med lesinga! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...