Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer bare på noen ting angående den jobben. 

Må man være utdannet? Hva er arbeidsoppgavene til en som jobber på bibliotek? Hilsen meg :)

Anonymkode: 91fa1...b3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hallo? :nordvesta:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å utdanne meg, og før jeg begynte hørte jeg at mange av de stillingene de hadde for ufaglærte på bibliotek før hadde falt bort og at de nå ville ha folk med utdanning. 

Om det er slik alle steder vet jeg ikke, men det blir nok mer og mer viktig å ha utdanning uansett. 

Anonymkode: 1d5c2...be3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man må som regel ha bachelor i bibliotekfaget.

Jobber på folkebibliotek, arbeidsoppgaver; katalogisering, hjelpe publikum, fjernlån o.l. holde foredrag og diverse formidling.

Anonymkode: 651fa...6ed

Skrevet

Det kommer nok litt an på hva slags bibliotek du vil jobbe ved. Selv jobber jeg på et fagbibliotek. Har ikke bibliotekfaglig utdannelse (selv om jeg har tatt et par kurs etter jeg startet), men har annen utdanning som er relevant for stedet jeg jobber. Bibliotekaryrket i dag er såpass variert, at andre typer utdanning ofte kan være vel så viktige. Spesielt om man er god på IT..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nedsig :\ 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ego skrev:

Det kommer nok litt an på hva slags bibliotek du vil jobbe ved. Selv jobber jeg på et fagbibliotek. Har ikke bibliotekfaglig utdannelse (selv om jeg har tatt et par kurs etter jeg startet), men har annen utdanning som er relevant for stedet jeg jobber. Bibliotekaryrket i dag er såpass variert, at andre typer utdanning ofte kan være vel så viktige. Spesielt om man er god på IT..

Oppsig :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bibibliotekar med mastergrad. Det jobber ingen på min arbeidsplass som ikke har minimum en bachelor. På et tidligere bibliotek jeg jobbet var det 2 ufaglærte. De var dog gamle og hadde jobbet der bestandig. Når de ble pensjonister ble det ansatt noen med kompetanse i deres plass. Heldigvis. Etterhvert som biblioteket blir mer digitalisert så blir den kompetansen nødvendig. 

Anonymkode: 8075c...90c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber er bibliotekleder i det private (olje- og gass), uten direkte bibliotekfaglig utdanning, men med master i informasjonsfag. Arbeidshverdagen min er i høyeste grad digitalisert, så gode datakunnskaper er en relevant. Har jobbet mye med utforming og oppbygging av databaser, og gjøre den digitale informasjonen tilgjengelig for brukerne.

Anonymkode: 4e085...0a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...