AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 Jeg har seriøs eksamensangst i muntlige fag. Er helt forferdelig! Jeg føler at jeg ikke har lært meg nok, at alt kommer til å gå til helvete, at jeg kommer til å få jernteppe.. Det er så ille at jeg ved flere anledninger tidligere ikke har møtt opp fordi jeg er så redd for å faile... Jeg tenker hele tiden at denne gangen skal jeg klare det, jeg skal møte opp og jeg skal klare å gjennomføre det, uansett. Det er bedre å møte opp og prøve, enn å ikke møte opp i det hele tatt, tenker jeg. Men ender ofte med at jeg ikke møter opp.. Er dårlig til å formulere meg muntlig og blir supernervøs bare jeg blir spurt om noe og ofte ender jeg med å ikke finne ordene heller og bare står der og "eeeeeeeeeeeehm".. Anonymkode: 416ba...864
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 Vet hva du snakker om, hadde samme problemet selv, men jeg ble herdet det året jeg tok opp fag på sonans, og måtte ha 10 muntligeksamener. Har du noen muligheter til å oppsøke lokalet i forveien? Har du noen du kan øve foran? går du vgs? (enkelte lærere der kan være så sporty at de vil gjennomføre en prøveeksamen med deg). hadde det hjulpet å ha noen med deg? evt bare utenfor lokalet? Anonymkode: 5be8c...460
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet hva du snakker om, hadde samme problemet selv, men jeg ble herdet det året jeg tok opp fag på sonans, og måtte ha 10 muntligeksamener. Har du noen muligheter til å oppsøke lokalet i forveien? Har du noen du kan øve foran? går du vgs? (enkelte lærere der kan være så sporty at de vil gjennomføre en prøveeksamen med deg). hadde det hjulpet å ha noen med deg? evt bare utenfor lokalet? Anonymkode: 5be8c...460 Er VGS fag ja, og jeg føler meg ufattelig dum som faktisk ikke klarer å gjennomføre VGS en gang pga dette... Jeg kan nok øve litt med kjæresten min, men han er liksom ikke klar over at angsten er så ille og ingen andre heller.. Alle bare: er bare å møte opp og prøve. Men det er IKKE så enkelt altså. Anonymkode: 416ba...864
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 Jeg føler også at jeg ikke kan nok. Har jobbet greit med stoffet hele veien, men allikevel så føler jeg alltid i innspurten at det er så mye mer jeg MÅ kunne, som jeg ikke kan utenat.. Off. Mye syting her nå .. Anonymkode: 416ba...864
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 Du må bare tvinge deg selv dit, rett og slett. Uansett. Også tenk på noe fint mens du drar dit og mens du venter på at du skal komme inn 😊 Jeg har også angst for muntlig eksamen men når man først har kommet inn og begynner å snakke med sensorene så går det over! Husk at de er ute etter å finne ut hva du kan, ikke hva du ikke kan. 😊 Anonymkode: 63ee7...b2c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #6 Skrevet 25. april 2017 Det som hjelper meg i slike situasjoner er mental forberedelse. Jeg går gjennom trinn for trinn hva som skal skje, og tenker meg også gjennom ulike scenarioer som kan oppstå. Når du blir stilt et spørsmål er det helt OK å vente litt og tenke før du svarer. Ofte er det best for å bedre formulere setninger og komme med mer gjennomtenkte svar. Jeg kjenner til dette tidspresset man føler når man blir stilt spørsmål og det stresset som brer over en når man ikke vet hva man skal si, men senk skuldrene, pust ut og ta en tenkepause før du svarer. Dette er helt OK. Anonymkode: d299c...025
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #7 Skrevet 25. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: ... Når du blir stilt et spørsmål er det helt OK å vente litt og tenke før du svarer. Ofte er det best for å bedre formulere setninger og komme med mer gjennomtenkte svar. Jeg kjenner til dette tidspresset man føler når man blir stilt spørsmål og det stresset som brer over en når man ikke vet hva man skal si, men senk skuldrene, pust ut og ta en tenkepause før du svarer. Dette er helt OK. Anonymkode: d299c...025 Dette er veldig sant, det er helt greit å få tenkt seg litt om når de stiller spørsmål, du må ikke tenke at du skal svare det øyeblikket de har stilt spørsmålet. du kan også prøve å resonnere litt frem og tilbake om ting hvis du ikke er helt sikker, da viser du at du han gjøre vurderinger. Husk også på at eksaminator og sensor ikke er ute etter å sette deg fast, de er ute etter å få frem det du kan, og er opptatt av at du skal få vise hva du kan. Det pleier å være sånn da at de stiller flere spørsmål innenfor et tema for å se hvor dypt du kan dette temaet, og da er det meningen at man tilslutt ikke skal greie å svare på spørsmål fordi spørsmålene gjerne blir vanskeligere. Det finnes også mulighet til å peile diskusjonen inn på temaer du kan mye om, ved at du nevner noen ting innenfor temaer som du kan mens du svarer på et spørsmål, da kan de gjerne komme med oppfølgingsspørsmål om disse tingene. Men dette er ikke alltid så lett når man er litt stressa. Anonymkode: 5be8c...460
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå