Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste 2 årene fått brune pigmentflekker i panna og rundt øynene. Har da brukt faktor 30 i ansiktet, som kanskje har hjulpet litt. Jeg er 30 år og har gått på p-piller i 15 år. 

Noen erfaringer på hvordan jeg kan redusere disse? Hudlege, resepter, kremer osv? Har egentlig ikke lyst å slutte på p-pillene, da jeg er ganske fornøyd med å styre blødningene. Men må jo det hvis jeg blir veldig flekkete i ansiktet. Ser ut som noen har slått meg rundt øynene og sommeren har jo såvidt begynt...

Anonymkode: 97ca7...304

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det melasma du har fått? Siden du har det (blant annet) rundt øynene så tipper jeg det ser ca slik ut

Endret av Miah
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok bestilt time hos hudlege på en privatklinikk for å få vurdert ditt tilfelle og eventuell behandling.

Anonymkode: 42b74...ad3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Miah skrev:

Er det melasma du har fått? Siden du har det (blant annet) rundt øynene så tipper jeg det ser ca slik ut

Jepp!

Skrevet
På 25.4.2017 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Jepp!

Det enkleste du kan gjøre er å slutte på p-pillene, men jeg skjønner det kan være noe drit spesielt siden det er ganske praktisk. Om du gjør det vil trolig flekkene gradvis forsvinne av seg selv. Om du ikke ønsker det, så er noe av det viktigste du kan gjøre å fortsette å bruke solkrem. Pass på at du påfører nok - den generelle regelen er vel 1.25 ml for ansiktet (ikke inkludert hals). Om du er ute i direkte sol bør du påføre mer utover dagen. Ellers ville jeg ha fått en time hos hudlege og bedt om å få begynne med tretinoin (i kremform - ikke tabletter). I tillegg kan du kjøpe et vitamin C-serum med omtrent 20% vitamin C, og påføre det om morgenen under solkremen din, og også lete etter et produkt med arbutin. Hydroquinone er vel en av de beste ingrediensene mot flekker, men kan gi kan gi noen skikkelig kjipe bieffekter (som at huden blir direkte svart eller blå), slik at arbutin er et bedre alternativ om enn ikke like effektiv.

Om du ikke ønsker å slutte på pillene så må du egentlig bare bli vant med å leve med dem. Jeg har også melasma, men kun under øynene (slik som i linken jeg postet), og littegrann over leppene. De kan bli lysere ved produktbruk, men det er ikke sunt for sjelen å tro at de kommer til å forsvinne. Kommer langt med litt concealer eller foundation.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...