AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 Hei! Jeg er mor til en fortvilet 10-klassejente. Hun er veldig opptatt av karakterer og blir veldig lei seg hvis hun ikke får 6 eller i hvert fall 5. Hun hadde 6-er i norsk i både 8. og 9.klasse, men havnet på 5 til jul i 10.klasse og kommer nå til våren å få 4 på vitnemålet. Hun har ikke blitt noe dårligere, hun er fortsatt like god på rettskriving, å ha variert ordforråd, tegnsetting osv. Dette får hun god tilbakemelding på. Oppgavene har derimot blitt vanskeligere nå i 10. og jeg reagerer på at det er så forskjell. I tiende bruker de tidligere eksamensoppgaver som tentamen, og disse oppgavene er svært vanskelige og ønsker å sette elevene fast. I tillegg har de hatt et stort hovedprosjekt hvor datteren min har skrevet mye, men får en del tilbakemeldinger på at hun ikke har gått nok i dybden på de ulike temaene. Hun sier at læreren forventer 10-15 dataskrevne sider, og dette er jo helt hinsides på ungdomsskolen! Datteren min fant ikke nok info om de ulike emnene til å skrive mer enn max 8 sider. Ellers har hun fått tilbakemelding på tentamen om at hun svarer på andre ting enn det oppgaven spør etter. Det jeg reagerer på er at det er så mye lettere i 8. og 9. Det er noen mindre innleveringer og en tentamen hvor oppgavene er plankekjøring. Noen andre som reagerer på dette? Anonymkode: 9702c...3eb
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 Kanskje det var for lett i 8. og 9.? At de ikke hadde så høyt nivå som de burde så nå blir det et lite sjokk over å hoppe opp på vanlig 10. klasse nivå? Anonymkode: 972cf...5aa 25
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 Bare vent til hun starter på vgs. Da kan dere få lov til å si at det er vanskelig. Jeg hadde 5 i norsk på vg1. Vg2 og vg3 endte jeg opp på 3'er. Anonymkode: 548bd...2b6 16
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 Burde ikke komme som et sjokk at det blir vanskeligere for hvert år. Bare vent til VGs 👍🏼 Anonymkode: 1b643...389 21
Gjest Sugemerke Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 Klart det er vanskeligere i 10., målet er jo progresjon. Jeg synes det du beskriver høres normalt ut. Det er de samme målene her. Det er en øvelse å svare på det de spør om på eksamen. Veldig mange skriver for mye om alt annet fordi de tror de vinner på det. Det ser man selv på høyskoler og universitet. Det er ren øvelse og noe hun bør bli vant til med en gang. Katakteren speiler hvor hun er. Det hun kan jobbe med er seg selv og sine holdninger. Eksamen er ikke for å sette fast, foreksempel. Tenker man slik er man ikke flink nok.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det var for lett i 8. og 9.? At de ikke hadde så høyt nivå som de burde så nå blir det et lite sjokk over å hoppe opp på vanlig 10. klasse nivå? Anonymkode: 972cf...5aa Dette var min tanke også. Det rare er at det er 4 paralellklasser på skolen og dermed 4 forskjellige norsklærere som sitter sammen og lager disse lette 8.og 9.klasse-tentamenene. Ts Anonymkode: 9702c...3eb
Lammelåret Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette var min tanke også. Det rare er at det er 4 paralellklasser på skolen og dermed 4 forskjellige norsklærere som sitter sammen og lager disse lette 8.og 9.klasse-tentamenene. Ts Anonymkode: 9702c...3eb Sikker på at de ikke samarbeider med andre skoler? Det kan være lurt å jobbe med holdningen til datteren din, hvis inntrykket mitt stemmer med at hun tar dårligere karakterer som et uttrykk for at hun som person ikke er god nok. 18
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #9 Skrevet 24. april 2017 Men dette er helt normalt. Samme opplevde jeg, gikk fra 6 i norsk på ungdomsskolen, men endte opp med 3 på videregående. gikk bare gradvis nedover, da det ble vanskeligere, og andre krav. Jeg var utrolig flink til å skrive, noveller og eventyr. Det hjalp lite på videregående. Anonymkode: 68a1e...668 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #10 Skrevet 24. april 2017 Det er jo bare ungdomsskolen da! Virker jo som om din datter har god forståelse for fagene, i og med at hun har et høyt snitt. Så ikke bekymre deg. Hun kommer uansett til å komme inn på VGS, og det er der er på VGS det gjelder Anonymkode: 02d67...b60 4
Grønt blad Skrevet 24. april 2017 #11 Skrevet 24. april 2017 Man ønsker antakelig at mange elever skal oppleve mestring i faget når de begynner på ungdomsskolen. Opplever elevene mestring, blir de mer motiverte til å jobbe med faget. Jeg vil tro at din datter ikke har hatt den progresjonen som forventes. Kanskje skrives det nå i andre sjangre enn tidligere, og det kan hende at datteren din ikke mestrer disse sjangrene like godt. Eksamen er forresten ikke laget for å sette fast elevene. Det er ikke uvanlig å gå ned i karakter når man kommer i tiende klasse. Når man begynner på studieforberedende på vgs., er det vanlig å gå ned 1-2 karakterer (i norsk), men mange jobber seg oppover igjen når de knekker koden. 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #12 Skrevet 24. april 2017 Nivået stiger brutalt for hvert trinn i norsk. Hun er ikke den første som opplever dette. Høres ikke urettferdig ut, men klart det er kjedelig. Anonymkode: 06de2...481 10
TheGirlWhoWaited Skrevet 24. april 2017 #13 Skrevet 24. april 2017 Selvfølgelig er det ikke _urettferdig_. Det SKAL bli vanskeligere, elevene SKAL vise progresjon og de skal i hvert fall kunne svare på det oppgaven spør om. Bare vent til videregående, som flere her sier - da faller som regel alle karakterene både en, to og tre trinn nedover - for da er det ikke mye lett lenger. 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 Tror dette er normalt. Jeg holdt meg på samme nivå på ungdomsskolen og videregående, men på videregående måtte jeg låne notater fra min søster som studerte norsk på universitetet for å holde på sekseren. Det synes jeg er litt ekstremt. Uansett, karakterene fra ungdomsskolen teller ikke så mye, og fire er jo en god karakter. Anonymkode: 497c4...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #15 Skrevet 24. april 2017 Dette høres helt normalt ut, selv om jeg nok lurer litt på de sekserne som ble gitt i åttende klasse. Til å begynne ned har man fokus på språk og grammatikk, men kravene til sjanger og innhold øker etter hvert som de blir mer modne. Det er mange elementer som etterhvert skal beherskes, så da har hun kanskje klar bra det som handler om grammatikk og rettskriving. God innhold kan man ikke pugge seg til, man får det gjennom å lære seg å håndtere kilder når de skal skrive sakprosa. Kanskje var datteren din flink til å skrive skjønnlitteratur, men faller litt igjennom når hun nå forventes åmskrige sakprosa? At lærerne øver dem i eksamensoppgaver er bare rett og rimelig. Du gjør henne ingen tjenester ved å støtte opp under tanken om at lærerne ikke vet hva de driver på med. Det beste du kan gjøre er å se hvilke fremovermeldinger hun får, og hente den frem når hun igjen skal levere noe inn. Da vil hun få utvikling. Anonymkode: 88ec2...ce9 10
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #16 Skrevet 24. april 2017 Det blir selvfølgelig vanskeligere det siset året på ungdomsskolen. Det er for å forberede de på hvilket nivå det kommer til å bli når de starter på VG. Anonymkode: 2cbe5...4e7 2
Pysa Skrevet 24. april 2017 #17 Skrevet 24. april 2017 Ta det opp med læreren, - hun må vite hvilke kriterier hun blir vurdert etter. Og be henne slappe av... :-) Så lenge hun står på og er flink, betyr det ikke all verden, så lenge hun kommer inn på det hun vil. Det er mye stress og mas med karakterer på ungdomsskolen og vgs, og klart de er viktige, men etter å ha fått vitnemål fra høyere utdanning, spiller det liten rolle om det står 4 eller 6 på papiret fra ungdomsskolen. Jeg har ikke andre vitnemål enn fra universitetet, og husker knapt hvilke karakterer jeg fikk tidligere. Om alle karakterene synker, blir jo saken annerledes. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #18 Skrevet 24. april 2017 Høres ikke ut som om datteren din reflekterer rundt det hun skriver. Dette er en ganske vanlig feil i norsk skole. Elever blir ikke lært til å tenke selv og reflektere. Når de skal skrive om et tema går de på wikipedia e.l og skriver om på den informasjonen de finner der. De tar ikke inn kunnskapen og tenker over den, de bare gjenforteller mekanisk, eller skriver mekanisk det de tror burde være med i en oppgave Og nå krever lærerene mer presisjon og mindre "skrive mekanisk det man tror det blir spurt etter". Det er ikke nok å skrive om på wikipedia-artikler, eller skrive ned punkter man tror er relevante uten å tenke gjennom om de er relevante. Anonymkode: 1dfb3...1c0 8
Mousj Skrevet 24. april 2017 #19 Skrevet 24. april 2017 Be læreren om begrunnelse for vurderingene, og en kopi av vurderingskriteriene. Er det tentamen som har gitt så stort utslag, så kan hun ha bommet på oppgavelyden. Tentamen er en slags prøveeksamen (tidligere eksamensoppgaver), og viktig for å finne ut hvordan man står når eksamen kommer. Da blir besvarelsene rettet av sensorer i et annet fylke. Plettfri rettskriving er et kriterium for høy måloppnåelse, men i tillegg kommer flere kriterier inn. Disse skal hun ha fått presentert på forhånd. Er det hovedmål eller sidemål som har gått ned, eller begge? Det var mye å gå ned to hele karakterer i det avgjørende semesteret, og jeg synes det er rart at ikke læreren har kommet med bekymringsmelding til halvtårsvurderingen i januar? Uansett ville jeg ha tatt kontakt med skolen, slik at hun i allefall vet hvilke eksamensstrategier hun skal bruke. 3
Sillyline Skrevet 24. april 2017 #20 Skrevet 24. april 2017 Som flere over her sier, så kommer det til å bli vanskeligere. Mine tips er at hun kanskje må finne seg nye studieteknikker. Og hun må innse at å få toppkarakterer ikke er alt, de er tross alt der for å lære. Ingen er ferdig utlært. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå