Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket yrke har høyest status av advokat og ingeniør ? Og hva er grunnlaget for deres mening ?

Anonymkode: c5d40...0c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingeniør. Fordi det er et vanskeligere studie.

Anonymkode: ef4ab...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye vanskelige oppnå tittel som advokat, framfor ingeniør. Ingeniør er for det første ikke en beskyttet tittel. 
Ingeniørstudiene har en rammeplan på ett treårig studie. For å bli advokat kreves det en mastergrad samt yrkeserfaring og videreutdanning. 
Gjennomsnittlig lønn for en advokat er en del høyere enn for en ingeniør, men ingeniører med samme etterutdanning vil nok stå med høyere lønn, og i tillegg ofte bedre arbeidstider. 

Anonymkode: 40205...595

• Liker 2
Skrevet

Advokat. Ingeniør er tross alt ingen beskyttet tittel. Derimot synes jeg siv.ing og advokat har ca. like mye prestisje.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye vanskelige oppnå tittel som advokat, framfor ingeniør. Ingeniør er for det første ikke en beskyttet tittel. 
Ingeniørstudiene har en rammeplan på ett treårig studie. For å bli advokat kreves det en mastergrad samt yrkeserfaring og videreutdanning. 
Gjennomsnittlig lønn for en advokat er en del høyere enn for en ingeniør, men ingeniører med samme etterutdanning vil nok stå med høyere lønn, og i tillegg ofte bedre arbeidstider. 

Anonymkode: 40205...595

Nå mente jeg sivilingeniør da. Advokat er høyere status enn vanlig ingeniør, men ikke sivilingeniør.

Anonymkode: ef4ab...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Advokat er høyere prestisje enn siving fordi alle sivinger er noen jævla bedrevitere som tror de kan gjøre hva som helst.

Anonymkode: 1b64d...f24

AnonymBruker
Skrevet

Advokat.

Anonymkode: bb1b9...fb6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fashionistaen skrev:

Advokat. Ingeniør er tross alt ingen beskyttet tittel. Derimot synes jeg siv.ing og advokat har ca. like mye prestisje.

Ingeniør er i praksis en beskyttet tittel selv om den ikke er forankret i lovverket som sivilingeniør. Det er svært får reelle ingeniører som titulerer seg med det uten å ha tatt utdannelse på f. eks. HIOA, og de fleste seriøse arbeidsgivere som ansetter innenfor bygg og anlegg, datateknikk, maskin osv. har også den forståelsen. 

Eller sagt på en annen måte: Man behøver ikke være redd for at en og annen som bruker ingeniørtittel uten en skikkelig ingeniørutdannelse kommer og snapper opp jobbene. Ingeniørutdannelsene er uansett så spesialiserte at man raskt faller gjennom som "ufaglært" ingeniør, så det er ingen vits i å søke på jobb som f. eks. byggingeniør uten rett utdannelse og etterhvert erfaring. 

Når det gjelder prestisje er jeg mer delt. Både advokat og ingeniør kan jo også være så mangt i arbeidslivet. Ingeniører kan være alt fra en maskiningeniør som selger overhaledebåtmotorer her og der, til maskiningeniører med ansvar for det tekniske i skip i hundermillionersklassen eller mer. Advokater kan være alt fra topp forretningsadvokat i en av de fire store, til en offentlig oppnevnt forsvarer. 

Anonymkode: cdbcc...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Som sivilingeniør, vil jeg nok si at Advokatyrket har noe mer "prestisje" i Norge. Men dette er ene og alene fordi advokater bryr seg mer om prestisje, Ingeniører. En bieffekt av dette er at det kreves mye høyere karakterer for å bli advokat, det er rett og slett flere som kniver om jobbene. 

Man kan jo dog spørre seg: Er det noe prestisje i det, dersom advokatene er de eneste som bryr seg om denne prestisjen? 

På globalt basis er det nok teknologene som vinner. Det er mye større prestisje å få jobbe med den hotteste teknologien hos Google, enn å være forretningsadvokat hos et eller annet white shoe advokatfirma i NYC. Dersom vi først skal sammenligne kremen av kremen. 

Men, jeg kan anbefale deg dette: Velg yrke etter interesse, prestisje. Jaget etter prestisje dør ut så fort du kommer deg i jobb. Du blir belønnet for jobben du gjør.  

Anonymkode: b27ae...571

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...