Gå til innhold

Er det bra?eller er det jeg som tenker for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en lang periode med veldig dårlig økonomi. 

Eks er at jeg ikke var til frisør på to år. Aldri på kafé.  Jeg gikk i minus hver mnd. Dette kom etter brudd,og jeg måtte kjøpe ny bolig til oss. 

Jeg sa til meg selv, at aldri skal jeg i en slik situasjon igjen. Kom over kneika, og fikk jobb osv

Dette har ført til at jeg er "hysterisk" om jeg ikke får spart den summen hver mnd, som planen er. Ting kan jo skje. Bil på verksted osv.

Jeg har en iboende skrekk for fremtiden. Ting kan skje. 

Nå er jeg blitt arbledig. Jeg piner ned,så jeg får spart en sum uansett.

Summen jeg har er nærmere 600.000..

Tenker ledighet, sykdom osv

Hvor mye sparer dere,og hvor mye har dere?

Er jeg hysterisk?

Anonymkode: 2a7bb...490

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tjah...bare pass på at du ikke havner på sosialstøbnad. Da krever de at du må bruke opp dine 600k før du får en krone av sosialen.

Anonymkode: 3316e...97b

AnonymBruker
Skrevet

Du er vel ikke hysterisk, men du er kanskje litt engstelig og litt for urolig. Men penger i bakhånd er alltid bra å ha, så man bør strekke seg langt for å ha en bufferkonto i bakhånd. Absolutt. Og med 600.000 har du klart det strålende. Du kan ta deg råd til å ikke spare noen få mnd nå, om det er så at du er blitt arbeidsledig, og heller "hvile på laurbærene" som det heter, dvs dyppe sugerøret ned i kassen og leve av de en stund om du må.

Jeg sparer hver måned selv. Har en bufferkonto og en sparekonto til oppussing, samt en konto til sparing til vaskemaskin. Liker å sortere beløpene ut i forskjellige kontoer så jeg holder beløpene adskilt og sortert = full oversikt hva jeg har til hva. Pr i dag har jeg rundt 255.000 på disse kontoene sammenlagt, hvorav 100.000 er på bufferkonto (som ikke skal røres annet enn i totalt krisetilfeller), 127.000 på oppussingskonto og resten på vaskemaskinsparings-kontoen og regningskontoen min.

Føler meg litt hysterisk engstelig for økonomien selv noen ganger, og er livredd for at noe skal skje. De 100.000 på bufferkontoen er derfor en livsforsikring for meg, som jeg aldri ville rørt annet enn i krisetilfelle. Jeg hadde ikke greid å sove godt om natten uten å vite at jeg har penger på konto. Har et barn å forsørge også, så det blir enda viktigere å ha orden i økonomien.

Anonymkode: 5b935...3c5

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjah...bare pass på at du ikke havner på sosialstøbnad. Da krever de at du må bruke opp dine 600k før du får en krone av sosialen.

Hun havner ikke på sosialstønad med 600.000 på bok. Man havner kun på sosialen dersom man ikke har andre muligheter til forsørgelse.

Anonymkode: 4e9f4...44c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun havner ikke på sosialstønad med 600.000 på bok. Man havner kun på sosialen dersom man ikke har andre muligheter til forsørgelse.

Anonymkode: 4e9f4...44c

Det gjelder det samme for de som har 5000 på konto også?

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder det samme for de som har 5000 på konto også?

Ja, selvfølgelig. Sosialhjelp er siste utvei, når alt annet er prøvd og man er fullstendig blakk. Sosialstønad gis ikke til de som er for gjerrige til å bruke sparepengene sine, men heller foretrekker at statskassen skal forsørge dem. Derfor forlanger NAV at man dokumenterer med kontoutskrifter alt man har og har brukt i det siste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Sosialhjelp er siste utvei, når alt annet er prøvd og man er fullstendig blakk. Sosialstønad gis ikke til de som er for gjerrige til å bruke sparepengene sine, men heller foretrekker at statskassen skal forsørge dem. Derfor forlanger NAV at man dokumenterer med kontoutskrifter alt man har og har brukt i det siste.

Ok. Da er det som jeg i utgangspunktet sa: Pass på at du ikke havner på sosialen. De krever at du bruker opp det du har før du får noe av dem.

Kverulant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav har ikke muligheten for og sjekke din konto. Så at folk trur du må bruke noen penger før du går på noe hjelp, det er feil. Nav har aldri hatt mulighet til og sjekke bank konto.

Anonymkode: 83e55...577

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav har ikke muligheten for og sjekke din konto. Så at folk trur du må bruke noen penger før du går på noe hjelp, det er feil. Nav har aldri hatt mulighet til og sjekke bank konto.

Leser du ikke hva folk skriver eller?? For å få sosialstønad så MÅ man levere kontoutskrifter og den slags. 

Anonymkode: 33042...79f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

600 000 er ingenting om du blir gående arbeidsledig i flere år. Har du en milliard begynner det å bli bra.

Anonymkode: 81d13...320

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nav sjekker ikke konto, men de krever at du legger ved dokumentasjon på alle konti du har hatt i løpet av det siste året og hvor mye penger du har og ligningen og alt av inntekter. Så man kan ikke sitte med penger i reserve dersom man trenger å gå på sosialen. 

Anonymkode: c32a1...1ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...