AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 Min store drøm var å gi barna mine en rolig start i livet. Jeg ville bare gi dem masse oppmerksomhet og tid med meg. Så jeg bestemte meg for å ha dem hjemme 2 dager i uken. Torsdagen og fredag for å gi stabilitet. De er 2 og 3 og vi får ofte skryt for å ha så lykkelige og harmoniske barn. Det gleder en mors hjerte. Men saken er , at jeg i flere måneder har vært utslitt. Det å være hjemme med barna fire dager i strekk sliter meg ut. De krangler hele tiden, de gråter for ingenting, de slåss, de roter og støynivået tar aldri fri. Hele dagen min går på å slokke branner og tørke snør. Jeg jobber nattevakter, så tid med voksne får Jeg aldri. Jeg sitter nå på baderomsgulvet, helt utmattet, lei meg og har dårlig samvittighet for alle gangene jeg har kjeftet idag. Mannen min vil at vi skal søke 100% plass til høsten, men jeg føler at Jeg svikter barna hvis jeg gjør det. Han får jo fri 5 dager i uken fordi han jobber. Håper noen vil gi meg et eller annet eller gode råd. Anonymkode: 84012...8ac
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 Ungene kommer sannsynligvis til å elske barnehagen Hjemmeværende mamma funker bare om nabohusene er fulle av mødre i samme situasjon... Anonymkode: d8c85...9fd 25
Lammelåret Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 Høres ut som om barnehage er lurt! Og ellers: Organiser dagene, det hjelper mye. 8
Lammelåret Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 Er du alene med ungene rett etter nattevakt, uten å sove først?! Det er ikke smart. 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 9 minutter siden, Lammelåret skrev: Er du alene med ungene rett etter nattevakt, uten å sove først?! Det er ikke smart. Jeg jobber ikke nattevakt de dagene er hjemme. Sånn sett er Jeg uthvilt. Men begge er i trassalderen og det er ikke fred i 5 minutter. Vi har også faste rutiner med mat, søvn, utetid og tvtid. Anonymkode: 84012...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 Mannen din er klok. Hør på han og søk 100% barnehageplass. Barna kommer til å stortrives i barnehagen, og du får muligheten til å ta vare på deg selv de dagene når de er i barnehagen. Anonymkode: b4faa...ef4 12
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 Masse fordeler med å la ungene gå i barnehage, så send dem avgårde. Da lærer de selvstendighet noe som kommer godt med når de begynner på skolen. Trenger jo ikke kjøre på med 100% med en gang heller. La de ha kortere dager i begynnelsen, eller ha èn dag hvor de er hjemme. Anonymkode: b4962...b14 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 Her har begge mine gått fulltid i barnehage. Men vi har stort sett levert 9, og hentet 15.00. Og det har vært luksus for både, oss og barna, at de kunne få kortere dag, men samtidig komme seg i barnehagen hver dag, og få leke. Anonymkode: 367a8...842 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #9 Skrevet 24. april 2017 Tror du skal høre på mannen din og få ungene i barnehage. Sliten og utbrent mamma er ikke en god mamma, noen ganger må man svelge noen kameler og idealer for å få familielivet til å gå rundt. Den gamle tradisjonen med å være hjemme med barn tilhørte en annen tidsalder, hvor kvinner ikke var yrkesaktive og det å være hjemme med barn var regnet som en slags jobb, i kombinasjon med annet hus- og gårdsarbeid. Den nåværende barneoppdragelsen hvor vi følger barna opp veldig tett, aktiviserer og stimulerer, var også helt annerledes da. Den gangen hang de små ungene i skjørtet på mor i det hun drev på med av husarbeid, og måtte ta del i dette arbeidet veldig tidlig, eller søsken passet hverandre og nabounger lekte sammen i tunet. Så lenge ungen var mett, tørr og noenlunde trygg, så var det det viktigste. Mer hadde man ikke kapasitet til. Man kan selvsagt diskutere hvorvidt det er positivt at dagens unger tilbringer fem dager i uka i barnehage, men faktum er at sånn er samfunnet lagt opp nå, og de aller fleste unger klarer seg tross alt fint. Så lenge man har nok kvalitetstid på ettermiddag/kveld og i helger, så går det bra med de aller fleste unger. Det sosiale aspektet ved barnehagen er også viktig, som flere har påpekt. Anonymkode: fbd14...320 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #10 Skrevet 24. april 2017 For det første er det ikke noe latmannsliv å være hjemme med barn, det er noe de færreste som aldri har prøvd over tid forstår... Det ER slitsomt og man blir tullerusk i hodet, samtidig tror jeg at det for de fleste barn er gunstigere å få mye tid med mor/far enn å være i barnehagen hele dagen. Mine hadde bare 2 dager barnehage i uka frem til de var 4, definitivt slitsomt, men også veldig bra for barna. På de fleste områder var de godt foran sine jevnaldrende (og det er de fortsatt) og jeg føler på ingen måte at de har gått glipp av noe av å ikke gå i barnehage hver dag! Følge opp, stiumlere, oppdra, men også la de kjede seg og følge sin egen kreativitet. Lære de alt de lære må, gå, løpe, hoppe, klatre, tegne, lime, klippe, lese, regne. Rulle i søla og leke i regnet eller sløve i sola eller grave etter meitemark. Rydde leker, vaske hus, handle, hjelpe til, empati og forståelse. Mye jobb, innimellom kjedelig (for voksene...)... Fordelen er at jeg i hvertfall aldri har hatt dårlig samvittighet og ikke føler for å overkompansere i forhold til ungene. Anonymkode: 778e7...ab1 3
Gjest Hummel34 Skrevet 24. april 2017 #11 Skrevet 24. april 2017 Ville evnt valgt å ha fri tirsdag og torsdag feks, slik at du unngår fire intense dager etter hverandre hvor hverken du eller barna får "luft". Selv er jeg hjemme onsdager og mannen fredager, også blir jo helga felles. Tror veldig på en god blanding, men at det bør deles litt mer utover.
Gjest GoldenLioness Skrevet 24. april 2017 #12 Skrevet 24. april 2017 Mye bedre å ha barna i barnehagen. De må jo ikke være der fra 08-17. Min er fra 09-15 og elsker det! Når han kommer hjem er han mentalt og fysisk tilfredsstilt etter å ha lekt med de andre barna, danset med sang og morro. Når han er syk så er det et mareritt fordi han vil i barnehagen og står nærmest og dundrer på ytterdøren Det er også kjempefint at de lærer seg å dele, lære seg de sosiale kodene blandt andre barn og ikke minst å forholde seg til andre voksne og bli litt selvstendige.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #13 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: For det første er det ikke noe latmannsliv å være hjemme med barn, det er noe de færreste som aldri har prøvd over tid forstår... Det ER slitsomt og man blir tullerusk i hodet, samtidig tror jeg at det for de fleste barn er gunstigere å få mye tid med mor/far enn å være i barnehagen hele dagen. Mine hadde bare 2 dager barnehage i uka frem til de var 4, definitivt slitsomt, men også veldig bra for barna. På de fleste områder var de godt foran sine jevnaldrende (og det er de fortsatt) og jeg føler på ingen måte at de har gått glipp av noe av å ikke gå i barnehage hver dag! Følge opp, stiumlere, oppdra, men også la de kjede seg og følge sin egen kreativitet. Lære de alt de lære må, gå, løpe, hoppe, klatre, tegne, lime, klippe, lese, regne. Rulle i søla og leke i regnet eller sløve i sola eller grave etter meitemark. Rydde leker, vaske hus, handle, hjelpe til, empati og forståelse. Mye jobb, innimellom kjedelig (for voksene...)... Fordelen er at jeg i hvertfall aldri har hatt dårlig samvittighet og ikke føler for å overkompansere i forhold til ungene. Anonymkode: 778e7...ab1 Huff, nå har vært redd for å sjekke disse svarene. Var redd de skulle være fulle av kjeft for å ikke orke mine egne barn .Begynner å vurdere full barnehage, og heller hente hvert barn tidlig en gang i uken, eller la de være hjemme etter behov. Takker for gode svar og råd Anonymkode: 84012...8ac
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 Hva med å søke full barnehageplass og så heller ta dem fri en og en innimellom? Da for du fullt fokus på den enkelte, du kan regulere det selv, og dere får mest sannsynlig bedre dager. Ingen er tjent med en utslitt mamma. Det er en slitsom alder de er i nå, og mest sannsynlig blir det bare lettere etterhvert. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett for meg harmoniske dager med to av ungene, og så ender det ofte opp med krangling og dårlig stemning, så du er ikke alene. Anonymkode: bbb00...66b 1
7v8 Skrevet 24. april 2017 #15 Skrevet 24. april 2017 Jeg ville gjort som mannen foreslår - ha 100% plass til barna i barnehagen. Det å ha tilgang på fullplass er jo ikke det samme som at de må være der hver dag hele året. Da kan du ha de hjemme en dag eller to de ukene du føler for det, mens de har fulle uker når du trenger det. De kan ha korte dager de dagene du har fri, og du kan også ha en av de hjemme av gangen for å ha alenetid med de hver for seg😊 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #16 Skrevet 24. april 2017 Jeg var alltid litt skeptisk til barnehage. Så begynte jeg å jobbe i barnehage selv. Og jeg kan garantere deg at de barna har det ikke vondt! Barna har så godt av å være i barnehage. Deres kognitive og sosiale ferdigheter utvikles i et godt miljø. De får masse omsorg og kjærlighet. De får nye venner, og alt er bare velstand. Min største bekymring før jeg begynte å jobbe i barnehage var antall timer barna er der. At det er lenge å være borte fra foreldrene, og at det virker utmattende. Men barna som hentes i barnehagen er slitne fordi de har hatt det gøy. Noen vil ikke en gang hentes. De første uker eller den første måneden kan være tøft for barnet, men det er tilvenningsperioden. Deretter vil barnet garantert trives... Det er en mulighet for barnet til å forberede seg til å begynne på skolen. Det må være det beste for deg og den situasjonen du er i. Du føler at du svikter barna, men det er ikke sant. Dog syns jeg at du svikter deg selv slik som det er nå. Anonymkode: 50c17...4cb 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #17 Skrevet 24. april 2017 Søk full plass. Vi har full plass, men bruker den kun noen få timer om dagen og tar fri noen dager her og der. Anonymkode: 089e0...faa
Minlillesky Skrevet 24. april 2017 #18 Skrevet 24. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Min store drøm var å gi barna mine en rolig start i livet. Jeg ville bare gi dem masse oppmerksomhet og tid med meg. Så jeg bestemte meg for å ha dem hjemme 2 dager i uken. Torsdagen og fredag for å gi stabilitet. De er 2 og 3 og vi får ofte skryt for å ha så lykkelige og harmoniske barn. Det gleder en mors hjerte. Men saken er , at jeg i flere måneder har vært utslitt. Det å være hjemme med barna fire dager i strekk sliter meg ut. De krangler hele tiden, de gråter for ingenting, de slåss, de roter og støynivået tar aldri fri. Hele dagen min går på å slokke branner og tørke snør. Jeg jobber nattevakter, så tid med voksne får Jeg aldri. Jeg sitter nå på baderomsgulvet, helt utmattet, lei meg og har dårlig samvittighet for alle gangene jeg har kjeftet idag. Mannen min vil at vi skal søke 100% plass til høsten, men jeg føler at Jeg svikter barna hvis jeg gjør det. Han får jo fri 5 dager i uken fordi han jobber. Håper noen vil gi meg et eller annet eller gode råd. Anonymkode: 84012...8ac Et ord; Barnehage!! De får utløp for all energi i barnehagen. De lærer å bli selvstendige, løse konflikter, lærer utrolig mye mer enn de hadde gjort hjemme. En utslitt mamma er ingen god mamma. Barn har godt av barnehage, og du blir opplagt og har ork og energi til å tilbringe tid med dem. Har foreldrene det bra, har barna det bra 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 25. april 2017 #19 Skrevet 25. april 2017 Hva blir det til Ts? Få barna i barnehagen! Vi elsker barna våre alle sammen, men det betyr ikke at man skal være måtte være sammen 24/7 for å være den beste forelderen Ta kortere dager, ta en fredag her og der fri for å forlenge diverse helgemorro aktiviteter, men for Guds skyld gi deg selv litt voksen tid
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #20 Skrevet 25. april 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: Hva blir det til Ts? Få barna i barnehagen! Vi elsker barna våre alle sammen, men det betyr ikke at man skal være måtte være sammen 24/7 for å være den beste forelderen Ta kortere dager, ta en fredag her og der fri for å forlenge diverse helgemorro aktiviteter, men for Guds skyld gi deg selv litt voksen tid Det blir fulltids barnehage. Litt vondt å ta den avgjørelsen, men jeg er jo så heldig at jeg kan ha dem hjemme når det passer. Nå kan jeg også bytte til dagvakter. Vemodig, men jeg er nok ikke laget for hjemmeværende husmorrollen 🙈 Takker igjen for at dere alle har tatt dere tid til å svare meg. Det setter jeg stor pris på. Anonymkode: 84012...8ac 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå