AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 Dere! Er det vanlig at et HR selskap og ber deg om å fylle ut et skjema hvor du må skrive inn din fastlønn siste tre år og deretter din bonus lønn siste tre år? De ønsker oversikten over disse til og med separert fra hverandre. Selv jeg har ikke denne oversikten!! Jeg er nemlig blitt innkalt til intervju og dette skjemaet inneholder andre ting også som foreksempel lederskap og min rolle i et firma mine personlige egenskaper hva er mine sterke, svake sider og så videre. Fascinerende at de tilogmed sender et skjema for dette har jeg aldri fått før.. Men svært overraskende når de ber om lønna mi siste tre år, er dette i det hele tatt lovlig? Har de rett til å be om det? Jeg ønsker egentlig ikke å oppgi denne informasjonen og målet er ikke å tjene en tusenlapp mer enn det jeg har gjort før. Målet er nå for jeg gangs skyld og tjene godt da eller allefall på lik linje med ny HR ansatt. Anonymkode: 87e5f...f89
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 Når man først har fått jobben så er det vel vanligere at leder lurer på hvor mye du tjente før for å kunne matche dette (hvis ikke blir man jo ikke nødvendigvis interessert i å takke ja, med mindre man er førstegangssøker), men det virker litt spesielt å bli bedt om å fylle inn denne infoen bare for intervju. Jeg ville vært litt skeptisk til hvor seriøst dette firmaet driver hvis de ønsker så utleverende informasjon allerede på intervjustadiet. Det kan fort brukes mot deg i forhold til evt. senere lønnsforhandlinger og andre vilkår for øvrig, så jeg ville vært tilbakeholden om man kan (dvs. ikke nødvendigvis må ha den jobben). Å spørre om personlige egenskaper, prosjekter, ledererfaring etc. er vel innafor, det er jo ofte noe man blir spurt om i interjvu likevel, så er ikke så stor forskjell fra å fylle det ut på skjema. Men lønns- og økonomisk informasjon, nei. Anonymkode: f3bb6...838 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 Enig. Men dette er faktisk en jobb jeg helst må ha fordi jeg har endelig oppdaget ny bransje og dermed ny yrkeskarriere med utdannelsesbakgrunn i markedsføringsledelse.. skal jeg sende tilbake skjemaet i reir uten å fylle ut lønnsinfo? Tenk om de ber om den? Syns det er så uskikkelig altså.. det gjelder Capus AS. Og de er jo et av de største rekrutteringsbyråene i landet. Men uansett. Dette kan bli brukt mot meg senere.. Jeg tok jo og løste 4 omfattende tester som gikk på tid og basert på det og god søknad og motivasjonsbrev tok de kontakt.... så vil ikke bare la sjansen gå fra meg. Hva skall jeg gjøre? Anonymkode: 87e5f...f89
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 Har de tilgang til å finne min selvangivelse eller for å se lønna mi no plass? Anonymkode: 87e5f...f89
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 Det kan være en test på om du kan sette grenser for deg selv. Hadde bare sagt at dette ønskervkeg ikke å svare på. Vi kan heller diskutere lønn om det kommer et aktuelt jobbtilbud. Anonymkode: ec85f...279 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være en test på om du kan sette grenser for deg selv. Hadde bare sagt at dette ønskervkeg ikke å svare på. Vi kan heller diskutere lønn om det kommer et aktuelt jobbtilbud. Anonymkode: ec85f...279 Godt poeng. Så du tror ikke at det er fare for at jeg ikke får jobben dersom jeg nekter å fylle ut info om lønn? Anonymkode: 87e5f...f89
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 Hadde aldri fylt ut hverken lønn eller ev bonuser Anonymkode: ae6d6...07c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå