Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man hører jo til stadighet om folk som selger ting på Facebook, for så å oppleve at kjøper ikke henter det de har budt på. Nå har det for første gang hendt meg. Kjøper vant budrunden i går ettermiddag, og jeg la ham til på Messenger, sendte ham en PM og la også inn melding under selve annonsen om at han hadde fått tilslaget. Da ble det dørgende stille, gitt... 
Siden jeg ikke har vært borti slike dustekjøpere før: hvor lang tid bør jeg vente før jeg sender budgiveren en melding til? Og hvis han fremdeles later som ingen ting: hvor lang tid bør jeg vente før jeg selger det til noen andre? Bør jeg tilby tingen til nr 2 eller legge ut annonsen på nytt? 

Så: hva sier Facebook-skikk-og-bruk i slike tilfeller? 

Anonymkode: 4dc7c...94c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han sett meldinga og ikke svart? Da hadde jeg henvendt meg til nr to.

Om du tror du kan få en bedre pris med en ny budrunde ville jeg lagt ut på nytt.

Anonymkode: 079f5...7ae

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende en ny melding om at du tar kontakt med nr 2 om du ikke får et svar i løpet av dagen. Da kan du videre ta kontakt med nr 2 i morgen tidlig. 

Anonymkode: 077ae...3fd

Skrevet

Facebook sier ingenting om skikk og bruk i slike tilfeller. De legger seg ikke opp i folks private kjøp og salg og budrunder. Da hadde de fått litt av hvert å gjøre, om de skulle begynne med det...!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare redigert annonsen med "Varen legges ut på nytt og er fremdeles til salgs pga useriøs budgiver i går" eller noe slikt. Hadde også kontaktet nr to og evt tre på listen, og hørt hva de var villige til å gi. Hvis de blir grådige og går ned i pris fordi de tror at du nå er desperat etter å få solgt til dem, så dropp det, og slett annonsen. Vent en uke eller to, og legg ut helt på nytt.

Det er jo gratis å annonsere på Finn, men du har kanskje allerede prøvd der? Synes man når veldig mange flere på Finn, og får rask respons. Jeg har solgt alt jeg noengang har lagt ut der, selv om det noen ganger tar litt tid, så blir det solgt til slutt. Gjelder bare å vente på rette personen skal se annonsen :-) På Facebook kan det også gå unna enkelte ganger, men jeg liker ikke at man ikke kan sortere annonsene der etter kategori og slikt.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Million skrev:

Facebook sier ingenting om skikk og bruk i slike tilfeller. De legger seg ikke opp i folks private kjøp og salg og budrunder. Da hadde de fått litt av hvert å gjøre, om de skulle begynne med det...!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare redigert annonsen med "Varen legges ut på nytt og er fremdeles til salgs pga useriøs budgiver i går" eller noe slikt. Hadde også kontaktet nr to og evt tre på listen, og hørt hva de var villige til å gi. Hvis de blir grådige og går ned i pris fordi de tror at du nå er desperat etter å få solgt til dem, så dropp det, og slett annonsen. Vent en uke eller to, og legg ut helt på nytt.

Det er jo gratis å annonsere på Finn, men du har kanskje allerede prøvd der? Synes man når veldig mange flere på Finn, og får rask respons. Jeg har solgt alt jeg noengang har lagt ut der, selv om det noen ganger tar litt tid, så blir det solgt til slutt. Gjelder bare å vente på rette personen skal se annonsen :-) På Facebook kan det også gå unna enkelte ganger, men jeg liker ikke at man ikke kan sortere annonsene der etter kategori og slikt.

Takk for svar. :)  Jeg vet selvsagt at Facebook ikke legger seg opp i private kjøp og salg, så da jeg skrev «Facebook-skikk-og-bruk» så mente jeg det ikke absolutt 100% bokstavelig.  Skal passe på å bruke anførselstegn og kanskje en smiley eller to neste gang og å huske at den som leser ikke ser mer av meg enn akkurat den teksten jeg legger ut, slik at det kommer bedre fram at uttrykket var brukt som et spørsmål om de uskrevne reglene vi omgir oss med, noe vi jo gjør både i den virkelige og den digitale verden.

Jeg tenker at jeg rett og slett fjerner annonsen venter litt før jeg legger ut på nytt. Det var ingen vill budrunde, for å si det slik, og i akkurat dette tilfellet stoler jeg enda mindre på at nr 2 egentlig er interessert enn jeg stoler på ham som faktisk «vant». Jeg har hatt annonse på Finn også, og da med fastpris. Den deaktiverte jeg i forbindelse med at jeg la ut tingen med en litt lavere utgangspris på Facebook for å få igang en budrunde. I akkurat dette tilfellet er tingen slik at portoen ved sending vil være høyere enn prisen for selve varen, og varen egner seg best for henting lokalt. Når jeg selger ting, så vurderer jeg ofte slik at ting som kan sendes annonseres på Finn, mens ting som MÅ hentes er litt mer hipp som happ. Fordelen med Finn er jo at man faktisk ser hvor mange treff man får. Facebook-gruppene blir litt mer bingo, synes jeg. Noen annonser får masse oppmerksomhet, mens andre bare forsvinner i mengden. Det er dessuten håpløst lite brukervennlig i og med at man ikke kan sortere. 

Anonymkode: 4dc7c...94c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...