Gå til innhold

Hvordan holder du orden på livet ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ganske ny småbarnsmamma (baby 11 mndr) og føler jeg har mistet kontrollen over livet. Jeg trenger derfor tips for å få og holde kontroll på livet mitt. Alt fra å holde styr på økonomi til å ha det ryddig. Hva er dine tips til å f.eks huske gjøremål, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, støvsuge, gjøre deg klar for dagen, handle I butikken, ja rett og slett alle praktiske gjøremål som er nødvendige I en husholdning. Hvordan planlegger dere ? Og hvordan får dere skviset inn f.eks trening eller andre ting. 

Tusen takk for svar 

Anonymkode: 0b3bc...ed5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øvelse gjør mester i denne sammenhengen.

Du klarte vel å ha orden på livet ditt før du ble mor? 

Anonymkode: 2c6ff...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du ikke helt har klart å gjøre flette gjøremålene relatert til babyen med de du hadde fra før?:) For som AB sier over her, så klarte du det vel før du ble mor. Du er jo forholdsvis fersk mor også, så ville nok ikke bekymret meg så mye. Men du kan jo sette opp en slags "ukeplan" over ting som må gjøres om du tror det kan hjelpe? Hver tirsdag skrives det meny- og handleliste for uka + handling, hver søndag er betales alle regninger som har kommet og ligget på en fast plass osv.

Anonymkode: cb319...d89

AnonymBruker
Skrevet

Todo-lister! Lag en strukturert plan over hva du skal gjøre når. De som har orden på livet sitt har en plan og rutiner. 

Legg inn regninger den dagen de kommer. Du kan legge de til forfallsdato i nettbanken. Alt du utsetter blir til rot som bygger seg opp. 

Legg deg til vaner om å rydde opp etter dere med en gang. Og rydd alltid før du legger deg om kvelden, uansett hvor trøtt du er. Da våkner dere til en ryddig dag. Hvis ikke våkner dere til et evig kaos, som blir umulig å få styr på. 

Ha en fast vaske/ryddedag. 

Anonymkode: 9f9d9...92e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler på vei hjem fra jobb. Og da kjøper jeg ikke alt etter en planlagt liste for uka, og sper heller på med ting jeg vil ha akkurat der og da. Jeg driter penger, heldigvis. Legg inn økonomistyring i lista hvis det ikke er sånn for deg. 

Når det gjelder trening bruker jeg om lag tre til fire timer daglig eller annenhver dag, alt ettersom. Kommer hjem, løper ut, tilbake, dusjer, voila. Du har små barn og kan egentlig glemme noe tilsvarende. Jeg ville vurdert kveldstrening. Det krever kanskje litt omstilling, særlig i forhold til spising, men jeg tror det er mulig. 

All vasking gjør jeg på søndager, men jeg vasker huset løpende hele tiden. Da koster det mye mindre krefter å vaske på søndag fordi alt egentlig er rent fra før. Igjen, dette er nok en drøm for deg med barn, men det er sikkert mulig å gjøre delvis. 

Anonymkode: 3e7eb...342

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en ganske ny småbarnsmamma (baby 11 mndr) og føler jeg har mistet kontrollen over livet. Jeg trenger derfor tips for å få og holde kontroll på livet mitt. Alt fra å holde styr på økonomi til å ha det ryddig. Hva er dine tips til å f.eks huske gjøremål, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, støvsuge, gjøre deg klar for dagen, handle I butikken, ja rett og slett alle praktiske gjøremål som er nødvendige I en husholdning. Hvordan planlegger dere ? Og hvordan får dere skviset inn f.eks trening eller andre ting. 

Tusen takk for svar 

Det tok 5 år fra dagen barnet ble født og fram til at jeg fikk kontroll. 

Anonymkode: 049d2...5c5

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 

Hva gjør du på jobb når det blir såpass hektisk at du vet du ikke har sjans i havet til å rekke alt? Tenk alvorlig gjennom det.

Det jeg gjør er:

1-setter meg ned og prioriterer oppgaver bort. Dem lar jeg ligge, for de er ikke viktige nok her og nå. I privatlivet: kanskje betyr det at du tar mathandelen på nett og får den levert. Eller at du skaffer deg en hushjelp, støvsugerrobot eller andre niffige effektiviseringen tiltak.

2-delegerer oppgaver til kollegaer. Dere er to, vil jeg tro. Gå gjennom tingene du gjør og sørg for at det er få nok til at du makter dem. Sett bort resten til mann, kone eller andre. La dem løse oppgaven på sitt vis.

3-tar et skippertak. Et løft for å nå normaltilstand. Viktig at dette ikke blir et ukentlig eller månedlig skippertak, men det er helt ok med sånne et par ganger årlig.

Men lag deg en liste. Må (baby, dusje, spise, sove, jobbe) vil (trene, hobby, venner) Bør (øvrig husarbeid) kan ved overskudd (shopping, øvrige uviktige vaskeoppgaver etc) Og så gjør du dem i rekkefølge. Hver dag. Altså du kan KUN gjøre bør etter at vil er oppfylt go kun kan etter at bør er oppfylt. Husk: på dødsleiet kommer du aldri til å angre på vaskemaskina. Du kommer til å angre på trening, venner, tid med barnet og annen moro. Så legg tiden din der.

Anonymkode: f3d0a...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk 15 min etter at barnet har lagt seg og rydd. Gjør dette før du/dere setter dere ned for kvelden. Utrolig hva man får gjort på den korte tiden. 

Anonymkode: f3d96...017

Skrevet

Jeg er overrasket over at ingen av de som har svart deg har stilt spørsmål ved om du er alene om den daglige omsorgen for barnet, eller om du har en partner. 

Situasjonen er jo ganske forskjellig for en mor (eller far) som er 100% alene om omsorgen, enn om dere har 50/50 eller at far/mor har barnet annen hver helg.  For ikke å snakke om hvis han bor sammen med dere, eller en annen som kan bistå, gjør. 

Tolker jeg deg rett i at du er alene om ansvaret, at du ikke har andre å dele ansvaret med?

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 

lag en timeplan og en huskeliste. Bruk kalender på mobil, denhar alarmfunksjon. Noen bruker filofax, men d er noe jeg glemmer å sjekke, så foretrekker kalender på mobil.

Anonymkode: e07e1...b0c

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 

ang trening så bør du skaffe deg en joggevogn. Du jogger mens barnet tar seg en lur.

Anonymkode: e07e1...b0c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...