Gå til innhold

Hvorfor det lønner seg å olje utemøbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver høst oljer vi utemøblene. Noen ganger tørker vi over de om våren, men det har vi ikke gjort i år. Her kommer et bilde som sier mer enn tusen ord om hvorfor vi tar oss bryet:

Impregnering.thumb.jpg.1e283a895314d9b268a2b82ff5283cdb.jpg

• Liker 3
Skrevet

Har alltid gjort dette med utemøbler av tre. Både hjemme og på hytta.

Blir jo værbestandige og vannavvisende som bildene dine viser.  :)

• Liker 2
Skrevet

Fantastisk! Hvor mange lag oljer dere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, catman skrev:

Hver høst oljer vi utemøblene. Noen ganger tørker vi over de om våren, men det har vi ikke gjort i år. Her kommer et bilde som sier mer enn tusen ord om hvorfor vi tar oss bryet:

Impregnering.thumb.jpg.1e283a895314d9b268a2b82ff5283cdb.jpg

Det er vel noe alle vet, så jeg skjønner ikke helt poenget med tråden og skrytebildet ditt. Det er jo derfor man oljer.  

Anonymkode: 69a22...344

Skrevet

For meg var dette nyttig info.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, hjertesukka skrev:

Spørs hvor raskt treverket tar til seg olja. Kommer an på hva slags tre.

Jeg gjør det tre ganger i sesongen. Vår, sommer og høst. Drar godt på vår og høst. Aldri opplevd inntørking eller råte siste 30 år.

• Liker 4
Skrevet

Og hva slags olje brukes? Kan man bruke vanlig matolje? (sikkert dumt spml, men spør likevel!)

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jeg gidder egentlig bare å gjøre det én gang, når jeg først er i gang. Dette er et sertifisert tresett fra Clas Ohlson, så oljet det én gang da det var nytt og siden hver høst. Legger ut aviser på balkongen, og siden tar det kanskje en liten time å olje fire stoler og to bord. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og hva slags olje brukes? Kan man bruke vanlig matolje? (sikkert dumt spml, men spør likevel!)

Bruker denne eller liknende:

3297972008838.thumb.jpg.142b36456c18467c09812cb11f47253b.jpg

Endret av catman
  • Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, hjertesukka skrev:

Hmm...nei. olje til treverk.

Jeg har god erfaring med terrasseolje. Vanlig treolje er greit, men da har jeg måttet behandle oftere.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, catman skrev:

Bruker denne eller liknende:

3297972008838.thumb.jpg.142b36456c18467c09812cb11f47253b.jpg

Ja. Til hardt tre som det står. Mykt/porøst tre krever annen, eventuelt oftere behandling.

• Liker 1
Skrevet

Hm, takk for svar. Jeg brukte nemlig matolje i fjor! Og mine utemøbler ser ikke ut som på bildet til ts. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm, takk for svar. Jeg brukte nemlig matolje i fjor! Og mine utemøbler ser ikke ut som på bildet til ts. :)

Ja, det er nok en forskjell på matolje og "møbelolje" :P

Anonymkode: d9cb2...6a8

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok en forskjell på matolje og "møbelolje" :P

Anonymkode: d9cb2...6a8

Jepp! Må vel slipe og kjøpe skikkelig olje, da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen tips til hva jeg skal gjøre med treverket før jeg oljer? Jeg har syndet i fjor og det ser ikke så pent ut nå. 

Balkonggulvet er vanlige planker og så har jeg et teak bord. 

Anonymkode: 389ca...f1c

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Husk før dere skal olje utemøbler, terrasser og desslike...

Vask godt med sterkt salmiakkvann, IKKE grønnsåpe eller Zalo. De sistnevnte legger en film som hindrer oljen i å trenge inn i treet.

Salmiakk dreper også svartsopp. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jepp! Må vel slipe og kjøpe skikkelig olje, da.

Nettopp.  :)

• Liker 2
Skrevet

Selv med å ha jobbet med å informere kunder om dette, så hadde mye gått i glemmeboken. Takk! Da vet jeg hva jeg skal gjøre når sola titter fram igjen! 

Et spørsmål, ca hvor lenge etter at dere har påført olje, er det tørt nok til å kunne begynne å bruke dem? 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, dillyduzit skrev:

Selv med å ha jobbet med å informere kunder om dette, så hadde mye gått i glemmeboken. Takk! Da vet jeg hva jeg skal gjøre når sola titter fram igjen! 

Et spørsmål, ca hvor lenge etter at dere har påført olje, er det tørt nok til å kunne begynne å bruke dem? 

Enkelt. Stryk finger'n over og sjekk. Blir finger'n fet kan du forsiktig stryke overskytende av med tørr og lofri klut eller fuktighetsbestandig tørkepapir. 

Du kjenner egentlig veldig godt at/når oljen har trukket inn.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Enkelt. Stryk finger'n over og sjekk. Blir finger'n fet kan du forsiktig stryke overskytende av med tørr og lofri klut eller fuktighetsbestandig tørkepapir. 

Du kjenner egentlig veldig godt at/når oljen har trukket inn.

Så bra, da skal jeg sette i gang i løpet av uken :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...