catman Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 Hver høst oljer vi utemøblene. Noen ganger tørker vi over de om våren, men det har vi ikke gjort i år. Her kommer et bilde som sier mer enn tusen ord om hvorfor vi tar oss bryet: 3
Jerry Lee Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 Har alltid gjort dette med utemøbler av tre. Både hjemme og på hytta. Blir jo værbestandige og vannavvisende som bildene dine viser. 2
hjertesukka Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 Fantastisk! Hvor mange lag oljer dere? 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 6 minutter siden, catman skrev: Hver høst oljer vi utemøblene. Noen ganger tørker vi over de om våren, men det har vi ikke gjort i år. Her kommer et bilde som sier mer enn tusen ord om hvorfor vi tar oss bryet: Det er vel noe alle vet, så jeg skjønner ikke helt poenget med tråden og skrytebildet ditt. Det er jo derfor man oljer. Anonymkode: 69a22...344
Jerry Lee Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, hjertesukka skrev: Fantastisk! Hvor mange lag oljer dere? Spørs hvor raskt treverket tar til seg olja. Kommer an på hva slags tre. Jeg gjør det tre ganger i sesongen. Vår, sommer og høst. Drar godt på vår og høst. Aldri opplevd inntørking eller råte siste 30 år. 4
hjertesukka Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 Og hva slags olje brukes? Kan man bruke vanlig matolje? (sikkert dumt spml, men spør likevel!) 1
catman Skrevet 24. april 2017 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2017 7 minutter siden, hjertesukka skrev: Fantastisk! Hvor mange lag oljer dere? Jeg gidder egentlig bare å gjøre det én gang, når jeg først er i gang. Dette er et sertifisert tresett fra Clas Ohlson, så oljet det én gang da det var nytt og siden hver høst. Legger ut aviser på balkongen, og siden tar det kanskje en liten time å olje fire stoler og to bord. 1
catman Skrevet 24. april 2017 Forfatter #9 Skrevet 24. april 2017 (endret) 1 minutt siden, hjertesukka skrev: Og hva slags olje brukes? Kan man bruke vanlig matolje? (sikkert dumt spml, men spør likevel!) Bruker denne eller liknende: Endret 24. april 2017 av catman 3
Jerry Lee Skrevet 24. april 2017 #10 Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, hjertesukka skrev: Og hva slags olje brukes? Kan man bruke vanlig matolje? (sikkert dumt spml, men spør likevel!) Hmm...nei. olje til treverk. Jeg har god erfaring med terrasseolje. Vanlig treolje er greit, men da har jeg måttet behandle oftere. 1
Jerry Lee Skrevet 24. april 2017 #11 Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, catman skrev: Bruker denne eller liknende: Ja. Til hardt tre som det står. Mykt/porøst tre krever annen, eventuelt oftere behandling. 1
hjertesukka Skrevet 24. april 2017 #12 Skrevet 24. april 2017 Hm, takk for svar. Jeg brukte nemlig matolje i fjor! Og mine utemøbler ser ikke ut som på bildet til ts. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #13 Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, hjertesukka skrev: Hm, takk for svar. Jeg brukte nemlig matolje i fjor! Og mine utemøbler ser ikke ut som på bildet til ts. Ja, det er nok en forskjell på matolje og "møbelolje" Anonymkode: d9cb2...6a8 1
hjertesukka Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok en forskjell på matolje og "møbelolje" Anonymkode: d9cb2...6a8 Jepp! Må vel slipe og kjøpe skikkelig olje, da. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #15 Skrevet 24. april 2017 Noen tips til hva jeg skal gjøre med treverket før jeg oljer? Jeg har syndet i fjor og det ser ikke så pent ut nå. Balkonggulvet er vanlige planker og så har jeg et teak bord. Anonymkode: 389ca...f1c 1
Jerry Lee Skrevet 24. april 2017 #16 Skrevet 24. april 2017 Husk før dere skal olje utemøbler, terrasser og desslike... Vask godt med sterkt salmiakkvann, IKKE grønnsåpe eller Zalo. De sistnevnte legger en film som hindrer oljen i å trenge inn i treet. Salmiakk dreper også svartsopp. 3
Jerry Lee Skrevet 24. april 2017 #17 Skrevet 24. april 2017 11 minutter siden, hjertesukka skrev: Jepp! Må vel slipe og kjøpe skikkelig olje, da. Nettopp. 2
dillyduzit Skrevet 24. april 2017 #18 Skrevet 24. april 2017 Selv med å ha jobbet med å informere kunder om dette, så hadde mye gått i glemmeboken. Takk! Da vet jeg hva jeg skal gjøre når sola titter fram igjen! Et spørsmål, ca hvor lenge etter at dere har påført olje, er det tørt nok til å kunne begynne å bruke dem? 1
Jerry Lee Skrevet 24. april 2017 #19 Skrevet 24. april 2017 27 minutter siden, dillyduzit skrev: Selv med å ha jobbet med å informere kunder om dette, så hadde mye gått i glemmeboken. Takk! Da vet jeg hva jeg skal gjøre når sola titter fram igjen! Et spørsmål, ca hvor lenge etter at dere har påført olje, er det tørt nok til å kunne begynne å bruke dem? Enkelt. Stryk finger'n over og sjekk. Blir finger'n fet kan du forsiktig stryke overskytende av med tørr og lofri klut eller fuktighetsbestandig tørkepapir. Du kjenner egentlig veldig godt at/når oljen har trukket inn. 2
dillyduzit Skrevet 24. april 2017 #20 Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Enkelt. Stryk finger'n over og sjekk. Blir finger'n fet kan du forsiktig stryke overskytende av med tørr og lofri klut eller fuktighetsbestandig tørkepapir. Du kjenner egentlig veldig godt at/når oljen har trukket inn. Så bra, da skal jeg sette i gang i løpet av uken 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå