Gå til innhold

Spise for lite enkelte dager.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser veldig næringstett og «riktig mat». Proteinrikt og magert. Men enkelte dager ligger jeg under hvilekaloriene mine. Kan det gjøre at jeg ikke går ned i vekt? At kroppen tviholder på «fettet» eller hva. Er rett og slett ikke en veldig storspist person. Men har en  10kg ca å gå ned. Skjønner jo at jeg alt i alt bør spise mer, men prøver det stort sett:)

Anonymkode: 909d9...ce1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke farlig å spise litt mindre enn vanlig noen dager innimellom. Faktisk tåler vi fint enkelte dager helt uten mat. (Det betyr likevel ikke at vi trenger å gjørs på. Jevn tilgang på mat er best.) Det er hvordan du spiser over tid som har betydning. For vektnedgang er det kaloriunderskudd over tid som skal til. Hvis du ikke går ned i vekt (og forutsatt at du har overflødig fett på kroppen), har du over tid ikke kaloriunderskudd. Så løsningen på manglende vekttap er derfor ikke å spise mer. 

En annen ting er at det ikke er helt bra å fokusere for mye på å spise "sunt". Det finnes ikke noe "riktig" kosthold, i betydningen bedre enn andre kosthold. Et sunt kosthold er balansert og variert, og man kan i all hovedsak spise litt av hvert av alt man liker. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er sunt å faste litt enkelte dager. F.eks én dag i uka. 

Anonymkode: f2aea...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Gjør vi ikke alle det iblant? Dersom man ikke teller kalorier, men spiser mer intuitivt, så er det vel helt vanlig å spise lite enkelte dager og mye andre. Kroppen "tviholder ikke på fettet" om du noen dager spiser lite, skjønner ikke at folk fremdeles tror på sånne tullete påstander. Selvfølgelig vil du gå ned i vekt dersom du har kaloriunderskudd, og det har ingenting å si om du fordeler kaloriene jevnt utover uka, eller spiser mer enkelte dager og mindre andre. 

Anonymkode: b9ad6...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...