AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 I min familie blir alle glad når det skal komme et nytt barn til verden. Men jeg reagerte når onkelen min sa at den nye babyen skulle bli en gutt og at han skulle skåle for det. Første barnebarnet hans var en jente, og jeg vet han er veldig glad i henne, men har var helt i ekstase da andremann ble gutt. I tillegg virker det som han har et ekstra sterkt bånd med dette barnet. Jeg husker at fetter og broren min også var veldig glad for at det kom en gutt, og broren min sa at han hadde veldig lyst på en sønn. Jeg har ingen barn, og de første to tantebarna ble jenter. Når tredjemann skulle komme håpet jeg at det skulle bli en gutt fordi det hadde vært fint med begge deler, men når det viste seg at nummer tre også ville bli jente så var det helt greit. Det er klar at jeg har lyst på en nevø, men jeg gledet meg til neste jente kom. Jeg husker at far sa en gang før de ble gravid med nummer tre at egentlig bare ville ha tre barn, men om det ble en jente til ville han prøve til han fikk en sønn. Hva er det med menn og guttebabyer? Jeg kan forstå at man vil ha begge kjønn, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal "skåle" for guttebabyen nesten som om å produsere ett guttebarn er å score mål. Anonymkode: c64bd...690 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 Det er vel mulig de gleder seg litt ekstra fordi de ser frem til typiske "gutteting". Ta med poden på fisketur og fotballkamp og det som er. Man kan selvfølgelig mer enn gjerne gjøre det med en jente også, og det håper jeg jo de ville gjort om hun var interessert, men i hodet deres er det nok lettere å mimre tilbake til da man selv var liten gutt enn å se for seg hvordan det er å være liten jente. Jeg tviler på at det handler om at de mener gutter har noen iboende større verdi enn jenter, akkurat. Jeg tror heller det er at de tenker på hvor gøy de selv hadde det som smågutter når pappa eller onkel eller bestefar tok dem med på ting. Klart de vil gjøre det samme for en jente også, men de kan ikke mimre og tenke tilbake på hvordan det er for en jente å være med pappa/onkel/bestefar, for de har aldri vært datter eller niese for noen. Det er naturlig at man blir litt ekstra gira av å tenke på å kunne være "den voksne" i en type relasjon man selv har vært "barnet" i en gang i tiden - fremfor en relasjon man nok tror er veldig fin, men ikke selv har følt på. Jeg er altså mann selv, og jeg reagerer ikke selv annerledes når noen venter en gutt enn en jente. Rett nok har jeg kanskje dagdrømt mer om å ha med en sønn på tur med meg enn en datter, men det tror jeg som sagt mest skyldes at jeg kan tenke tilbake på gutteturer med pappa og faktisk kjenne på den følelsen. Jeg blir garantert ikke skuffet om jeg får jente(r) fremfor gutt(er) når den tid kommer. Kjæresten min, som altså er kvinne, blir derimot helt på tuppa når noen venter en jente. Hun prater om hva de kan gjøre sammen som hun selv gjorde med sin tante, en tante hun har et nært forhold til. Så jeg tror ikke jeg ville lagt så mye i dette. Riktignok klønete om onkel sa "Skål for at det ble en gutt!" fremfor "Skål for det nye barnet!" eller forsåvidt "Skål for den lille gutten!" (som jo ikke trenger å bety "i motsetning til jente, så der slapp vi billig"), men jeg tviler på at det stikker særlig dypt. Anonymkode: f9d9e...98d 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 Til AB over. Det du sier gir jo mening, men samtidig så er det jo foreldre som oppdrar barnet og påvirker deres interesser. Faren min tok meg med på fisketur og sånn når jeg var liten. Jeg var alltid veldig aktiv som liten jente og likte fisking og fotball, men jeg opplevde at jo eldre jeg ble jo mindre interessert var far i å gjøre ting med meg. Han kunne invitere sønnene sine på jakt og sånn, men jeg ble liksom aldri inkludert i "gjengen" fordi den besto av far, onkel, fetter og broen min. Det var litt trist for meg fordi jeg følte at jeg ikke fikk være med bare fordi jeg var født jente. Jeg har jo alltid vært "guttejente" selv om jeg ikke liker å bruke det ordet. Anonymkode: c64bd...690 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 I hans tilfelle: Fordi han er en forbasket idiot. I andres tilfelle: Det samme. Men de fleste menn blir glade uansett kjønn. Ja, like glade! Det er menn med 3 gutter som sårt ønsker seg en jente. Det er menn med tre jenter, som sårt ønsker seg en gutt. Enkelte, litt enkle individer, danner seg kanskje en syk forestilling om at en av samme kjønn vil ha høyere verdi og spre mer glede enn en av det motsatte kjønn, men det er bare dumskap. Bør ignoreres. Anonymkode: 6bd0a...5af 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 Har du sett den dokumentaren om kvinner som ønsker seg en datter? Hun ene hadde fem gutter, er noen år siden så skal ikke være bombastisk, og de hadde bestemt seg for å stoppe der på grunn av økonomien. Hun sa noe om at hun ville ha en jente fordi at da kunne de drive med jenteting sammen. Hun andre hadde åtte gutter. En hadde betalt mye penger for noen medisinske prosedyrer for å få en datter og fikk tvillinger. Jeg vet ikke helt hva sånt kommer av. For noen er det kanskje viktig. Anonymkode: 754b3...ed1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du sett den dokumentaren om kvinner som ønsker seg en datter? Hun ene hadde fem gutter, er noen år siden så skal ikke være bombastisk, og de hadde bestemt seg for å stoppe der på grunn av økonomien. Hun sa noe om at hun ville ha en jente fordi at da kunne de drive med jenteting sammen. Hun andre hadde åtte gutter. En hadde betalt mye penger for noen medisinske prosedyrer for å få en datter og fikk tvillinger. Jeg vet ikke helt hva sånt kommer av. For noen er det kanskje viktig. Anonymkode: 754b3...ed1 Ja men dette er jo noe helt annet vet du. Anonymkode: 81eb6...fe6
palamina Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med menn og guttebabyer? Jeg kan forstå at man vil ha begge kjønn, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal "skåle" for guttebabyen nesten som om å produsere ett guttebarn er å score mål. Anonymkode: c64bd...690 Det å skåle for et guttebarn er da bare uskyldig og ikke noe å henge seg opp i. Hadde jeg kunnet skåle da det viste seg at førstemann ble ei jente hadde jeg gjort det, for jeg ønsket meg jente mest. Det er helt naturlig å være mest fortrolig med det man er best kjent med selv. Forresten så er det ikke nødvendigvis sånn at en pappa bonder mest med guttebarnet senere i livet, det går like mye på personlighetstyper.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 Jeg fatter ikke hvorfor det ikke skal være stuerent å ønske seg ett kjønn foran det andre. Alle normale mennesker vil jo bli like glad i barnet når det først kommer, uansett kjønn. Jeg er kvinne, ønsket meg jente. Anonymkode: 188c6...239 2
Biloba Skrevet 24. april 2017 #9 Skrevet 24. april 2017 Det er nok mange som gjerne vil ha minst ett barn av et ønskekjønn. Her hadde mannen mest lyst på jente, det gjelder også mange andre menn jeg kjenner. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #10 Skrevet 24. april 2017 Jeg sier ikke at de blir lei seg fordi de får jente, og jeg mener på ingen måte alle menn. Jeg bare reagerte på noe jeg observerte i min egen familie. Jeg har alltid blitt fortalt at pappa ville at jeg skulle være jente, men foreldrene mine hadde to gutter. Jeg kan tenke meg at min mor også hadde lyst på en jente. Så jeg ser ikke noe problem i at man vil ha et kjønn når man har det andre. Men det var ikke sånn at når min onkel skulle bli bestefar for første gang at han ville ta seg en drink og skåle for dette barnet, men da han fikk vite at nummer to ble gutt så tok han ut flasken. Anonymkode: c64bd...690
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #11 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Til AB over. Det du sier gir jo mening, men samtidig så er det jo foreldre som oppdrar barnet og påvirker deres interesser. Faren min tok meg med på fisketur og sånn når jeg var liten. Jeg var alltid veldig aktiv som liten jente og likte fisking og fotball, men jeg opplevde at jo eldre jeg ble jo mindre interessert var far i å gjøre ting med meg. Han kunne invitere sønnene sine på jakt og sånn, men jeg ble liksom aldri inkludert i "gjengen" fordi den besto av far, onkel, fetter og broen min. Det var litt trist for meg fordi jeg følte at jeg ikke fikk være med bare fordi jeg var født jente. Jeg har jo alltid vært "guttejente" selv om jeg ikke liker å bruke det ordet. Anonymkode: c64bd...690 Det skjønner jeg godt. Som jeg nevnte i det første avsnittet mitt håper jeg jo virkelig at jenta får være med like mye som en gutt ville fått dersom interessen hennes er der. Det er selvfølgelig ikke slik at jeg mener hun ikke skal få være med på det en tvillingbror ville fått hvis interessen og lysten er likedan. Får jeg en datter skal jeg selvfølgelig ta henne med på fisketur og fotballkamp like mye som jeg ville gjort med en sønn dersom hun er interessert, og får jeg en sønn som ikke er det spor interessert i noen av delene skal jeg heller følge opp det han er ineressert i. Men for meg som mann er det lettest å mimre over den gang jeg selv var sønn eller nevø og tenke over hvor kult det blir å være en del av samme relasjon fra andre siden, mens det å se for seg det samme med en datter eller niese (når jeg ikke har levd det selv) krever litt mer tankevirksomhet fremfor å sitte i ryggmargen. Jeg gleder meg egentlig like mye eller lite uansett kjønn, sånn sett, men jeg skjønner hvor en slik reaksjon kommer fra, og partneren min har altså tilsvarende reaksjon når noen venter jente - uten at jeg har sett tegn til at hun behandler småguttene i familien dårligere enn jentene. Så at den spontane reaksjonen blir deretter ville jeg ikke lagt mye i. Skulle de la det prege hvordan barnet behandles er det et problem, jeg bare er ikke så sikker på om en sånn "Yes, nå blir det fotballtur til England!"-reaksjon når man får vite barnets kjønn egentlig er en særlig presis indikator på hvordan man vil oppføre seg når barnet først kommer. Det kan sikkert være det, men det kan også være temmelig uskyldig. Anonymkode: f9d9e...98d 1
Gjest Gaea Skrevet 24. april 2017 #12 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter ikke hvorfor det ikke skal være stuerent å ønske seg ett kjønn foran det andre. Alle normale mennesker vil jo bli like glad i barnet når det først kommer, uansett kjønn. Jeg er kvinne, ønsket meg jente. Anonymkode: 188c6...239 Jeg tenker at det ikke er helt stuerent da det nødvendigvis medfører visse forventninger/ønsker om interesser og egenskaper. Hvis man oppriktig føler inni seg at det er like greit og naturlig at jenter er like tøffe, aktive, etc (motsatt andre vei - f.eks. omsorgsfulle, søte/snille) som gutter, og at det er like greit og naturlig at de liker sport og fiske like godt som gutta liksom... Da har det faktisk null og niks å si hvilket kjønn det er, da tenker man vel heller at det er barnets personlighet og mennesker rundt dem sin påvirkning som vil forme interesser og egenskaper. Man overfører egentlig sine egne tanker om kjønnsroller til nyfødte barn, og det er egentlig litt trist synes jeg, selv om det garantert ikke er vondt ment. Bare underbevisst.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #13 Skrevet 24. april 2017 Menn fører familienavnet videre. Så enkelt er det. Når jeg en gang får barn, så håper jeg inderlig at det blir en gutt. Vil ikke gi fra meg gården til en jente og hennes nye familenavn. Anonymkode: 589fb...5e8
Gjest Coolaid Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 Jeg har en av hver - syns det var stas jeg. Kan ikke huske å ha blitt mer glad når minicoolaid kom til verden enn når jeg fikk jente.
Gjest Axl Rose Skrevet 24. april 2017 #15 Skrevet 24. april 2017 Det kjekkeste er jo å få et av hvert kjønn eller ønske seg det andre kjønn når man har to eller flere av samme kjønn, men normalen er at både menn og kvinner blir glade uansett.
Puny Skrevet 24. april 2017 #16 Skrevet 24. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med menn og guttebabyer? Jeg kan forstå at man vil ha begge kjønn, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal "skåle" for guttebabyen nesten som om å produsere ett guttebarn er å score mål. Anonymkode: c64bd...690 Akkurat det samme som med kvinner og jentebabyer tenker jeg. Det er lettere å kjenne seg igjen i et barn av samme kjønn. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #17 Skrevet 24. april 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Menn fører familienavnet videre. Så enkelt er det. Når jeg en gang får barn, så håper jeg inderlig at det blir en gutt. Vil ikke gi fra meg gården til en jente og hennes nye familenavn. Anonymkode: 589fb...5e8 Håper du er steril. Anonymkode: c64bd...690 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #18 Skrevet 24. april 2017 Jeg aner ikke hvordan det er med andre menn men min mann har veldig lyst på datter Han sier han vil ha en datter som ligner på meg han er så søt Men han sier han vil ha begge deler selvsagt og! For han har det ingen betydning hva det blir når vi får barn. Vi vil ha mange så vi får kanskje begge deler Anonymkode: 34aab...eaa
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #19 Skrevet 24. april 2017 Jeg tror kanskje det kan gå litt den andre veien også, fordi man kjenner seg mest igjen i eget kjønn. Likevel veldig dum måte å si det på. Ideelt sett får jeg et av hvert kjønn, men blir kjempe glad om jeg får to (eller tre) av ett kjønn også Anonymkode: 43fb4...c19 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #20 Skrevet 24. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du sett den dokumentaren om kvinner som ønsker seg en datter? Hun ene hadde fem gutter, er noen år siden så skal ikke være bombastisk, og de hadde bestemt seg for å stoppe der på grunn av økonomien. Hun sa noe om at hun ville ha en jente fordi at da kunne de drive med jenteting sammen. Hun andre hadde åtte gutter. En hadde betalt mye penger for noen medisinske prosedyrer for å få en datter og fikk tvillinger. Jeg vet ikke helt hva sånt kommer av. For noen er det kanskje viktig. Anonymkode: 754b3...ed1 Hva heter den? Dokumentaren, altså. Anonymkode: da888...229
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå